کارآفرینی

نوراله‌زاده تاکید کرد: ضرورت توسعه صندوق‌های خرد محلی

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، معتقد است که برنامه توسعه جوامع محلی از طریق ایجاد صندوق‌های اعتبار خرد محلی و روستایی به عنوان یک برنامه موفق در کشورهای جنوب شرق آسیا به اجرا درآمده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، اصغر نوراله‌زاده می‌گوید: در کشور ما نیز تاکنون بیش از ۲۰۰۰ صندوق اعتبار خرد محلی راه‌اندازی شده و قرار است تا سال آینده ۵۰۰۰ صندوق ایجاد و از این طریق به توسعه اشتغال زنان و بهبود وضع معیشت روستانشینان کمک شود.

وی، صندوق‌های اعتبار خرد محلی و روستایی را یکی از منابع تامین سرمایه و اعتبار مورد نیاز برای روستاییان و تولیدکنندگان روستایی توصیف و تاکید دارد که در حال حاضر برنامه توسعه جوامع محلی از طریق ایجاد صندوق‌های اعتبارات خرد روستایی در کشورهای کمترتوسعه‌یافته جنوب شرق آسیا به اجرا درآمده و رویکرد موفقی داشته است.

نوراله‌زاده تصریح کرد که اجرای این طرح و ایجاد نهادهای مالی خرد در روستاهای کشور، روشی کارا و موثر برای افزایش اشتغال و درآمد خانوارهای روستایی و گروه‌های نیازمند به شمار می‌رود و فرایند اجرای آن از طریق تقویت بنیه مالی اعضا با اعطای وام از صندوق صورت می‌پذیرد.

ایجاد ۶۰۰۰ صندوق خرد محلی در برنامه ششم توسعه

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه ایجاد ۶۰۰۰ صندوق خرد محلی پیش‌بینی شده است، افزود: بر این اساس طی چند سال گذشته تعداد صندوق‌های خرد محلی افزایش داشته و چند برابر شده است؛ به نحوی که امروز بیش از ۲۰۰۰ صندوق اعتبار خرد محلی راه‌اندازی شده و قرار است تا سال آینده ۵۰۰۰ صندوق دیگر ایجاد شود.

وی، مهم‌ترین خصوصیت صندوق‌های خرد محلی را ارائه محصولات مورد نیاز بازار عنوان کرده و می‌گوید: در استان‌ها و مناطقی که صندوق‌های خرد محلی با حمایت صندوق به وجود آمده هزاران محصول تولید و به بازارهای روستایی و شهری و مراکز استان‌ها عرضه شده است.

نوراله‌زاده تصریح کرد: بازارمحور بودن تولیدات، رویکرد صندوق کارآفرینی امید در سال‌های اخیر بوده و با تمرکز بر آن تلاش کرده ضمن اتصال تولید کنندگان کوچک و اعضای صندوق‌های خرد به بازارهای متوسط و بزرگ، آن‌ها را در عرضه محصولات بازار پسند حمایت و بستر فروش و عرضه تولیدات آن‌ها را فراهم کند. آن طور که

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید می‌گوید: با ایجاد و گسترش صندوق‌های اعتبار خرد محلی و روستایی، زمینه افزایش دسترسی زنان به منابع و تسهیلات اعتباری، افزایش درآمد و پس انداز زنان، توانمندسازی و توجه به خانوارهای روستایی کم‌درآمد، تجمیع پس‌اندازهای غیرمولد، بهبود سطح معیشت و اقتصاد روستاییان و افزایش سطح مهارت و اشتغال ساکنین روستا فراهم می‌شود.

به گفته وی، در طرح صندوق‌های خرد محلی، ضمانت تنها از طریق سفته انجام می‌شود و صندوق‌ها بر مبنای شناخت از افراد، ضمانت آن‌ها را برعهده می‌گیرند و سرمایه اجتماعی و شناخت محلی ضامن افراد است.

نوراله‌زاده با بیان اینکه طرح ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری از جمله سیاست‌های موثر دولت در راستای کاهش بیکاری، رفع فقر و محرومیت، تولید ثروت و تقویت اقتصاد جوامع محلی است، گفت: بهبود وضع معیشت خانوارها، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و توانمندسازی و مهارت افزایی زنان و جوانان و روستاییان از مهم‌ترین خصوصیت ایجاد صندوق‌های اعتبار خرد محلی به شمار می‌رود.

پرداخت بیش از ۶۷ هزار فقره تسهیلات

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، گفت: از ابتدای سال در حوزه اشتغال ۶۷هزار و ۷۸۸ فقره تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که رقم آن حدود هزار و ۳۲۲ میلیارد تومان است.

وی به اقدامات صندوق کارآفرینی امید درراستای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: بعد از شیوع کرونا و مشکلات متعدد برای کسب‌وکارها؛ دولت اقدام به مصوبه‌های حمایتی برای کسب‌وکارها کرد. یکی از آن اقدامات پرداخت تسهیلات حمایتی و استمهال اقساط وام گیرندگان کسب‌وکارهای مختلف شد.

نوراله‌زاده افزود: یکی دیگر از اقدامات دولت پرداخت تسهیلات 12درصد را مصوب کرد تا در اختیار بنگاه‌های خدماتی و تولیدی آسیب‌دیده از کرونا قرار بگیرد.

وی ادامه داد: حوزه گردشگری و بوم‌گردی از جمله کسب‌وکارهایی بودند که بیشترین آسیب را دیدند. یکی از اقدامات صندوق در این زمینه این بود، برای آن دسته از کسب‌وکارهایی که در این حوزه دچار مشکل در شرایط کرونا شدند، حمایت‌هایی قائل شدیم و بازپرداخت اقساط آن‌ها را تا پایان سال به تعویق انداختیم.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعداد مسافرت‌ها کاهش یافته است، افزود: همین باعث شده است که کسب‌وکارهای حوزه گردشگری و بوم‌گردی با مشکل مواجه شوند. در این حوزه حدود هزار و 870 واحد اقامتگاه بوم‌گردی که تأمین مالی کرده‌ایم. بازپرداخت اقساط تمام این واحدها تا پایان سال عقب افتاده است، به جز یکی دوماهی که بحث سفر امکان پذیر بوده است

افزایش سرمایه صندوق کارآفرینی امید

نوراله‌زاده درباره افزایش سرمایه صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد و گفت: سرمایه صندوق با افزایش سرمایه‌ای که ناشی از عملیات صندوق در صندوق تصویب شد؛ 2 هزار و 300 میلیارد تومان است. اگر به صندوق با توجه به افزایش هزینه‌ها و تورمی که اتفاق افتاده است، کمک شود، قدرت وام‌دهی آن حفظ می‌شود. اگر به صندوق تا سقف 1000 میلیارد تومان منابع در سال داده شود، می‌تواند کمک موثری در راستای توسعه توان تسهیلات‌دهی آن باشد.

گزارش از: حجت سوری
soorihojat@yahoo.com

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61080
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن