انرژی

مصوبه ۶ میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای توسعه طرح‌های نفتی

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک یاران با بیان اینکه شرایطی که اکنون درآن به سر می‌بریم به دلیل شیوع کرونا و فشار تحریم‌ها سخت است، ‌ادامه داد:‌ در صنعت نفت با وجود مشکلات موجود اما سعی کرده‌ایم تا فشار بر مردم کمتر شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نیاز مردم مانند مواد شوینده و بهداشتی در این ایام توسط صنایع نفت و پتروشیمی تامین می‌شود،‌ افزود: این مواد با اولویت یک و بدون وقفه در مدار تولید است. در این میان برخی از البسه مورد نیاز و مواد ضدعفونی‌کننده از این طریق تامین شده است.

زنگنه موضوع دیگر در این زمینه را اشتغال و معیشت مردم عنوان کرد و گفت: این موضوع دغدغه صنعت نفت نیز به شمار می‌آید و از همین رو با وجود اینکه در این شرایط نفت با کمبود منابع رو به رو است اما تلاش شده تا با تعریف پروژه‌ها،‌ اشتغال و کار مولد زنده نگه داشته شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها،‌ تولید نفت ایران کم است اما شرایط اینگونه باقی نمی‌ماند بنابراین از امروز باید ظرفیت تولید را افزایش دهیم تا هر زمانی که لازم شد تولید خود را در کمترین زمان ممکن بالا ببریم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه در هیچ شرایطی تسلیم نمی‌شویم و با قدرت کار می‌کنیم،‌ ادامه داد: توسعه و برداشت از میادین مشترک نفت و گاز از ابتدا برای ما ضرورت بوده و یک اصل به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تولید در میدان مشترک پارس جنوبی در ۲۷ فاز در جریان است،‌ افزود: ۲ فاز این میدان، به دلیل تحریم‌ها عقب افتاد که توسط شرکت ایرانی در حال توسعه است.

زنگنه با تاکید بر اینکه پتروپارس در پارس جنوبی قرارداد جدیدی امضا نکرده است، گفت:‌ با خروج شرکت توتال و شرکت چینی، پتروپارس که تا پیش از این ۲۰ درصد از قرارداد را به خود اختصاص داده بود به طور کامل مسوول اجرای آن شد.

وی ادامه داد:‌ در بخش خشکی پارس جنوبی نیز ۲ پالایشگاه باقی مانده که اولین واحد آن امسال وارد مدار می‌شود و دومین آن نیز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ثابت شده میدان بلال مستقل نیست و یال شرقی پارس جنوبی به شمار می‌رود،‌ افزود: توسعه این میدان در دستور کار قرار گرفته است. همچنین توسعه میادین فرزاد بی، ‌فروزان و پایدار غرب و آبان نیز در مدار است.

به گفته زنگنه تا پایان این دولت تمام میادین مشترک نفتی و گازی ایران به سامان رسیده و همگی دارای قراردادهای مطمئن واقعی با شرکت‌های توانمند هستند.

زنگنه با تاکید بر اینکه در گذشته میدان نفتی یاران در دو قالب شمالی و جنوبی توسعه داده می‌شد،‌ گفت: اکنون این میدان در قالب قرارداد جدید به صورت یکپارچه توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: آی پی سی نوع قرارداد تکامل یافته بیع متقابل سنتی ما است و همانگونه که بیع متقابل نیز در زمان خود مخالفانی داشت،‌ آی پی سی نیز با مخالفت رو به رو است.

زنگنه تاکید کرد:‌ در قراردادهای جدید نفتی، بهره‌برداری نیز دیده شده و بازپرداخت پاداش پیمانکار منوط به تولید خواهد بود. در این مورد پاداش ۲.۵ دلاری در هر بشکه در نظر گرفته شده است که  به ازای تولید اضافه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران نمی‌تواند مسایل نفت را با روش‌های ۱۰۰ سال پیش اداره کند،‌ افزود:‌ روش‌های جدید از طریق شرکت‌های اکتشاف و تولید باید پیگیری کنیم.

زنگنه به مصوبه ۶ میلیارد دلاری شورای اقتصاد برای تکمیل طرح‌های نفتی خبر داد و گفت: ‌این اعتبار از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: ‌تلاش این است تا زنجیره صنعت نفت ایجاد شود تا سایر بخش‌های تولید نیز تحریک شوند.

گفتنی است؛ قرارداد توسعه میدان نفتی مشترک یاران امروز بین شرکت ملی نفت و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا در قالب قراردادهای جدید نفتی امضا شد.

میدان مشترک نفتی یاران در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و غرب میدان آزادگان جنوبی قرار دارد و با میدان مجنون عراق مشترک است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33084
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن