سیاسی

نوبخت: چرا مجلس اصلاح ساختار بودجه را در لایحه 1400 عملیاتی نکرد؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع عمومی دولت با مصوبه مجلس از 841 هزار میلیارد به 1120 هزار میلیارد افزایش یافته، گفت: چرا مجلس اصلاح ساختار بودجه را عملیاتی نکرده است ضمن اینکه با مجوز مجلس درآمدهای نفتی دولت افزایش پیدا کرده است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از فارس، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز سه‌شنبه 14 بهمن در جلسه علنی مجلس و بعد از بیان نظرات موافق و مخالف درباره بودجه 1400 اظهارداشت: 12 آذر که لایحه بودجه 1400 تقدیم مجلس شد اظهاراتی از سوی نمایندگان مجلس درباره اشکالات بودجه بیان شد؛ این سئوال وجود دارد که آیا این اشکالات برطرف شده است؟

وی افزود: به محض تقدیم لایحه بودجه به مجلس که در دوره دولت یازدهم و دوازدهم که در همه این سالها قانون رعایت شده است و من هم‌اکنون طبق اصل 126 قانون اساسی که امور برنامه و بودجه از اختیارات رئیس جمهور است و می‌تواند به فردی تفویض شود و هم‌اکنون به من تفویض شده در حال صحبت با نمایندگان براساس این اصل قانون اساسی هستم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اولین انتقادی که درباره بودجه مطرح می‌شد مربوط به منابع و مصارف در لایحه بودجه 1400 است که با تعابیر مختلف از آن انتقاد شد.

نوبخت اظهار داشت: امروز ملت ایران مشابه نمایندگان منتظر هستند که مجلس بعد از 2 ماه که لایحه را در اختیار داشته و اختیار برای تغییرات داشته و از آن استفاده کرده در راستای رفع آن اشکالات قدم برداشته و یا در تائید آن؟

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: منابع عمومی دولت در سال آتی 841 هزار میلیارد تومان بوده و رشد 47 درصدی را نشان می‌دهد اما امروز این رقم به 1120 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

نوبخت گفت: سئوال ملت ایران این است که اگر انتقادی به این رقم و رشد زیاد این منابع وجود داشته چرا نمایندگان آن را اصلاح نکردند و این رقم را افزایش دادند؛ مگر نفگتید که باید اصلاح ساختار بودجه عملیاتی شود؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ساختار بودجه را مدون و کامل به رئیس مجلس و نمایندگان دادیم و انتظار داشتیم که اصلاح ساختار بودجه توسط مجلس انجام شود.

وی تصریح کرد: انتقاد نمایندگان مجلس آن بود که چرا وابستگی به نفت در بودجه زیاد شده است و نسبت به سال گذشته این رقم به 199 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ که البته این حق نمایندگان است و این سوال وجود دارد که آیا مجلس به گفته خودش مبنی بر کاهش سهم نفت در منابع پایدار باقی مانده است؟

وی گفت: 16 هزار میلیارد تومان مستقیماً به درآمد نفت با مجوز مجلس اضافه شده تا دولت درآمدهایش افزایش یابد. این در حالیست که مجلس معتقد بود درآمدهای دولت در نفت زیاد است اما به دولت اجازه دادند که این درآمد زیادتر شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: مجلس انقلابی باید نرخ ارز را پایین بیاورد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=62212
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن