اقتصادی

هر آنچه باید درباره رتبه بندی کسب و کارهای مجازی بدانید

به گزارش ایسنا، در حال حاضر حدود ۶۵ هزار وبسایت نماد اعتماد الکترونیک دارند، اما به گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک، داشتن نماد الکترونیک به معنی اعتماد صد در صد به سایت‌ها نیست و مشتریان باید احتیاط‌های لازم را در نظر بگیرند و در همین راستا هم طرح رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی اجرا شد.

از سال گذشته در راستای اجرای این طرح، امتیازات محاسبه شده در دو محور سوابق عملکرد (در این گام، شاخص های مسئولیت پذیری مالی، پاسخگویی به شکایات، سوابق تخلفات و سابقه فعالیت) و توانمندی (در این فاز صرفاً شاخص توانمندی مالی) متعلق به هر کسب و کار در پروفایل اینماد آن منتشر شده و مصرف کنندگان می‌توانند با کلیک بر روی این اینماد سایت این اطلاعات را مشاهده کنند. در ادامه مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی وزارت صمت درباره جزئیات این طرح و همچنین نحوه شناسایی و برخورد با جاعلان نماد اعتماد الکترونیک توضیحاتی ارائه کرده است.

علی اصغر عمادآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در فاز اول رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی انتشار اطلاعات در حوزه پاسخگویی به شکایات، مغایرت با دستورالعمل نماد اعتماد (میزان پایبندی کسب و کار به تعهداتی که در نماد اعتماد الکترونیکی متقبل شده) و میزان سابقه فعالیت در نظر گرفته شده، اظهار کرد: این اطلاعات به صورت عمومی در نمایه (پروفایل) اینماد هر سایت منتشر می‌شود و برای مشتریان قابل مشاهده و استفاده است. هدف از اجرای فاز اول این طرح آشنایی مشتریان کسب و کارهای اینترنتی با مفهوم میزان پاسخگویی کسب و کار به مشتریان و کمک به تصمیم گیری بهتر آنها بوده که به عنوان عامل مهمی در ایجاد تعهد و اعتماد به آن کسب و کار در نظر گرفته می‌شود.

وی شاخص پاسخگویی به شکایت را تعداد شکایات حل نشده و همچنین تاخیر در پاسخگویی به هر شکایت عنوان کرد و گفت: بزرگترین مزیت رتبه بندی و نمایش عملکرد کسب و کار به مشتری این است که مشتری را در تصمیم گیری برای خرید یا دریافت خدمات از یک کسب و کار اینترنتی راهنمایی می‌کند. کسب و کار اینترنتی هم برای حفظ و توسعه فعالیت خود و ایجاد مزیت رقابتی هدفگذاری و تلاش خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، رتبه اعتماد در تجارت الکترونیکی به صورت یک تا پنج ستاره ذیل نماد اعتماد خواهد بود و هر چه ستاره کسب و کار بیشتر باشد، رتبه اعتماد بالاتر و ارزش بیشتری در رتبه بندی خواهد داشت.

عمادآبادی در ادامه طرح رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی در دو دسته تقسیم بندی کرد و گفت: دسته اول مربوط به کسب و کارهای نوپا و در حال پیشرفت و دسته دوم مربوط به کسب و کارهای توسعه یافته است. دسته اول مشخص می‌کند که آیا از دوره ابتدایی که کسب و کار را شروع کردند گذشتند یا هنوز در حال گذار هستند و دسته دوم میزان پایداری و توان رقابتی کسب و کار را بررسی می‌کند.

ی در ادامه شاخص‌های رتبه بندی را عادلانه، بدون اعمال سلیقه و سیستمی توصیف کرد و گفت: بنابراین کسب و کارها می‌توانند بفهمند در کجای جامعه کسب و کارها قرار دارند و با عارضه یابی، کسب و کار خود را بهبود بخشند که در واقع سیاستگذار هم در این راستا کسب و کارها را حمایت می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارکرد رتبه بندی در طول زمان بهتر مشخص می‌شود، اظهار کرد: مثلا رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی در گزارشات و نظارت سازمان حمایت مورد استفاده قرار گرفته که در همین راستا تعاملات خوبی با این سازمان داشتیم.

چند کسب و کار نماد اعتمادالکترونیک دارند؟

به گفته مدیر سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در حال حاضر ۶۵ هزار وبسایت نماد اعتماد الکترونیکی دارند، اما آمار دقیقی از تعداد کل کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد. البته تخمین زده شده حدود ۳۰۰ هزار کسب و کار اینترنتی در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند.

چگونه با جاعلان نماد اعتماد الکترونیک برخورد می‌شود؟

عمادآبادی همچنین درباره نحوه تشخیص و برخورد با جعل نماد الکترونیک، اظهار کرد: اصلی‌ترین تدبیر در این زمینه یک ابزار نظارتی با عنوان پایشگر هوشمند است که براساس الگوریتهایی که برای آن تعریف شده، در سایت‌های مختلف جستجو می‌کند و نمادهای غیرقانونی و جعلی را تشخیص می‌دهد و گزارش می‌کند. همچنین از گزارش‌های دوره‌ای کارشناسان اینماد و گزارش‌های مردمی نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: در صورت بروز تخلف ابتدا به کسب و کار تذکر داده می‌شود در صورتی که برای رفع تخلف اقدام مناسبی انجام نشود، آن کسب و کار به دادستانی معرفی و فیلترینگ اعمال می‌شود و شکایتی با موضوع جعل یک نماد دولتی تنظیم و تحویل مراجع قانونی می‌شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد که رتبه بندی کسب و کارهای اینترنتی همزمان با موضوع نماد الکترونیکی از سال ۸۸ مطرح و آن زمان مطالعات مشخصی انجام شد و در نهایت از سال ۹۶ با یک برنامه اجرایی کار شروع شد. ابتدا مطالعات تطبیقی انجام و از یک سری شرکت بین المللی در حوزه رتبه بندی مشاوره گرفته شد و با همکاری سازمان مدیریت صنعتی شاخص‌ها تعیین و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34559
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن