دسته‌بندی نشده

واکاوی تداوم بلاتکلیفی رسوب خوراک دام در بنادر

با وجود سفر تیم مدیران ارشد دولتی به بندر عباس برای تعیین تکلیف کالاهای اساسی (خوراک دام و طیور) هنوز اقدام موثری برای خروج و عرضه‌‌ی کالاهای مذکور نشده است.

به گزارش تسنیم، رسوب 3.5 میلیون تن کالای اساسی، 3.7 میلیون تن کالاهای واسطه‌ای و حدود 20 هزار کالا به صورت کانتینری به یکی از چالشهای مهم گمرک ایران تبدیل شده  است. چند هفته قبل معاون اول رئیس جمهور در معیت، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه، رئیس گمرک و… راهی بندر عباس به عنوان مهمترین گلوگاه واردات کالا شدند تا بعداز مدتها برای چالشهای رسوب کالا در بنادر کشور اقدام اساسی صورت گیرد.

امروز مدت زمانی از سفر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان می‌گذرد، در این بین با توجه تاکیدات مشخص برای رفع مشکل ایجاد شده در بنادر، اخیرا یکی از مقامات  ارزی بانک مرکزی اعلام کرده است، سه لیست توسط وزارت صمت به بانک مرکزی داده شد، یک لیست بالغ بر 80 میلیون یورو  بود که آنهایی که تخصیص ارز داشتند، مشخص شدند و برای بقیه موارد تخصیص ارز را صادر کردیم. یک لیست 75 میلیون یورویی نیز از سمت معاونت صنایع اعلام شد که 19 مورد در گذشته تخصیص داشت و 45 مورد تخصیص یافت که در مجموع 64 میلیون یورو تایید شده و 11 میلیون یورو درخواست ارسال نکرده بودند. در مورد کالاهای اساسی نیمایی نیز 137 میلیون یورو اعلام شده بود که برای 122 میلیون یورو در 24 ساعت گواهی صادر کردیم و لیست به بانک‌های عامل اعلام شده است.

نکته جالب توجه اینکه معاون فنی گمرک ایران از ارسال لیست انواع کالا از جمله اساسی و مواد اولیه به وزارت صمت با ارزش تقریبی یک میلیارد دلار خبر داده است. به هر حال نکته مهمی که به نظر میرسد چالش کمبود نهاده‌های دام و طیور است، اخیرا افزایش قیمت مرغ و  گوشت در بازارها حساسیت برانگیز شده است.

نمایندگان مجلس در خصوص چالش خوراک دام چه می‌گویند؟

احد آزادی خواه عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، با بیان اینکه سالانه به 19 میلیون تن نهاده دامی نیاز داریم که 12 میلیون تن آن از طریق واردات و 7 میلیون تن آن در داخل کشور تامین می‌شود، گفت: در حال حاضر نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه توزیع می‌شود.

 براساس گزارش‌های دریافتی حدود 100 شرکت خصوصی واردکننده نهاده دامی وجود دارد که کالای خود را با استفاده از ارز دولتی وارد می‌کنند.

آزادی‌خواه با تاکید براینکه برخی از واردکننده‌ها نیمی از نهاده دامی وارداتی خود را از طریق سامانه‌ بازارگاه توزیع نمی‌کنند که نظارت پذیری ‌آن را به صفر گفت: بعضا شرکت‌های واردکننده نهاده دامی مبالغی را خارج از سیستم‌های نظارتی از مرغداران دریافت می‌کنند که بازار سیاه را به همراه داشته است.  براساس گزارش‌های دریافتی شرکت‌های خصوصی واردکننده نهاده دامی تحت نظارت دولت نیستند و مشکل اصلی در تامین نهاده‌ها خلاء نظارتی است که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است، براساس بررسی‌های صورت گرفته یکی از دلایل عمده در عرضه محصولات دام و طیور و نوسانات قیمت در بازار مربوط به تامین نهاده‌های لازم است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=51284
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن