گزارش

همه چیز در رابطه با سکه بهار آزادی !

از متداول‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بر روی طلا و خرید فیزیکی آن است. خرید فیزیکی طلا به شکل‌های گوناگونی نظیر خرید سکه، شمش طلا و یا طلاهای زینتی صورت می‌گیرد. در بین همه این روش‌ها خرید سکه، جذابیت بیشتری داشته و افراد زیادی از روش سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در ایران سکه‌های طلا انواع مختلفی دارند. با وزن‌های مختلف و عیارهای مشخص ضرب می‌شوند. یکی از انواع آن‌ها، سکه بهار آزادی است. این سکه به مناسبت یادبود سالروز انقلاب اسلامی ایران، ضرب شده است. در ادامه در رابطه با این نوع سکه توضیحات بیشتری ارائه خواهد شد.

تاریخچه سکه بهار آزادی

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در سال 1358، وزارت امور اقتصاد و دارایی، پیشنهاد ضرب انواع مسکوک طلای بهار آزادی را به مناسبت نخستین بهار پیروزی انقلاب، ارائه کردند. بعد از آن با تأیید و دستور نخست وزیر دولت موقت، اجازه ضرب سکه صادر گردید. یک روی این سکه‌ها به نام حضرت علی (ع) مزین بوده و روی دیگر آن مزین به بارگاه امام هشتم، امام رضا (ع) است.

بعد از آن، انواع سکه‌های بهار آزادی به صورت نیم سکه، ربع سکه، دو و نیم و پنج بهار با همین نوع طرح تولید شدند. بعد از رحلت امام و بر استناد ماده 5 قانون حفظ آثار، بانک مرکزی موظف شد تا بر یک روی این نوع سکه‌ها، تصویر امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را نقش کند. این نوع سکه‌ها با نام سکه امامی نیز شناخته می‌شوند.

تفاوت سکه بهار آزادی و سکه امامی

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، سکه‌های بهار آزادی از نظر طراحی به دو نوع سکه طرح قدیم و طرح جدید تقسیم می‌شوند. بعد از انقلاب اسلامی، سکه بهار آزادی به دو شکل ضرب و در بازار توزیع شده‌اند. سکه‌های طرح قدیم، اولین سکه‌های بهار آزادی تولید شده هستند که از سال 1358 تا 1370 ضرب گردیدند. بر یک روی این سکه‌ها، 3 بار نام حضرت علی تکرار شده و در طرف دیگر بارگاه امام رضا با جمله نخستین بهار آزادی نقش شده است.

طرح جدید سکه‌های بهار آزادی یا همان سکه‌های امامی از سال 1370 ضرب شده و در بازار توزیع شده‌اند. تفاوت اصلی این نوع سکه‌ها با سکه‌های طرح قدیم، طراحی آن‌ها و قیمتشان است. یک روی سکه‌های امامی، مزین به تصویر امام خمینی (ره) بوده و طرف دیگر آن، بارگاه امام رضا (ع) طراحی شده است. سکه‌های امامی و طرح جدید، از قیمت بالاتری به نسبت سکه‌های قدیمی برخوردار هستند. سکه‌های امامی نیز به صورت نیم و ربع سکه تولید می‌شوند.

تا چند سال گذشته، هر دو نوع سکه بهار آزادی طرح جدید و قدیم در بازار موجود بودند. اما در حال حاضر دیگر سکه تمام بهار طرح قدیم دیگر تولید نشده و از تابلو صرافی‌ها حذف گردیده است. علت این امر نیز کاهش تقاضا برای این نوع سکه‌ها و اختلاف قیمت زیاد آن‌ها با سکه‌های امامی بوده و همین موجب کنار گذاشته شدن سکه‌های طرح قدیم شده است. همچنین در بازار امروز، قیمت انواع دیگر سکه مانند سکه‌های نیم، ربع و گرمی با توجه به قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید تعیین می‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83377
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن