یادداشت

نمایندگان نظارت کنند نه دخالت

این روزها که با تغییر دولت، بازار انتصاب مدیران دستگاه های اجرایی استان داغ است و علاوه بر گروه های سیاسی، نمایندگان استان هم هر کدام لیستی دارند و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه می روند تا بلکه نیروهای منتسب به آنان،منصبی بگیرند، گویی که نمایندگان وظیفه ای جز دخالت در کار مجریان و لابی برای حفظ و یا نصب مدیران مرتبط وظیفه دیگری ندارند.
این در حالیست که روز یکشنبه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه پرستاری به نکته مهمی اشاره کردند که می تواند حجت شرعی و قانونی را برای نمایندگان تمام کند.
مقام معظم رهبری “اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری” را از جمله مطالبات مشخص پرستاران خواندند و با اشاره به تأکیدات سابق خود در این زمینه گفتند: این قانون ۱۴ سال قبل تصویب شده اما متأسفانه تا روزهای آخر دولت قبل حتی آیین‌ نامه‌های اجرای آن تنظیم نشده بود که اصرار دارم در این دولت، وزارت بهداشت مسئله تعرفه‌گذاری را دنبال و اجرا کند”.
طبق قانون اساسی نمایندگان دو وظیفه قانون گذاری و نظارتی دارند اما چرا نمایندگان بیشترین تلاش خود را صرف دخالت در امور اجرایی می کنند؟ چرا آیین نامه اجرایی قانون مصوب مجلس پس از ۱۴ سال، نوشته نشده تا مورد انتقاد رهبری انقلاب قرار گیرد؟ آیا نمایندگان نمی دانند که باید بر اجرای قانون مصوب خود نظارت کنند؟ اگر همین قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا می شد آیا جامعه پرستاری با این همه مشکلات روبرو بود و یا بخشی از پرستاران تن به مهاجرت می دادند؟
اگر کار نمایندگی مجلس فعال مایشاست چرا قانون اصلاح نمی شود؟ و اگر نیست پس چرا در ریزترین کارهای اجرایی دخالت می کنند و کسی هم مانع آنها نمی شود؟ چرا وزرا باید به خواسته های شخصی نمایندگان تن دهند تا از تیغ سوال و استیضاح و تحقیق و تفحص در امان بمانند؟
چه کسی هزینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مداخلات نمایندگان در حوزه اجرایی را باید بپردازد؟ دولت، وزارتخانه ها و استانداران چگونه می توانند در چنین فضایی کار کنند و گره از مشکلات مردم و کشور بگشایند؟

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79700
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن