یادداشت

نقاط قوت و ویژگی‌ های مثبت و درونی کسب ‌وکارها

همه ی ما در زندگی روزمره و یا در مدیریت کسب و کارمان، نقاط قدرت و ضعف فراوانی داریم. در این میان عده ای با پر رنگ کردن نقاط قوت شان به استقبال موفقیت می روند و در مقابل نقاط ضعف عده ای دیگر آن ها را به زانو در می آورد.

از اینرو همواره چنین برداشتی داریم که تقویت نقاط ضعف مهم تر از تمرکز بر نقاط قوت است. اما حتی اگر بخواهیم منطقی به مسئله نگاه کنیم باید پاسخ مان این باشد که هر دو با اهمیت اند. اما کدام یک مهمتر است؟ بررسی زندگی نامه ی کارآفرینان بزرگ نشان می دهد که تقویت نقاط قوت مان به مراتب مهم تر و با ارزش تر از نقاط ضعف مان است. مگر ما چقدر فرصت داریم که بخواهیم هم نقاط ضعف مان و هم نقاط قوت مان را بهبود دهیم. در صورتیکه اگر از استعدادهایمان تا حد مکان بهره مند شویم، قطع به یقین احتمال موفقیت خود را به طرز چشمگیری افزایش می دهیم. تجارب بزرگ افراد بزرگ نشان می دهد که ما مجبور به انتخاب هستیم، حتی اگر کسی این حرف را باور نداشته باشد، بعد از گذشت بیست سال دیگر به خودش می آید و می بیند و تمرکزش بر روی تعداد محدودی از زمینه ها بوده که اگر به جای آن بر نقاط قوتش تکیه می کرده قطع به یقین هزاران برابر موفق تر از امروز بود.

نقاط قوت نشان دهنده ‌ی ویژگی‌ های مثبت و درونی کسب ‌وکار ماست. ویژگی‌هایی مثل دانش، تجربه، تحصیلات، شبکه‌های ارتباطی، مهارت‌ها و دارایی‌هایی مثل سرمایه، مشتری‌های دائمی، کانال‌های توزیع، تکنولوژی و…. همه ی ما به خوبی بر این مهم واقفیم، که دنیای امروز دنیای کار گروهی و ایجاد سینرژی است.

از اینرو هرگز نباید نگران بود که ما به تنهایی از پس همه چیز بر نمی آییم. اگر بخواهید محصولی امرزی و با کیفیت تولید کنید و شما قادر نیستید به تنهایی آن را تولید کنید کاملا طبیعی است. در دنیای امروز یکی باید نیاز سنجی کند، یکی طراحی کند، شخص دیگر سرمایه گذاری کند و دستگاه های لازم را طراحی کند و در نهایت گروهی دیگر محصول را تولید کند. البته کسب و کار های امروز به همین سادگی هم نیست. از طراحی بسته بندی گرفته تا حمل و نقل و تبلیغات و … هر کدان متخصصان مربوط به خود را می طلبند. پس واضح و مبرهن است که همه ی این ها هرگز کار یک فرد به تنهایی نیست و نخواهد بود و اگر در این زنجیر تنها یک مرحله به درستی انجام نشود، کسب و کارتان در دنیای رقابت لحظه ای دوام نخواهد آورد.

مطالعات جدید نشان می دهد که در سیستم آموزشی که بر نقاط قوت دانش آموزان متمرکز شده و آموزش هایشان را متناسب با نقاط قوت آن ها تنظیم می نمایند، افرادی به مراتب موفق تر و موثرتر در آینده خواهند بود و در بعد گسترده تر، مدیرانی که به جای تمرکز بر نقاط ضعف، به نقاط قوت خود توجه می کنند نتیجه ای بسیار بهتر از سازمان های ضعف محور می گیرند. بنابراین اگر می خواهید با سرعت پیش بروید و در زمینه ای که هستید جزو افراد برجسته شوید، اگر دوست دارید پیشرفت کنید و هر روز بهتر از دیروز شوید به نقاط قوت تان بچسبید. چرا که این نقاط قوت اند، که دلیل اصلی موفقیت ما هستند. حتی اگر بر روی نقاط ضعف خود تمرکز کنید، تا آن ها را به نقاط قوت خود تبدیل نکنید به موفقیت نمی رسید. بنابراین اگر می خواهید درکمترین زمان خود را همتراز با افراد موفق دنیای کسب و کار ببینید، عزم خود را جزم کنید و تمرکز بر روی نقاط قوتتان را صدها برابر نمایید.

دکتر سیده نگار موسوی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61050

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن