اقتصادی

موافقت رئیس مجلس با ادامه ساخت فرودگاه چابهار

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی از موافقت رئیس مجلس با ادامه ساخت فرودگاه جدید چابهار خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از مهر، تأسیس فرودگاه چابهار که با یک هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع منطقه آزاد چابهار از تیرماه امسال آغاز شده تبدیل به معضلی بین دولت و ارتش شده است؛ ارتش معتقد است که «با ساخت فرودگاه جدید، به خاطر تزاحمی که ایجاد می‌شود پایگاه شکاری از حیز انتفاع می‌افتد و امکان پرواز جنگنده‌ها و شکاری‌ها برای برقراری امنیت هوایی منطقه وجود نخواهد داشت.»

در همین ارتباط نیز در مردادماه یعنی یک ماه بعد از شروع احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار، فرودگاه فعلی نظامی در کنارک که استفاده مسافری از آن می‌شد به شکلی غیرمنتظره تعطیل شد؛ استاندار سیستان و بلوچستان بعد از تعطیلی غیرمنتظره فرودگاه طی مصاحبه‌ای گفت: «گفته می‌شود متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند.»

با توجه به احتمال تعطیلی فرودگاه کنارک به‌خاطر احداث فرودگاه جدید، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه حضور یافت و پس از آن، فرودگاه کنارک ۲۶ شهریور ماه باز شد و روند احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار هم ادامه یافت. اما دوباره در ۱۰ مهرماه پروژه فرودگاه چابهار به طور کامل متوقف شد.

در همین خصوص تاکنون تیمی از شورای عالی امنیت ملی، نمایندگانی از مجلس و البته رئیس مجلس برای بازدید و اطلاع از علل بروز این اتفاقات به این منطقه سفر کرده اند.

معین الدین سعیدی-نماینده مردم چابهار در مجلس در مورد آخرین وضعیت فرودگاه چابهار در جریان سفر اخیر رئیس مجلس به این منطقه، اظهار داشت: در سفری که رئیس مجلس به چابهار داشت بر ضرورت ایجاد شهر فرودگاهی در چابهار به عنوان یک الزام تاکید کرد. آقای قالیباف با توجه به اینکه قبلاً خلبان هم بود از این پروژه بازدید فنی هم به عمل آورد.

وی افزود: به دلیل اختلاف نظر ارتش و دولت، ساخت فرودگاه فعلاً متوقف است.

سعیدی در مورد نظر سازمان هواپیمایی کشور، گفت: سازمان هواپیمایی کشور معتقد است که ایجاد شهر فرودگاهی هیچ مغایرتی با فرودگاه نظامی ندارد؛ مگر اینکه کارشناسی‌های جدید انجام شود.

نماینده مردم چابهار در مجلس با بیان اینکه چندی قبل و پیش از سفر رئیس مجلس نیز، نمایندگان کمیسیون امنیت ملی از این پروژه بازدید کرده بودند، ادامه داد: مردم چابهار امیدوار به حل این مشکل هستند تا عملیات عمرانی ساخت فرودگاه دوباره شروع شود.

وی در مورد ایرادات نیروی هوایی به این پروژه، گفت: نیروی هوایی می‌گوید محلی که برای احداث باند انتخاب شده است با دلتا ۲۱ نیرو هوایی یک مقداری تداخل دارد. ما معتقدیم که ضمن والا نگهداشتن جایگاه ارتش، اما نیاز اقتصاد کشور این است که حتماً پروژه شهرفرودگاهی چابهار اجرایی شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50499
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن