اجتماعی

نیچ مارکتینگ و مزایای آن

نیچ مارکتینگ یا بازار اختصاصی یک محدوده تخصصی یا متمرکز از یک بازار گسترده‌ تر است که از طریق آن می توان براحتی وارد یک بازار پر رقابت شد و گوی سبقت را از سایر رقبا ربود. در واقع هدف از استراتژی نیچ مارکتینگ برطرف ساختن نیازهای قشر مشخصی از جامعه است که البته علاوه بر اینکه رضایت مشتریان را در بر خواهد داشت با ایجاد یک بازار همیشگی بر زمره ی مشتریان وفادارتان نیز می افزاید.

اگر به عنوان یک کارآفرین و یا صاحب یک کسب و کار نوپا، قصد ورود به یک بازار تازه را دارید، حتما از تئوری نیچ مارکتینگ بهره مند شوید. بی تردید قدم نهادن در هر بازاری و رویارویی با رقبای قدرتمند و قدیمی ، چالشی جدی برای کسب و کارتان خواهد بود. رقبایی با تجربه که تنها هزینه ی تبلیغات یک شب شان از سود فروش یک ماه شما پیشی می گیرد. شما برای ورود به چنین بازاری نیاز به استراتژی نیچ مارکتینگ دارید. با مثال ملموس تری موضوع را توضیح می دهیم. شما قصد ورود به بازار پوشاک را دارید. تا اینجا کاری بسیار سخت پیشروی شماست. پوشاک بانوان، آقایان و کودکان همگی بازار هدف شما را در برمی گیرند. اما شما حوزه ی آقایان را انتخاب می کنید. باز هم شما هستید و رقبایی که با پیشینه ی چند دهه براحتی حذف تان خواهند کرد. اما شما با استفاده از استراتژی نیچ مارکتینگ تصمیم به تولید لباس های پلاس سایز مردانه یا همان سایز بزرگ می کنید. بله این دقیق همان لحظه ای است که شما به موفقیت نزدیک تر شده اید. شما به دنبال یک بازار اختصاصی هستید که مشتریان خاص خودش را هم دارد و از این طریق با بدست آوردن مشتریان وفادار، آرام آرام جای خود را در بازار پوشاک تثبیت می نمایید. یا یک تولید کننده ی مواد غذایی را در نظر بگیرید که تنها سس های رژیمی تولید می کند و نیچ مارکتینگ انجام داده و سعی دارد ، مخاطبین خاص این دسته را جذب کند.

این استراتژی در اکثریت کسب و کارها جواب داده است و صاحبان کسب و کار بهره مند از آن را به موفقیت نزدیک تر کرده است. شما از این طریق توانسته اید ، شکافی بین نیاز مشترک گروهی از مخاطبان و بازار پیدا کنید که تا به امروز کمتر کسی در صدد رفع آن بوده است. حتی ممکن است ، شما گوشه ی اختصاصی از بازار هدف را پیدا کرده باشید که تا به حال ، کسی به آن ورود نکرده است. در واقع نیچ مارکتینگ ؛ تلاشی برای تبلیغ و فروش محصولات برای هدف قرار دادن مشتری ها در یک بازار کوچک تر است. به عبارتی ، رویکرد کلی نیچ مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای کاملا به این شکل است که کسب و کارها با کوچک ‌تر کردن دایره مخاطبین و مشتریان شان، یک بازار هدف مشخص را درنظر می گیرند و در آن تبدیل به یک برند شده و محصولات شان را می فروشند.

بررسی شاخص هایی چون جمعیت که می تواند در بر گیرنده ی خصوصیاتی چون سن ،جنسیت، تحصیلات و درآمد باشد و یا حتی موقعیت های مکانی چون ساکنین روستا، شهر و حتی محدوده قیمتی که توان پرداخت هزینه ی مشتریان را به عنوان بازار هدف انتخاب می کند ، می تواند در استراتژی نیچ مارکتینگ نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

نیچ مارکتینگ در کسب و کار
نیچ مارکتینگ در کسب و کار

شما با نیچ مارکتینگ و انتخاب بازار هدفتان به صورت تخصصی تر علاوه بر اینکه می توانید  از تبلیغات و بازاریابی هدفمندتری بهره بگیرید، در زمینه کاری خود هم به سرعت می‌توانید به یک برند قوی تبدیل شوید و بر سر زبان ها بیفتید. هزینه های تبلیغات و فروش تان به طرز چشمگیری کاهش می یابد و مازاد بر این ، پیدا کردن مشتریان تان بسیار ساده تر خواهد بود و عموما  از فروش بالایی نیزبهره مند خواهید شد.

البته باید به یک مطلب مهم توجه ویژه ای داشته باشید و آن چیزی نیست به غیر از تخصص در حوزه ی فعالیتی خود. آن چیزی که می تواند در یک بازار تخصصی و گوشه ای شما را به موفقیت نزدیک نماید ، تخصص شما در حوزه ی حرفه ای هست که می خواهید آن را شروع کنید. روی نیازهای مشتریان هدف خود و خدماتی که می خواهید براساس این نیازها در اختیار آنها قرار دهید، تحقیق کنید. این ذات نیچ مارکتینگ است که برای تحت تأثیر قرار دادن جامعه کوچک مشتریان بسیار قوی عمل می کند. البته باید بدانید که شما در شروع از استراتژی نیچ مارکتینگ بهره می گیرید و رفته رفته می توانید ، دایره ی مشتریان تان را افزایش و کسب و کارتان را گسترش دهید.

دکتر حوریه یحیایی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86144
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن