کارآفرینی

معاون وزیر کار: 13 هزار شغل با تامین مالی خرد ایجاد شد

معاون اشتغال وزیر کار از ایجاد ۱۳ هزار شغل با تامین مالی خرد خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، عیسی منصوری اظهار داشت: برنامه تأمین مالی خرد، چتر حمایتی است که بر سر روستاییان کم‌درآمد و آسیب‌پذیر افراشته شده که در شرایط عادی دسترسی به منابع بانکی ندارند و شرایط دریافت وام و تسهیلات بانکی بدون وثیقه و ضامن برای آن‌ها فراهم شده است. ناگفته نماند سهم زنان روستایی سرپرست خانوار و یا خودسرپرست در این برنامه محفوظ است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه برنامه تأمین مالی خرد بر پایه شرکت فعالانه نهادهای کوچک مردمی ‌به نام گروه‌های خودیار که خودجوش و خودگردان هستند، قرار دارد، گفت: این برنامه دارای دو فرآیند است. این دو فرآیند شامل انباشت پس‌انداز توسط اعضای گروه‌های خودیار و گردش آن پس‌انداز به صورت وام‌های خرد در میان اعضاء و پیوند مالی این نهادها با بانک کشاورزی و در نتیجه بهره‌مندی آنان از منابع این بانک به صورت وام‌های خرد می‌شود.

وی افزود: وام‌های حاصل از این پیوند مالی با بانک، بدون وثیقه و ضمانت معمول بوده و تنها بر پایه سرمایه اجتماعی است.

گروه‌های خودیار با استفاده از تسهیلات بانکی مبادرت به ایجاد و یا توسعه کسب‌وکارهای خرد در روستا می‌کنند.

منصوری تصریح کرد: برنامه تأمین مالی خرد با حمایت و همکاری وزارت تعاون، سازمان بهزیستی، بانک کشاورزی و مؤسسه بین‌المللی توسعه خدمات مالی خرد روستا (تاک) در کشور در حال اجراست و در راستای اجرای طرح اشتغال خرد گروه‌های خودیار مقرر شد، یک‌هزار گروه خودیار جدید با رویکرد اشتغال و کسب‌وکار از محل منابع معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شود و سازمان بهزیستی هم هزینه اعتبار تعدادی از گروه‌های پیش‌بینی شده در گزارش قبلی را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه مبلغ ۱۲.۵ میلیارد ریال از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ۲۲۰ گروه خودیار، تأمین اعتبار شده است، گفت: با توجه به حدود ۶۵ هزار نفر عضو در ۳ هزار و ۹۴۱ گروه خودیار این طرح، برای بیش از ۱۳ هزار نفر اشتغال و کسب‌وکارهای خرد ایجاد شده است.

منصوری بیان کرد: میزان تسهیلات بانکی پرداخت شده به گروه‌های خودیار نیز در پایان سال ۹۶ مبلغ ۷۴۶ میلیارد ریال بوده و در سال‌های ۹۷ و ۹۸ حدود ۱,۰۰۰ میلیارد ریال دیگر تسهیلات توسط گروه‌ها جذب شده و در پایان سال ۹۸ عدد تجمیعی تسهیلات بانکی برنامه به ۱.۷۴۴ میلیارد ریال رسیده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استناد به آمار ۹۴ درصدی شرکت زنان روستایی سرپرست خانوار و یا خودسرپرست در برنامه تأمین مالی خرد، گفت: با توجه به این که روش اجرای این برنامه بر پایه کمک به تشکیل مؤسسه‌های اجتماع محور محلی خودگردان (واسط بین بانک عامل و افراد متقاضی شغل) به نام گروه‌های خودیار محلی و پیوند نظام‌مند آن‌ها با سیستم بانکی با پشتوانه سرمایه اجتماعی گروه‌ها است، این طرح به صورت یک ابزار مؤثر می‌تواند مکمل سایر سیاست‌ها و تمهیدات و در نتیجه ایجاد و یا توسعه اشتغال، به ویژه در حوزه زنان روستایی باشد.

وی درباره آموزش مهارت به گروه‌های خودیار، افزود: برای ارتقای مهارت اعضای گروه‌های خودیار و موفقیت بیشتر آن‌ها در بازار کار، مذاکرات لازم با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور انجام شد و تفاهم نامه‌ای میان معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، سازمان بهزیستی و مؤسسه تاک امضاء شد.

در قالب این تفاهم، گروه‌های خودیار متقاضی آموزش مهارت، شناسایی و به سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای معرفی می‌شوند. هدف از این همکاری نیز توان‌افزایی و آموزش اشتغال‌محور اعضای گروه‌های خودیار برنامه تأمین مالی خرد است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=40657
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن