بانک-بیمه-بورس

ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس در سه ماه نخست سال

 یک کارشناس بازار سرمایه گفت: براساس گزارشات منتشر شده از سوی رئیس سازمان بورس، حجم ورود نقدینگی به بورس در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بود در حالی که این عدد در سه ماهه ابتدایی سال جاری به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

«رضا آریاراد» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در گذشته بازرگانان و تجار به منظور کاهش ریسک مخاطرات بازرگانی با مشارکت دادن سرمایه‌گذاران، آنان را شریک در سود و زیان می‌کردند، افزود: امروزه معاملات متنوع، سازمان یافته و تکامل‌یافته‌ای تحت عنوان بورس اوراق بهادار در چارچوب قوانین و مقررات قرار گرفته و به یکی از مهمترین مراکز تامین نقدینگی برای شرکت‌ها، تداوم سرمایه‌گذاری‌های مولد در رشد و تداوم چرخه فعالیت و تولیدات داخلی کشورها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت و اعتبار بورس در کشور، شکوفایی و رونق آن به عنوان تعبیری از رونق و رشد اقتصادی کشور تلقی می‌شود، گفت: تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی به منظور تامین سرمایه مورد نیاز خود در تداوم مسیر توسعه فعالیت اقتصادی، پس از طی مراحل قانونی و ضوابط پذیرفته‌شدن در بورس اوراق بهادار، شرایط مشارکت آحاد جامعه در کسب و کارهای مولد را مهیا خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به وجود چنین بازاری، پس اندازهای راکد خانوارها در مسیر توسعه اقتصادی قرار گرفته و سهامداران از منافع حاصل از فعالیت‌های قانونی و موثر در افزایش تولید ناخالص ملی بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر، بورس در جایگاه واقعی خود یعنی جذب پس اندازهای جامعه قرار گرفته و نقدینگی بجای راکد ماندن در بانک‌ها و بازارهای کاذب غیر مولد مانند طلا، ارز و … در مسیر کسب و کارهای مولد، مشروع و اقتصادی کشور به رشد و اعتلای اقتصاد در شرایط کنونی تحریم‌ها قدم برداشته است.

آریاراد با تاکید بر سرازیر شدن نقدینگی سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه گفت: این موضوع نویدبخش مهیا شدن سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی برای تامین مواد اولیه خطوط تولید و در نتیجه چرخه با ثبات تولید از افزایش مشارکت پس‌اندازهای مردمی است.

وی با اشاره به اینکه امروزه سرمایه‌گذاری در بورس به لحاظ علم اقتصاد، از اولویت بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک برخوردار است، افزود: براساس تجربیات به دست آمده در کنترل نقدینگی از طریق افزایش نرخ بهره و انتشار اوراق قرضه بانک مرکزی به بانک‌ها نشان داده است که هر ساله و پس از پایان دوره اوراق به افزایش نقدینگی و تورم در جامعه دامن زده است.

آریاراد افزود: افزایش جذابیت بازار سرمایه و هدایت نقدینگی به سمت صنایعی که برای ادامه فعالیت‌های اقتصادی و تولید، تشنه وجوه نقد در گردش هستند، رونق بورس و ارزشمندی سهام شرکت‌های بورسی را هموار کرده و با سودآوری شرکت‌های تولیدی کسب بازدهی چشمگیری را برای سرمایه‌گذاران در پی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش ورود نقدینگی به بورس، زمینه اقبال سهامداران را برای سرمایه گذاری در برخی از سهام شرکت‌ها که بیش از ارزش ذاتی و واقعی خود رشد کرده‌اند فراهم کرده است، گفت: سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن احتمال افزایش سودآوری در آینده و برنامه‌ها برای توسعه فعالیت و رشد آتی شرکت‌ها، اقدام ‌به سرمایه‌گذاری در سهام برخی از شرکت‌ها کرده‌اند که این موضوع موجب ورود حجم بالای نقدینگی بیش از ارزش ذاتی سهام آنها شده است.

آریاراد خاطرنشان کرد: ارزش ذاتی سهام شرکت الف در بورس که توسط یک شرکت حسابرسی معتبر از تحلیل صورت‌های مالی شرکت مذکور تهیه شده است برابر با ۱۰هزار ریال برای هر سهم است اما تعداد زیادی از سهامداران با استناد به گزارشات منتشر شده در کدال از نقشه راه توسعه محصولات و افزایش تیراژ تولید آن شرکت، ‌تصمیم به افزایش تقاضا برای سهام موردنظر می‌کنند و با تشکیل صف‌های با حجم بسیار بالا در طی روزها و هفته‌ها اقدام به خرید سهم موردنظر با ارزش بازار هر سهم ۵۰ هزار ریال می‌کنند، این بدان معناست که چیزی حدود ۴۰ هزار ریال ارزش کاذب برای سهم آن شرکت در زمان جاری ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این افزایش به نوعی اعتماد سهامداران به اجرای برنامه‌های توسعه‌ای و تحقق سودهای بالای شرکت را برای آینده بیان می‌کند و همچنین تعهد و مسئولیت شرکت را در قبال سهامداران بیش از پیش افزایش می‌دهد، گفت: با افزایش بهره‌وری، تغییر ساختارها،‌ تمرکز بر طرح‌های توسعه‌ای و زودبازده، افزایش تیراژ با کیفیت محصول، تغییر نگرش و رویه مدیریتی در بهبود مستمر کاهش هزینه‌های تولید و افزایش سودآوری و … زمینه‌های تحقق نقشه راه و برنامه های از پیش تعیین شده را فراهم کرده و ارزش ذاتی سهام شرکت را در بهترین حالت ممکن به ارزش روز بازار سهام خواهد رساند.

وی افزود: مناسب‌ترین پیشنهاد برای سرمایه‌گذاران بورس،‌ بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها، شناسایی ارزش واقعی و ذاتی سهم، میزان سودآوری و توجه به تحلیل‌های صورت‌های مالی و عملکردی شرکت است که می‌تواند با دیدگاهی بلندمدت به یک سرمایه‌گذاری مطمئن و پرسود منجر شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=38376
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن