مناطق آزاد-گردشگری

هشدار نسبت به تلفات موج سوم کرونا در قشم

در پی ورود کشور به پیک سوم شیوع بیماری کرونا و افزایش شمار گردشگران وارده به جزیره قشم، ظهر روز گذشته سومین نشست شورای سلامت سازمان منطقه آزاد قشم به میزبانی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و دبیری مدیریت اجتماعی و سلامت این سازمان تشکیل جلسه اضطراری داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، در این نشست مدیر شبکه بهداشت و درمان نسبت به ورود موج سوم کرونا در روزهای آینده به جزیره قشم هشدار داد و گفت: با وجود رشد همه گیری ویروس، هنوز شرایط قابل کنترلی درخصوص شیوع ویروس کرونا در جزیره حاکم است ولی اگر مردم پروتکل ها و موازین بهداشتی را برای مقابله با این ویروس رعایت نکنند تلفات موج سوم غیرقابل پیش بینی است.

دکتر حمیدرضا بهزادی روز یکشنبه در نشست اضطراری شورای سلامت سازمان منطقه آزاد قشم افزود: ورود بیماران مشکوک به کرونا به بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم در حال حاضر قابل کنترل و وضعیت خدمات دهی به آنها با تلاش های مدیریت و پرسنل این بیمارستان مطلوب است ولی اگر تعداد ورودی ها بیشتر از وضع موجود شود شرایط عوض خواهد شد.
به گفته وی پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل این بیمارستان افزون بر 10 ماه است که به مرخصی نرفته اند و شرایط روحی و جسمانی آنها تحلیل رفته است و اگر در موج سوم کرونا تعداد مراجعان به این بیمارستان افزایش یابد، کار بسیار سخت خواهد بود.
نماینده وزارت بهداشت در ستاد کرونای شهرستان قشم با اشاره به تعطیلات آخر این هفته و اول هفته آینده نسبت به حضور بیش از پیش مسافران و گردشگران در جزیره هشدار داد و گفت: به نظر می رسد برخی از مردم و کارمندان و پرسنل ادارات و حتی دستگاه های نظارتی در جزیره آنطور که باید و شاید پروتکل ها را جدی نمی گیرند و این مساله می تواند با ورود مسافران از سایر استان ها به جزیره تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد.
بهزادی بر ضرورت اعمال سیاست ها و برنامه های قهریه و بازدارنده درعین تداوم فعالیت های اطلاع رسانی، فرهنگی و آموزشی در قشم برای مقابله با موج سوم کرونا تاکید کرد و یادآور شد: در تمام دنیا نظارت های محیطی را برای رعایت کامل پروتکل ها و موازین بهداشتی در اولویت قرار داده اند و ما نیز در این جزیره باید به این سمت برویم و اجازه ندهیم حساسیت ها در اماکن و محیط های عمومی نسبت به خطر کرونا کاهش پیدا کند.
براساس این گزارش دکتر مریم هروآبادی رییس بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم نیز در این نشست با ارائه آماری از ورودی ها، بستری ها و فوتی های کرونا در این بیمارستان گفت: افزون بر 20درصد فوتی ها در این بیمارستان زیر 24ساعت پس از ورود به بیمارستان اتفاق افتاده که نشان می دهد بسیاری از مردم به رغم مشاهده علایم کرونا از مراجعه به بیمارستان خودداری می کنند و زمانی به بیمارستان می آیند که دیگر دیر شده است.
وی با تشریح تاثیر مستقیم و مثبت استفاده از دستگاه پلاسما فرز(پلاسما درمانی) در کاهش مدت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید19 در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم افزود: افزون بر 56درصد بیماران کرونایی که در این بیمارستان پلاسما درمانی شدند، زنده ماندند.
هروآبادی با اشاره به افزایش شدید هزینه های این بیمارستان به علت شیوع ویروس کرونا خواستار اندیشیدن تمهیداتی برای تامین و جبران این هزینه ها شد و مهم ترین نیاز مبرم این بیمارستان را توسعه ۱۰۰درصدی دستگاه اکسیژن ساز و عکسبرداری سیار اعلام کرد.
براساس این گزارش معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست به تاکید رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نسبت به تامین نیازهای بیمارستان پیامبراعظم(ص) قشم اشاره و اعلام کرد که این سازمان با تمام قوا به رغم مشکلات درآمدی در پی برآورده کردن این نیازها ست.
مرتضی شیخ زاده در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ورود مسافران و گردشگران به جزیره قشم در تعطیلات پیش رو اجتناب ناپذیر است ملزم کردن اصناف و سایر ارائه کنندگان خدمات به مسافران را به رعایت دقیق پروتکل ها وموازین بهداشتی ضروری خواند.
وی در این خصوص بر بکارگیری راهکارهایی از جمله ملبس کردن بازرسان و ماموران ستاد مقابله با کرونا به کاورهای آرم دار اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث می شود که افراد شاغل در واحدهای تجاری در بازارها و پاساژها با مشاهده این افراد نسبت به رعایت پروتکل ها ملزم شوند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم نیز در این نشست با تقدیر از خدمات مدیران و پرسنل فداکار شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم در دوران کرونا بر آمادگی دادستانی قشم در جهت برخورد قانونی با متخلفان و کسانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند، تاکید کرد.
رضا صفایی از راه اندازی شعبه ویژه کرونا(شعبه دوم دادیاری) در دادسرای شهرستان قشم خبر داد و گفت: اگر یک واحد صنفی پروتکل ها را رعایت نکند بعد از اخطار قانونی ضابطان به دادستانی اعلام کنند و ما برای سرعت بخشیدن به سیر برخورد قانونی حتی حاضریم به صورت پیامکی نیز مجوز پلمب واحد یا واحدهای متخلف را صادر کنیم.
به گفته وی دادستانی برای تامین ماسک مورد نیاز شهرستان از طریق قانونی پیگیری می کند تا ماسک های کشف شده از سوی اداره تعزیرات حکومتی شهرستان در داخل قشم مصرف شود.
هرمز امیری مدیر اصناف و بازرگانی و امیر سلکی مدیر امور درگهان و منطقه ویژه در سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این نشست بر آمادگی مدیریت های متبوع خود جهت هرگونه برخورد قانونی با اصنافی که در قشم و درگهان پروتکل ها را رعایت نمی کنند، تاکید کردند.

گفتنی است مهم ترین مصوبات این نشست اطلاع رسانی برای جلوگیری از خود درمانی، انجام اقداماتی برای الزام به رعایت پروتکل ها در اماکن عمومی، تامین برخی نیازهای بیمارستان پیامبر اعظم(ص)، تعیین مکانی برای فروش ماسک در اماکن گردشگری و جمع آوری ماهی فروشان و دست فروشانی که سد معبر می کنند، اعلام شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49727
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن