صنعت-معدن-تجارت

مشکل کد تخصیص ارز برای واردات برنج حل شد

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه مقصر دانستن سازمان یا فردی در ماجرای دپوی ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات مشکلی را حل نمی‌کند و بایستی به فکر راه کار باشیم، گفت: حدود یک هفته است که مشکل کد تخصیص ارز توسط بانک مرکزی حل شده و واردکنندگان بایستی بعد از تامین ارز اقدام به ترخیص این ۲۰۰ هزارتن برنج کنند.

مسیح کشاورز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تحریم ها و شرایط اقتصادی نامناسب اتفاقاتی را رقم می‌زند که خارج از اراده ما است، اظهار کرد: نباید امروز به دنبال مقصر بگردیم بلکه باید راهکاری بیابیم که از مشکلات خارج شویم. مقصر دانستن سازمان یا فردی در ماجرای دپوی ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه حتی ممکن است مشکل ساز هم باشد.

وی ادامه داد:رسوب برنج های وارداتی در بنادر موضوع جدید نیست. سال ۱۳۹۸ حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و ناگهان واردات برنج ممنوع شد. این موضوع چهار ماه ادامه داشت تا اینکه بارهای برنج در بنادر رسوب کرد. بعد ازآن هم وزارت صمت به جای وزارت جهاد کشاورزی متولی مدیریت واردات کالا شد و تا این وزارتخانه با سازوکار واردات آشنایی پیدا کند، زمان زیادی سپری شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اضافه کرد: به بخشی از بارهای برنج سال ۱۳۹۸ از طرف بانک مرکزی کد تخصیص تعلق گرفت و ترخیص شدند و ترخیص بخش دیگری از این برنج ها به سال ۱۳۹۹ موکول شد.

به گفته وی ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز ارز واردات برنج از ۴۲۰۰تومانی به نیمایی تغییر کرد و شیوع کرونا هم تقاضا برای برنج را کاهش داد. بنابراین موفق به دریافت کد تخصیص ارز از بانک مرکزی و تامین ارزی آن نشدیم و همه این عوامل منجر به رسوب کالا در بنادر شد.

کشاورز در بخش دیگری از صحبت هایش به ماندگاری برنج های رسوبی نیز اشاره کرد وگفت: برنج های رسوبی در بنادر فاسد نخواهند شد، زیرا ماندگاری آنها تا دوسال است. یعنی این برنج ها تا پایان ۱۴۰۰ قابل مصرف هستند و اگر این برنج ها آماده ترخیص شوند به دلیل کاهش زمان انقضا مجددا توسط استاندارد و بهداشت بررسی های لازم بر آنها انجام می شود.

وی در پایان با بیان اینکه مشکل کد تخصیص ارز توسط بانک مرکزی حدود یک هفته است که حل شده و واردکنندگان بایستی بعد از تامین ارز اقدام به ترخیص این ۲۰۰ هزارتن برنج کنند، گفت: بانک مرکزی به دستور معاون اول رئیس جمهور یارز بخش دیگری از بارهای برنج را تامین کرده است و واردکنندگان باید ارز مورد نیاز را خریداری کنند و کد رهگیری نیز پس از تامین ارز به گمرک اعلام می شود.

به گزارش ایسنا روزهای گذشته دپوی بیش از ۲۰۰ هزارتن برنج و احتمال فاسد شدن آنها در گمرک و بنادر خبرساز شد که گفته می شود علت رسوبی شدن برنج ها مشکلات ترخیص و تامین ارز است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=52737
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن