کارآفرینی

مشاغل خانگی پردرآمد

اینکه شما در پی جستجو و یافتن هزینه تولید قارچ گانودرما هستید نشان می دهد که شما هم قصد تولید و پرورش این قارچ را دارید. خواص و فوایدی که قارچ گانودرما دارد شما را به فکر انداخته است که محیطی را برای پرورش فراهم کنید چون به زودی در سرتاسر دنیا این قارچ در همه ی خانه ها می بایست محیا باشد، پس قطعا از بازار فروش خوبی برخوردار می باشد، در نتیجه برای پرورش می بایست برآوردی از هزینه ی تولید قارچ گانودرما داشته باشید تا با شرایط خودتان تناسب داشته باشد.در تیراژ کم می توان از تولید این قارچ بعنوان یکی دیگر از مشاغل خانگی پر درآمد یاد کرد.

خواص قارچ گانودرما

شاید خیلی از مقالات دیگری را مطالعه و بررسی کرده باشید و از خواص این قارچ زیاد دیده و شنیده اید، اما در این مقاله یکبار دیگر این خواص را برای شما مرور خواهیم کرد تا بدانید که این قارچ چقدر ارزش دارویی و اقتصادی دارد، همینطور ارزشمند بودن فعالیت و هدف کاری را که برای پرورش این قارچ درنظر گفته اید مشخص می شود. همچنین خواص گانودرما و البته تکرار دوباره ی این خواص برای شما موجب خواهد شد که مصمم تر و با پشتکار بیشتر حرکت کنید.

 

خواصی که قارچ گانودرما دارد عبارتند از:

دارای خاصیت آنتی اکسیدان ، بالا بردن سیستم ایمنی بدن بخصوص در مقابله با ویروس ها و اپیدمی های جدید همچون کرونا که با قوی بودن سیستم ایمنی بدن شکست پذیر می شود، ضد تومور و ضد التهاب، کاهش قند خون و فشار خون بالا، درمان هپاتیت مزمن، برونشیت و غیره مورد استفاده می باشد.

 

برآورد های اولیه هزینه های مصرفی تولید قارچ گانودرما

برآورد هزینه های اولیه مربوط به سالن یا سالن های تولید، قفسه بندی جهت بهینه سازی مصرف سالن، بستر پرورش و تولید، بذر و تجهیزات جهت پرورش قارچ می باشد. که برآورد هزینه را به دلیل تغییر کردن قیمت های روز برای هر مترمربع از سالن مقدار یک میلیون تومان هزینه خواهد داشت. یعنی اگر محیط پرورش شما 20 متر است با سرمایه ی بیست میلیون تومان کار را می توان شروع کرد.

 

سالن تولید و پرورش:

برای تولید قارچ های گانودرما نیاز به محیط و یا فضایی می باشد که در این مورد محدودیتی وجود ندارد، درواقع شما هر متراژی را می توانید برای این کار در نظر بگیرید که برای شروع استفاده از امکاناتی که خودتان از قبل دارید بسیار عقلانی تر خواهد بود حتی می توانید در منزلتان مکانی را برای این مورد در نظر بگیرید، ولی اگر بحث سود دهی برای شما مطرح است که در دوره اولیه حتما به سود هر چند کم برسید می بایست مکان مورد نظر از ظرفیت تولید پنج تن برخوردار باشد چون از 5 تن به بالا وارد سوددهی می شوید.

 

تقسیم بندی سالن پرورش با قفسه :

به منظور بهره وری بیشتر از فضای موجود می بایست از قفسه ها در سالن تولید استفاده شود، بعنوان مثال شما از یک مکان 20 متری می توانید به اندازه ی 60 تا 80 متر استفاده ببرید که این دلیل اصلی می باشد و دلیل دیگر هم فاصله داشتن از کف به جهت جریان داشتن گرما، رطوبت و هوا بصورت یکسان در بین کمپوست ها می باشد.

جهت قفسه بندی شما می توانید با توجه به میزان بودجه و هزینه ای که برای این بخش با توجه به سرمایه ی کل در نظر گرفته اید از روشهای زیر استفاده کنید.

هزینه ای که برای قفسه بندی در یک سالن بیست و پنج متری لازم است حدود سه الی پنج میلیون تومان می باشد که با توجه به تنوع جنس قفسه هادر بازار تغییر هزینه ها را در بر خواهد داشت اما ما در اینجا حداقل ها را در نظر گرفتیم.

کمپوست

کمپوست همان بستر رشد قارچ گانودرما می باشد که هم بصورت معمولی و هم بصورت پرورده قابل تهیه می باشد که هر کدام در بازار قیمتی متفاوت خواهد داشت. قیمت کمپوست از کیلویی پنج هزار تومان تا هفت هزار تومان قابل دسترسی و خرید می باشد. البته قیمت و کیفیت کمپوست ها با توجه به بذرهای نسل اول و دوم محاسبه و تعیین می شود.

 

تجهیزات

دستگاه دماسنج که حداقل قیمت از 80هزار تومان می باشد.

دستگاه رطوبت ساز 

رطوبت ساز به جهت برقراری و تنظیم میزان رطوبت مورد نیاز سالن تولید استفاده می شود که  این دستگاه هم قیمت های متفاوتی دارد که معمول قیمت برای این وسیله بین 5 تا 6 میلیون تومان قابل تهیه می باشد.

برای سالن های کوچک نیازی به استفاده از این دستگاه رطوبت ساز نمی باشد و شما می توانید از شیلنگ های کولر و گونی قرار دادن در سالن، رطوبت را توسط آبپاشی قطره ای حفظ کنید و در این مورد باعث صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد.

هواساز:

این دستگاه به جهت اینکه وقتی رطوبت را ایجاد می کنید هوای گرمتر در بالا قرار خواهد گرفت و هوای سرد به سمت پایین سالن تمایل خواهد داشت به همین دلیل از هواساز به جهت یکسان سازی و تعادل هوایی استفاده می شود.

برای این منظور در فصل تابستان از چیلر و در زمستان از ایرواشر می توان استفاده نمود.

تهویه هوا:

به جهت اینکه هوای درونی سالن تولید قارچ را در مراحل مختلف رشد و پرورش بتوانید تهویه کنید نیاز به وسیله ای هستید که این کار را برای شما انجام دهد و این کار از عهده ی فن و یا سانتریفوژ برخواهد آمد. اینکه کدام برای شما مناسبت تر و مقرون به صرفه تر است برمی گردد به مساحت سالن شما، اگر صاحب سالنی در مقیاس کوچک هستید یک فن ساده کار راه انداز خواهد بود اما اگر سالنی بزرگ در اختیار دارید قطعا سانتریفوژ به کمک شما خواهد آمد.

 

 دستگاه و تجهیزات گرما زایی:

انتخاب دستگاه های تولید گرما و حرارت، دقت و توجه زیادی در زمان خرید لازم دارد چرا که دستگاهی را که به این منظور به سالن پرورش اضافه می کنید می بایست هم به صرفه در انرژی باشد، هم اکسیژن را نسوزاند، هم قبض های برق و گاز را افزایش ندهد و هم اینکه آلایندگی نداشته باشد.

از بخاری های خانگی می توان استفاده کرد ولی ایجاد اختلال در اکسیژن رسانی را خواهند داشت، هیترهای برقی هم به دلیل مصرف برق بالا از لحاظ اقتصادی مرون به صرفه نمی باشد، شوفاژها بهترین گزینه می باشند که تنها ایرادی که در این روش وجود دارد به هزینه راه اندازی ابتدایی و همچنین مشکلاتی که در استفاده از شوفاژ آن در سطوح ومساحت های گسترده تر ایجاد خواهد شد وجود دارد.

میزان درجه حرارت در سالن های قارچ بین 30 تا 35 درجه سانتی گراد باید باشد و به ازای هر مترمکعب بین 35 تا 40 کیلوکاری انرژی حرارتی مورد نیاز می باشد.

 وسایل خنک کننده و سرد کننده:

برای برقرای هوای خنک در سالن شما می توانید از کولر آبی ، کولر گازی و یا از چیلر استفاده کنید.

کولر آبی برای اقلیم ها و مناطقی که آب و هوای خشکی بر منطقه حاکم است کارایی دارد ولی اگر می خواهید از کولر آبی استفاده کنید حتما شرایط لازم برای استفاده را از قبل بررسی کنید و زمینه و بستر را برای آن محیا کنید.

کولر های گازی هم قیمت بالایی دارند و هم مصرف برق بالایی را طلب می کنند در نتیجه مطلوب برای استفاده به این منظور نخواهد بود چون کارایی که مورد نظر می باشد را به شما نخواهد داد.

گزینه ی آخر چیلر می باشد که گزینه ی مناسب و البته گرانی می باشد که برای سالن های کوچک به صرفه نیست و برای سالن های بزرگ بیشترین کارایی و بازدهی را خواهند داشت. که اگر در تابستان هم پرورش قارچ را دارید توصیه می شود از چیلر استفاده کنید چون اگر فصلی کارتان را ادامه دهید قطعا بخشی از بازارهای فروش و هدفتان را از دست خواهید داد.

 

ضدعفونی کننده

برای ضدعفونی کردن سالن و افرادی که وارد سالن می شوند می بایست چکمه های خود را با مواد مورد نظر ضدعفونی کنند.

 ترموستات:

این دستگاه شبیه ربات عمل می کند و زمانی که نیاز به خاموش یا روشن کردن تجهزات گرمایشی، سرمایشی و رطوبتی است خود بصورت خودکار وسایل را روشن و خاموش می کند.

یکی از موارد بررسی وضعیت آب و هوایی و اقلیمی سازگار به شرایط مورد نیاز این قارچ می باشد که باتوجه به تست ها و بررسی های انجام شده پرورش در ایران امکان پذیر می باشد و جای نگرانی از بابت این مورد نخواهد بود. ولی کنترل دمای محیط را حتما لازم خواهد داشت.

نکته: زیرساخت اصلی در پرورش قارچ گانودرما تهیه کمپوست مرغوب و با کیفیت می باشد که می بایست از مکان های معتبر تهیه شود و همچنین به روش سنتی تولید نشده باشند .

 

برآورد کلی از هزینه تولید قارچ گانودرما

هزینه ها به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می گردد

هزینه های ثابت

سالن : برای شروع از مکانی در منزل مانند پارکینگ یا اتاق خواب یا انباری و یا زیر زمین می توان استفاده نمود و اگر از ملک شخصی استفاده می نمایید می توان آن را جز هزینه های ثابت بحساب آورد

تجهیزات: 25 میلیون تومان

تهیه کمپوست : 5 میلیون

هزینه های متغیر

هزینه نیروی کارگر و انسانی : بین صفر تا یک میلیون در نظر بگیرید چون محیط کوچک است و از عهده ی خودتان بر خواهد آمد.

هزینه قبوض: یک میلیون

هزینه باربری : پانصد هزار تومان الی هفتصد هزار تومان

پس از این مراحل وارد مراحل کاشت می شویم چون تا به اینجا وظیفه ی برآورد هزینه جهت تولید و راه اندازی سالن پرورش قارچ گانودرما را به اتمام رسانده ایم و فصل جدید کار شروع خواهد شد.

از تولیدکنندگان و علاقه مندان به این حوزه درخواست می کنیم با ثبت نظرات و تجربیات خود درباره هزینه تولید قارچ گانودرما ،ما را در این مطلب یاری نمایند.

 

منبع:تفاهم آنلاین

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=18137

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن