بانک-بیمه-بورس

موفقیت‌های ادامه‌ دار بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک مهر ایران ۱۳ سال پیش به‌عنوان نخستین بانک قرض‌الحسنه کشور تأسیس شد و در دولت تدبير و اميد روند رو به رشد آن تسريع شد. آمار بانک در حوزه شاخص‌هاي عملكردي و دستاوردهاي بين‌المللي مؤيد اين موضوع است.

به گزارش تفاهم آنلاین، متوسط رشد منابع این بانک در سه سال اخیر بیش از ۷۰ درصد در هر سال بوده است؛ به‌طوری که حجم منابع بانک مهر ايران در سال ۱۳۹۵ حدود ۶۰ هزار و ۵۷۸ ميليارد ريال بوده که اين ميزان در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۰ هزار ميليارد ريال رسيده و رشد قابل توجه ۸۲ درصدي را تجربه كرده است. رشد منابع بانك مهر ايران در سال ۱۳۹۷ نيز ادامه داشت؛ به‌طوري كه در اين سال ميزان منابع بانك به رقم ۱۷۰ هزار و ۳۶۰ ميليارد ريال رسيد كه به نسبت سال پيش از آن ۵۵ درصد رشد را نشان مي‌دهد.

در سال ۱۳۹۸ نیز بانک مهر ایران توانست با سیاست‌گذاری‌هاي دقيق، در راستاي حفظ روند رو به رشد جذب منابع گام بردارد و با ثبت رقم ۲۹۷ هزار و ۷۳۲ ميليارد ريالي منابع، رشد تقريباً ۷۵ درصد را در اين حوزه رقم بزند.

افزایش سهم بانک از بازار پول کشور

رشد پایدار منابع بانک مهر ایران در حالی رقم خورده که براساس گزارش‌های آماري بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، رشد نقدينگي در طي سال‌هاي ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتيب ۲۳.۲، ۲۲ و ۲۳.۱ درصد بوده و در سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۱.۳ درصد افزايش يافته است.

در حالی رشد منابع بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور از رشد نقدینگی بيشتر بوده که در اين سال‌ها به ‌علت شرايط تورمي، بسياري از مردم به سمت خريد و نگه‌داشت دارايي‌هاي سرمايه‌اي رفتند. با اين حال بانک مهر ايران توانست به‌واسطه تحقق رشد منابع خود بيش از رشد نقدينگي، سهم خود را از بازار پول كشور افزايش دهد. اين در حالي است كه بانك مهر ايران مانند ساير رقباي خود در بازار پول، ابزار پرداخت سود به سپرده‌هاي بانكي را در اختيار ندارد.

تعداد مشتریان بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور به ۹ میلیون نفر رسيد

متوسط رشد تعداد مشتریان در سه سال گذشته بیش از ۳۹ درصد در هر سال بوده و اکنون به ۹ میلیون نفر رسيده است. افزايش تعداد مشتريان، افزايش تعداد تسهيلات پرداختي بانک را نيز در پي داشته است؛ به‌طوري که تعداد تسهيلات پرداختي بانک مهر ايران نيز از ۵۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۵ به دو میلیون و ۳۰۰هزار فقره در سال ۱۳۹۸ رسیده است. مبلغ تسهیلات پرداخت شده نيز در اين بازه سه ساله از ۴۳هزار میلیارد ریال به بیش از ۲۲۵هزار ميليارد ريال رسيده است.

مطالبات غیرجاری زیر یک درصد

افزایش تعداد مشتریان و تسهیلات پرداخت شده بانک مهر ایران در حالي تحقق پيدا کرده که نسبت مطالبات بانک به تسهيلات پرداختي در اين سال‌ها همواره زير يك درصد بوده است. در سال جاري نيز با اينكه بانك مهر ايران ملزم به رعايت كردن امهال سه ماهه تسهيلات قرض‌الحسنه بود، باز هم اين روند حفظ شد و هم‌اكنون نيز مطالبات غيرجاري بانك كمتر از يك درصد است كه بالاتر از استانداردهاي داخلي و در حد استانداردهاي بين‌المللي قرار دارد.

بالا بودن تعداد مشتریان و تسهیلات پرداختی بانک مهر ایران در عين پايين بودن نسبت مطالبات غيرجاري باعث شده کليشه رايج درباره الگوي تسهيلات‌دهي در شبکه بانکي كشور شكسته شود. پيش از اين بانك‌ها به‌طور كلاسيك علاقه‌مند به جمع‌آوري منابع خرد و پرداخت تسهيلات كلان بودند و يكي از دلايل اين موضوع را نگراني بابت نكول تسهيلات خرد مي‌دانستند. بانك مهر ايران با عملكرد سه سال گذشته خود ثابت كرده اين پيش‌فرض صحيح نيست و مي‌توان تسهيلات خرد را به تعداد بالاي مشتريان پرداخت كرد و در عين حال نسبت مطالبات معوق را نزديك به صفر نگاه داشت.

نسبت کفایت سرمایه بر اساس استانداردهای بین‌المللي بايد حداقل برابر با ۱۲ درصد باشد و استانداردهاي داخلي نيز عدد ۸ درصد را در اين رابطه مطرح مي‌کند. اين در حالي است که نسبت کفايت سرمايه بانك مهر ايران در طول سال‌هاي اخير همواره بالاي اين عدد بوده و در پايان سال ۱۳۹۸ نيز ۱۶ درصد بوده است.

دستاوردهای بین‌المللی بانک مهر ایران

بانک مهر ایران سال گذشته از سوی نشریه «بنکر» ‌عنوان نخستین بانک ايراني و سومين مؤسسه برتر کاملاً اسلامي جهان را به دست آورد. ديگر اينكه سازمان همكاري اسلامي (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به‌دلیل تلاش‌های قابل توجه بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در ترويج بانکداري اسلامي، حمايت از توسعه توليد صنعتي، اقتصادي، اجتماعي و اشتغال‌زايي و کارآفريني، به مديرعامل اين بانک اعطا كرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42077
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن