گزارش

همکاری کامل سازمان هواپیمایی کشوری و مناطق آزاد کشور

حمیدرضا مومنی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دیدار با سیاوش امیرمکری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص موانع ساخت فرودگاه در مناطق آزاد چابهار، ارس با حضور مدیران عامل این مناطق به گفت و گو نشست.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از فرینا؛ مناطق آزاد و بخش قابل توجهی از مناطق ویژه اقتصادی کشور به علت مزیت‌های قانونی، موقعیت جغرافیایی، موقعیت اقتصادی ـ تجاری، جذابیت‌های سرمایه‌گذاری از جمله قیمت مناسب زمین و معافیت‌های مالیاتی و از همه مهم ‌تر مدیریت یکپارچه، می‌توانند نقش بسیار موثری در توسعه لجستیک کشور ایفا کنند.
باید توجه داشت که صرفا ظرفیت‌های سرزمینی و جغرافیایی، دلیل محکمی برای توسعه و موفقیت در بخش لجستیک نیست، چرا که برای توسعه به جهت بهره‌مندی مکفی از این فرآیند، وجود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقلی همچون جاده‌ ای، ریلی، دریایی و هوایی ضرورت دارد که متاسفانه طی سالیان سال در کشورمان این مقوله به خصوص در حوزه هوایی مغفول مانده است. در این میان مناطق آزاد به لطف قوانین و سیستم مدیریتی که از آن برخوردار است، توانسته ‌اند تا حدود زیادی در محدوده‌های خود زیرساخت‌هایی را ایجاد کند که البته همچنان نیاز به ورود جدی دولت و احداث و ایجاد سایر ملزومات و بسترسازی‌ها در این خصوص است.
مشخصا این اقدام دولت می تواند گام بزرگی در تمامی عرصه ها برای توسعه کشور باشد که یک نمونه آن توسعه گردشگری در کشور است. صنعتی که به تنهایی توانسته امروز جانی دوباره به بسیاری از کشورهای جهان سوم و در حال توسعه دهد. از سوی دیگر زنجیره دسترسی و راه های ارتباطی یکی از ضروریات امروز تجارت در جهان است که باید شیوه هوایی آن نیز هم راستا با مسیرهای زمینی و دریایی و ریلی توسعه یابد اما متاسفانه کشور در این حوزه با کمبودهایی رو به رو بوده که مجموعه مدیریت مناطق آزاد به دنبال رفع این مانع از سر راه تجارت کشور است.
نمونه عینی این چالش را می توان در منطقه آزاد چابهار مشاهده کرد. منطقه ای حساس و استراتژیک که عملا بار سنگین ورود کالاهای اساسی به کشور را عهده دار است اما نزدیک ترین فرودگاه به آن در شهرستان کنارک و در فاصله بیش از پنجاه کیلومتری قرار گرفته است. این فاصله بین نزدیک ترین مسیر هوایی و منطقه آزاد چابهار عملا کار را برای سرمایه گذاران دشوار کرده و موانعی بر مسیر حمل و نقل و ترانزیت کالا ایجاد کرده است.
این مشکلات سبب شد تا تصمیم گرفته شود فرودگاهی مدرن در منطقه آزاد چابهار احداث شود. تکمیل این پروسه منجر به توسعه گردشگری در کشور می شود که این خود یک مزیت مضاعف بوده و عملا با احداث یک فرودگاه می توان اقتصاد این منطقه از کشور را رونق داد. این فقدان را به وضوح می توان در ارس و دیگر مناطق نیز مشاهده کرد که کار را بر مناطق آزاد که عملا بار سنگینی از تجارت کشور را به دوش می کشد، سخت کرده است.
در همین راستا در روز سه شنبه، حمیدرضا مومنی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در دیدار با سیاوش امیرمکری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص موانع ساخت فرودگاه در مناطق آزاد چابهار، ارس و وضعیت فرودگاه سایر مناطق به گفت و گو نشست.
از مدت ها پیش  صدور مجوز فرودگاهی برای مناطق آزاد  یادشده با تاخیر و مشکلاتی همراه بوده و همین امر خللی در مسیر احداث این فرودگاه ها بوجود آورده بود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری  در دیدار با دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، با پیگیری ها و اقدامات انجام شده ، قول همکاری کامل و مساعدت جهت تسریع در روند تکمیل این پروژه ها را به مجموعه مناطق آزاد داد. امری که می تواند در شرایط سخت تحریمی، یک اتفاق مهم برای اقتصاد کشور باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=75751
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن