یادداشت

مهاجرت زباله ؟؟!؟!؟

این روزها به طور مکرر می بینم بسیاری از خودروهایی که از روستاها وارد شهر می شوند پلاستیک های زباله خود را به داخل سطل های زباله می ریزند که این موضوع باعث افزایش زباله های شهری شده است.
اما جریان چیست ؟
1️⃣‌ دهیاری ها سابق بر این از محل بودجه های عمرانی روستا هزینه جمع آوری و حمل زباله را پرداخت می کردند اما اخیرا دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان طی بخشنامه ای اعلام داشته که دهیاری ها حق هزینه بودجه عمرانی در مدیریت پسماند را ندارند.
2️⃣ طبق قانون مصوب سال ۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی ، مسئولیت جمع آوری پسماندهای روستایی به عهده بخشداری و دهیاری هاست و هزینه جمع آوری پسماند بایستی از سوی تولید کننده پسماند پرداخت شود.
3️⃣ با بخشنامه اخیر استانداری ، جمع آوری زباله‌های روستایی با مشکل مواجه شده است به طوری که دهیاری ها قانونا نمی توانند از بودجه عمرانی استفاده کنند و دریافت وجوه از روستاییان هم به علت وضعیت اقتصادی آنان با موانعی روبروست و مردم انگیزه کافی برای مشارکت مالی ندارند.
4️⃣ جمع آوری زباله های روستایی فعلا امکان پذیر نیست و زباله ها یا در کناره جاده ها، مزارع ، دشت و جنگل رها می شوند و یا این که به شهرها منتقل می شوند و به نوعی زباله ها هم راه مهاجرت را پیدا کرده اند!!!!!!
5️⃣ گیلان در محاصره زباله ها قرار گرفته است و گرفتار یک تهدید زیست محیطی جدی است ؛ بنابراین ، نیاز است که استانداری، فرمانداری ها، بخشداری ها و محیط زیست در باره تعیین تکلیف پسماندهای روستایی تصمیم گیری نمایند و فعالان اجتماعی و رسانه ها به این موضوع توجه کنند.

*نقی هدایتی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85904
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن