کارآفرینی

معاون وزیر کار مطرح کرد: نابودی یک میلیون شغل در کشور

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که شیوع کروناویروس، عامل از بین رفتن بیش از یک میلیون شغل در سراسر کشور بوده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، علی‌ اوسط‌هاشمی در جلسه شورای مهارت فارس با بیان اینکه امروز در حالی از فقر و بیکاری در کشور سخن می‌گوییم که روزی ایران و ایرانی مهد مهارت بوده و این نقدی است که باید آن را بپذیریم، عنوان کرد: ۴۰ سال ریل‌گذاری در این حوزه اشتباه بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سنجش مهارت در پادگان‌های آموزشی کشور (۴۰ مرکز) اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این سنجش، ٨٥ درصد از افراد فاقد مهارت هستند و باید به شکل جدی روی این نقطه دست گذاشت.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با بیان اینکه ما تنها مامور به نشر دانش نیستیم، بلکه مامور به تولید و ثروت از طریق تکنولوژی و مهارت هستیم تا به دنبال آن اشتغال ایجاد شود، اظهار کرد: امروز با وسعت امکانات و دوری از بی سوادی، محصول کار ما باید چگونه باشد؟

هاشمی اضافه کرد: ۱۸ درصد بودجه آموزش‌های مهارتی در خاورمیانه به ٤٣ درصد ارتقاء یافته و نشان از این است که مهارت تعیین کننده خواهد بود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند سرعت و قدرت مشاغل نو و دیجیتال را انکار کند، گفت: تنوع و کثرت حوزه فناوری و دیجیتال در عصر کرونا هم خود را نشان داد.

هاشمی با بیان اینکه فهرست مشاغل برتر دنیا گویای مدعای فوق است، افزود: امروز روز خلق فرصت‌های نو است و اگر غافل شویم، این فرصت به سرعت می‌گذرد و خشکسالی و خزان در حوزه اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور یادآور شد: در حالی ‌که یک الزام قانونی در برنامه ششم توسعه مبنی بر اشغال ۵۰ درصد از فضاهای آموزشی به کاربری مهارتی تعیین شده، اما کمتر به آن توجه کرده‌ایم. هاشمی که عمر مفید یک مهارت را ۵ سال می‌داند، گفت: تحول و تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد، به همین دلیل علاوه بر دقت بر مهارت در زمان، باید به بازآموزی و روی‌آوری به آموخته‌های شغلی روز توجه ویژه کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه تاکنون تنها ۵ هزار و ۴۰۰ استاندارد در سطح کشور داشته‌ایم، اما پیش‌بینی شده که از آبان ۹۸ تا دهه فجر امسال دو هزار استاندارد دیگر تولید شود که تامین کننده نیاز روز باشند.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور همچنین اعلام کرد که از بهمن ماه سال گذشته تاکنون و با شیوع بیماری کووید ۱۹ بیش از یک میلیون شغل در ایران از بین رفته است و این ریزش این مهم را می‌رساند که در شرایط بحران، برای عبور از بحران و حفظ مشاغل فعلی، پیش‌بینی جایگرینی مهارت‌های جدید را نکرده‌ایم.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جهش تولید منهای مهارت معنا ندارد، براین نکته تاکید کرد که جهش مهارت برای رسیدن به فرمول پایدار مبنا قرار گیرد و پیشنهاد داد که ٥ درصد جمعیت فارس مبنای برنامه‌ریزی بر پایه آموزش‌های مهارتی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه خط قرمز سازمان فنی‌وحرفه‌ای، صیانت از اصالت گواهی‌نامه‌هاست، گفت: باید یکسری از ضعف‌هایمان را بپذیریم تا بتوانیم نمایشی از تکنولوژی و سواد روز و میزان اطلاعات جامعه امروز را عرضه بداریم.

هاشمی همچنین با ضعیف خواندن فرهنگ کار در کشور و با بیان اینکه فرهنگ کار و ارزش‌ها معطوف به کار دولتی براساس مدرک شده است، گفـت: طرح آمایش فارس بدون توجه به استان‌های بوشهر و هرمزگان معنایی ندارد، چرا که باید به نیاز و تقاضای این استان‌ها هم پاسخ داده شود.

وی با تاکید بر جدی گرفتن الزام پیوست مهارتی، خطاب به استاندار فارس، تاکید کرد: بکارگیری نیروهای مهارتی را در کارگاه‌های کوچک و بزرگ استان الزامی کنید. رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور همچنین خواستار بهره مندی آموزشگاه‌های آزاد آموزش فنی‌وحرفه‌ای از کاربری زمین‌های آموزشی شد.

داشتن مهارت راه را بر استخدام بی‌ضابطه می‌بندد

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از این جلسه در آیین افتتاح مرکز “جوار کارگاهی” اتاق بازرگانی فارس حضور یافت. هاشمی در این آیین تاکید کرد: باید باورمان این باشد که هیچ‌کس بدون مهارت در شغلی ورود نکند؛ از سوی دیگر الزام به فراگیری و برخورداری از مهارت، راه فرار از هرگونه فشار برای استخدام افراد بدون ضابطه است.

وی ادامه داد: آمادگی داریم بخش اعظمی از اختیارات فنی‌وحرفه‌ای را به بخش خصوصی واگذار کنیم و هیچ مرجعی بالاتر از اتاق بازرگانی برای تعیین صلاحیت حرفه‌ای نیست.

هاشمی با بیان اینکه اتاق بازرگانی نهادی با وزن اجتماعی است که قابلیت‌های سیاسی و اقتصادی خود را به رخ کشیده و در قامت یک پارلمان به نمایندگی از تمام مراجع در حوزه اشتغال‌زایی و صیانت از تولید در کشور فعالیت می‌کند، افزود: نجات کشور در نوع نقش‌آفرینی این نهادهاست و هر میزان دولت اختیار امور را به اهلش واگذار کند، کاستی‌ها و انحصارها بیشتر شکسته می‌شود.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و غیردولتی باید در تدوین راهبرد سند استانی مهارت دخیل باشند، گفت: شغل پایدار و برگرفته از نیاز جامعه و متناسب با زمان مهم است و نه کمیت آن.

هاشمی با بیان اینکه آموزش باید دنباله‌دار باشد و کسی نمی‌تواند خود را به داشته‌های پنج سال پیش قانع کند، تاکید کرد که جهان حول محور مهارت می‌گردد و گفت: مهارت‌آموزی راهبردی جهانی است و اگر نادیده گرفته شود، سهم خود را از بازار جهانی و داخلی از دست می‌دهیم.

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با اشاره به ضرورت نظارت بر مهارت‌ واحدهای صنعتی و تولیدی گفت: هر واحد صنعتی که در این حوزه ضعیف باشد باید در دوره‌های بازآموزی ورود کند؛ همچنین اساس کار باید بر این باشد که نیاز به مهارت را عمومیت بخشیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اصل سرمایه را نیروی انسانی دانست و ادامه داد: اتاق بازرگانی باید افزون بر سیاست‌گذاری برای ایجاد شغل، براساس مبانی و نگاه عمیق، سندی برای راهبری مهارت تدوین کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48862
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن