کارآفرینی

نگاهی به کسب‌وکارهای موفق دوران کرونا

از زمان اپیدمی کووید ۱۹ بسیاری از کسب‌وکارها دچار رکود شدند و عده زیادی مجبور شدند با مشکلات اقتصادی که زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده بود، دست‌وپنجه نرم کنند.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، در این میان تنها افرادی توانستند قامت خود را زیر بار سنگین این اپیدمی سهمگین همچنان راست نگه دارند که قادر بودند، نبض بازار را حتی با وجود این ویروس به دست گیرند.

در واقع این کسب‌وکارهای سنتی بودند که بیشترین ضربه را از ویروس ذره‌بینی خوردند؛ در حالی که بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی که پیش‌تر در فضای مجازی در تلاشی مضاعف برای کسب درآمد و جلب مشتری بودند، حالا با وجود اپیدمی دردسرساز و توصیه‌های بهداشتی که مردم را به ماندن در خانه‌ها دعوت می‌کردند، تازه بازار خود را پیدا کرده بودند.

قرنطینه خانگی و توصیه‌های اکید برای ممنوعیت اجتماعات، باعث شد، بیشتر مردم، تمایلی برای خرید کردن به شیوه سنتی و اصولا بیرون رفتن از منزل نشان ندهند. نتیجه این موضوع هم تعطیلی بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی، تفریحی و سنتی بود.

بازار داغ فروشگاه‌های اینترنتی

با وجود اپیدمی کووید ۱۹ بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ که تا پیش از این تنها به لطف تخفیف‌ها و پیشنهادهای به قولی شگفت‌انگیز سعی در جلب مشتری داشتند، حالا روزهای اوج فروش خود را تجربه می‌کنند.

شیوع کرونا باعث شد، مردم برای حفظ امنیت خود و خانواده‌شان، بیشتر خریدشان را به صورت اینترنتی انجام دهند. همه این‌ها افزایش تقاضای مردم برای خرید کردن به صورت اینترنتی را به همراه داشت تا جایی که این فروشگاه‌ها در روزهای اخیر مجبور شدند، نیروی کار جدید و تازه نفس جذب کنند تا بتوانند جوابگوی افزایش تقاضاها باشند.

امروزه کرونا و کسب‌وکارهای آنلاین و اینترنتی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

در این شرایط مدیران و افرادی که در حوزه کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی مشغول به فعالیت هستند، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا کار و وظیفه اصلی خود را که ارایه خدمات و سرویس‌دهی به مشتریان و مراجعه‌کنندگان است به بهترین شکلی انجام دهند. در واقع کسب‌وکارهای اینترنتی در چنین شرایطی یکی از ضروری‌ترین امکانات موجود هستند؛ چراکه امکان دسترسی افراد به کالاهای مورد نیاز را امکان‌پذیر کرده‌اند.

رونق آموزش‌های آنلاین

در حالی که بسیاری از مشاغل به خاطر کرونا تعطیل شدند، مراکز آموزشی پس از یک تعطیلی موقت دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند؛ اما نه به آن شکلی که در دوران پیش ار کرونا فعال بودند.

مدیران مراکز آموزشی به این نتیجه رسیدند که چون آموزش را در هیچ شرایطی نمی‌توان تعطیل کرد، شرایطی فراهم کنند تا با کمک گرفتن از فضای مجازی، آموزش‌های خود را به صورت آنلاین پیش ببرند.

در این شرایط مجموعه‌هایی موفق‌تر بودند که از قبل زیرساخت و امکان آموزش آنلاین را فراهم کرده بودند. آن‌ها به راحتی توانستند بستر آموزش غیرحضوری را مهیا کرده و کمترین صدمه را در این شرایط متحمل شوند.

گسترش سمینارها و وبینارها

حضور در دوره‌های آموزشی و سمینارهای حضوری این روزها با شیوع این بیماری مهلک برای علاقمندان امکانپذیر نیست. در چنین وضعیتی تنها چاره کار، برگزاری وبینار است.

وبینار مخفف اصطلاح “وب بیس سمینار” یا سمینارهای مبتنی بر وب است که به معنی نوعی ارایه، سخنرانی، کارگاه یا سمینار اینترنتی است.

وبینارها به صورت مجازی از طریق نرم‌افزارهای ویدیوکنفرانس اجرا می‌شوند، بنابراین یکی از روش‌های فوق‌العاده جذاب و پویا برای انتقال اطلاعات به مخاطبانی است که از لحاظ جغرافیایی در مناطق مختلف پراکنده‌اند.

این گونه آموزش این امکان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که بدون حضور فیزیکی در مکان برگزاری جلسه در جریان آموزش‌های لازم قرار بگیرند. برای شرکت در این وبینارها هم به جز لپ‌تاپ یا کامپیوتر مجهز به وب کم یا گوشی موبایل هوشمند به تجهیزات دیگری نیاز نیست و هیچ نرم افزار خاصی هم برای شرکت در دوره‌های آنلاین در نظر گرفته نشده است.

با این حساب و با توجه به اینکه برای شرکت در دوره‌های مورد نظر، فرد متقاضی هزینه ایاب و ذهاب صرف نمی‌کند و در وقت و هزینه صرفه‌جویی بیشتری صورت می‌گیرد، طبیعی است، تقاضا برای شرکت در این دوره‌ها به طرز معقولی افزایش داشته باشد.

افزایش فروش شرکت‌های تولید سرگرمی

قرنطینه خانگی و لزوم خارج نشدن مردم از منازل برای کنترل شیوع کرونا سبب شد تا شرکت‌های تولید و فروش بازی و سرگرمی‌های کامپیوتری بیش از پیش فعال شوند و با این حساب سود سرشاری از این فروش عایدشان شود. شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تفریحات و سرگرمی‌های خانگی با افزایش تعداد مشتریان در رده‌های سنی مختلف هم تولید خود را افزایش دادند و هم بر تنوع فعالیت‌هایشان افزودند.

افزایش فروش مواد دارویی و بهداشتی

طبیعی است که در شرایط کنونی اپیدمی بیماری، بیش از هر چیز سلامت و بهداشت مردم در اولویت باشد. بنابراین شرکت‌های دارویی تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده، لوازم بهداشتی و شوینده‌ها و شرکت‌های تولیدی و تحقیقات دارویی، سعی کردند با کار شبانه‌روزی عرضه خود را به تقاضای بازار برسانند. حتی شرکت‌های خدماتی ارسال و پیک‌های دارویی هم خدماتشان را گسترش دهند و با جذب نیروهای بیشتر جایگاه خود را در این شرایط، بیشتر تثبیت کنند.

ازسرگیری فعالیت‌های مشاغل خانگی

واقعیت این است که تا پیش از شیوع کرونا مشاغل خانگی و صنایع دستی محلی هم مانند بسیاری از مشاغل اینترنتی دیگر در تلاش برای جذب مشتریان خاص خود بودند. اما با شیوع کرونا بسیاری از این مشاغل جانی دوباره گرفتند.

برای مثال مشاغلی چون گلیم و فرش‌بافی، خیاطی، خطاطی، گلدوزی، نقاشی و کارهای گرافیکی دوباره رونق گرفتند. حتی طراحان که بسیاری از کارهای فنی و هنری خود را مانند طراحی لوگو، طراحی سایت، تصویرسازی، طراحی کارت ویزیت، پوستر، جلد کتاب، تدوین فیلم آموزشی و… تا پیش از این در دفاتر اداری انجام می‌دادند، اکنون در منزل به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند.

چه کنیم که کمترین آسیب اقتصادی را متحمل شویم؟

بحران ناشی از تاثیر کرونا بر کسب و کارها، بیش از هرچیزی نشان داد که تمامی مشاغلی که به صورت فیزیکی در بازار مشغول به کسب درآمد هستند، لازم است به صورت اینترنتی هم فضای کسب و کار خود را ارتقاء دهند تا هم در شرایط عادی از سود بیشتری به وسیله خرید کاربران اینترنتی بهره‌مند شوند و هم در وضعیت های بحرانی همچون شرایط کنونی بدون دغدغه بتوانند فعالیت کنند.

بیل گیتس معتقد است: “اگر کسب‌وکارتان بر روی اینترنت نباشد، به زودی در بازار هم نخواهد بود.” اتفاقات اخیر ثابت کرد، بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی باید در شکل فعالیت‌های خود بازنگری کرده و لازم است بنا به نوع، بودجه و امکاناتشان آنلاین شوند.

همچنین آنلاین شدن، آموزش، آماده‌سازی کسب‌وکار برای دوران پسا کرونا، مهارت‌آموزی پرسنل و مدیریت و تهیه تدوین برنامه‌های کسب‌وکار و همچنین کسب درآمد از طریق آموزش ارایه خدمات آنلاین می‌تواند از روش‌های کسب درآمد در دوران کرونا باشد.

بنابراین شاید بهترین توصیه این باشد که به منظور سرپا نگاه داشتن کسب‌وکارها می بایست از روش‌های مجاز و خلاقانه کسب درآمد شود و با مشورت با کارشناسان متخصص و مورد اعتماد در هر بخش، بهترین روش‌های ممکن را انتخاب کرده تا فعالان عرصه اقتصاد بحران جهانی کرونا را پشت سر گذاشته و متحمل کمترین هزینه‌ و خسارت های اقتصادی شوند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42101
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن