کارآفرینی

هموار بودن مسیر ورود استعدادهای دانش‌آموزی به عرصه دانش‌بنیان

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه مسیر ورود استعدادهای دانش‌آموزی به عرصه دانش‌بنیان هموار است، بر هدایت و راهبری نیروی انسانی مستعد به سوی بروز نوآوری‌ها و تحقق توسعه پایدار علمی و فناورانه تاکید کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سورنا ستاری در نشست برخط گفت‌وگوی هفته وزارت آموزش و پرورش بر بستر نرم‌افزار شاد که با حضور محسن حاجی میرزائی-وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مدیران آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود تجهیزات ایران‌ساخت به آموزش و پرورش، افزود: طبق تفاهم‌نامه انجام شده در سال گذشته، خرید تمامی محصولات و تجهیزات از نمایشگاه ایران‌ساخت توسط واحدهای تابعه وزارت آموزش و پرورش با حمایت ۵۰ درصدی معاونت علمی همراه است و ما تلاش می‌کنیم بر بستر مدارس، پژوهش‌سراها و هنرستان‌ها، ضمن هدایت استعدادهای دانش‌آموزان در مسیر نوآوری، این مجموعه‌ها را با محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت تجهیز کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین تجهیزات آزمایشگاهی کشور، گفت: این شرکت‌ها اکنون به سطحی از توانمندی رسیده‌اند که بیش از ۷۰ درصد تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز کشور را با کیفیتی هم‌پای نمونه‌های خارجی تولید و ضمن جلوگیری از خروج ارز، نیاز پژوهش و فناوری کشور را تامین می‌کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به حمایت از استعدادهای برتر در قالب طرح مدارس سمپاد به عنوان یک ضرورت، افزود: طرح سمپاد می‌تواند در پرورش نخبگانی که در تاریخ ماندگار شوند همچون گذشته مفید باشد و راه را برای ورود استعدادهای برتر به عرصه نوآوری و خلق دانش فراهم کند. در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تمامی راهکارهای لازم را برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای علمی و فناورانه به کار می‌بندیم.

ستاری با بیان اینکه آمادگی داریم تا در تعامل با ساختار آموزشی کشور، راه را برای ورود استعدادها به مسیر خلق ارزش افزوده و توسعه علمی کشور هموار کنیم، ادامه داد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، زمینه را برای آشناسازی جامعه دانش‌آموزان با عرصه فناوری و نوآوری و ورودشان به مسیر دانش‌بنیان فراهم می‌کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که باید رویکرد جامعه به مفهوم توسعه از محور قرار دادن زیرساخت‌ها به محور قرار دادن نیروی انسانی و نهایتاً فرهنگ تحول یابد، افزود: تا سال‌های اخیر، کارخانه‌ها، زیرساخت‌های عظیم و منابع زیرزمینی سرشار به مثابه توسعه تلقی می‌شد، اما دریافتیم توسعه به مثابه یک مفهوم نرم افزاری با راهکارهای فکری و نوآورانه محقق می‌شود.

امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که موضوع توسعه، فرهنگی است و برای تحقق آن همه جامعه می‌بایست با یک رویکرد باز و روشن، به توسعه برسند.

ستاری با بیان اینکه باید در رویکرد و اهداف آموزش و پرورش کشور، تحولی جدی به سوی هدایت استعدادها به مسیر خلق فناوری صورت بگیرد، ادامه داد: کشور در آموزش و پرورش‌ هزینه‌های زیادی صرف می‌کند و این حوزه یکی از پایه‌های بودجه کشور است، اما راه زیادی تا تحول آفرینی و خلق افرادی ماندگار در حوزه‌های علم، فناوری و سوق دادن کشور به توسعه در پیش داریم. همراهی نوجوان و جوان در مسیر تجربه‌های نوآورانه و حمایت از آنان حتی در صورت شکست، ضرورتی است که سالیان سال در فرهنگ ما وجود داشته و اکنون باید در شکل تازه و همگام با زنجیره نوآوری محقق شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که خوشبختانه تحول در دانشگاه‌های کشورمان محقق شده است، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیانی که از دل دانشگاه‌ها برآمده‌اند به جامعه نشان دادند که منشأ و عامل اصلی تحول، نیروی انسانی است. از فرهنگ تکیه به منابع زیرزمینی و جامعه خوگرفته به خام فروشی، توسعه حاصل نمی‌شود. فرهنگی که مشکل آموزش، اشتغال و توسعه را پول می‌داند، عمدتاً خام‌فروش و نفتی بوده و خطای آشکار در نگرش به توسعه است.

وی با تأکید بر اینکه ایران با هزاران سال پیشینه علم، فناوری، کارآفرینی و فرهنگ ریشه‌دار شتاب‌دهی و استارت‌آپی باید به ارزش‌های خود برگردد و توانمندی خود را در خلق ارزش افزوده، توسعه و نوآوری و پیشرفت به اثبات برساند، گفت: پژوهشگاه‌هایی داریم که به لحاظ زیرساخت و امکانات در دنیا بی نظیرند، اما آن‌چه که باعث می‌شود از کارآمدی و اثربخشی لازم برخوردار نباشند را می‌بایست در فرهنگ توسعه و اهمیت بخشیدن به نیروی انسانی جستجو کرد.

ستاری از شکوفایی نوآوری‌ها بر بستر یک زیست‌بوم مساعد شکل‌گرفته بر مبنای یک خواست و فرهنگ عمومی سخن گفت و تصریح کرد: این شرایط جوان را در مسیر راه‌اندازی استارت‌آپ موفق و خلق ارزش افزوده راهنمایی می‌کند. اعتماد به نفس و ذهن بی پروای یک جوان است که زمینه‌ساز نوآوری می‌شود و باید زمینه و زیرساخت لازم را برای بروز این نوآوری‌ها و تحقق ایده‌های بلندپروازانه فراهم کنیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48704
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن