سیاسی

مشکلات کشتی توقیف شده کره‌جنوبی ارتباطی با منابع ارزی بلوکه شده ندارد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مسدود شدن منابع ارزی ایران در کره را متأثر از تهدیدات تحریمی آمریکا بیان کرد و اظهار داشت: مشکلات زیست محیطی کشتی توقیف شده کره‌جنوبی ارتباطی با منابع ارزی بلوکه شده ندارد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از خانه ملت، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی دیداری مجازی با سونگ یونگ گیل رئیس کمیته سیاست خارجی و وحدت مجلس ملی کره‌جنوبی گفتوگو و تبادل نظر کرد.

ذوالنوری در ابتدای دومین دیدار مجازی در ظرف کمتر از یک ماه با همتای خود در کره جنوبی، پیشینه تاریخی دو کشور را یادآور شد و  اظهار داشت: دیرینگی روابط ایران و کره در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ـ اقتصادی متضمن حل مشکلات فیمابین خواهد بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: پیامدهای  مطروحه و گره موجود، سابقه دیرینه دو کشور را تحت الشعاع قرار نخواهد داد و این موضوعات قابل حل و فصل است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مسدود شدن منابع ارزی ایران در کره را متأثر از تهدیدات تحریمی آمریکا بیان کرد و  اظهار داشت: هرچند مقامات کره ای بارها نسبت به  استرداد منابع ارزی جمهوری اسلامی ایران قول داده اند و وعده کرده اند، اما متاسفانه هنوز اقدامی عملی از سوی آنان در این موضوع مشاهده نشده است و ضرورت دارد قدم های جدی منجر به نتیجه برداشته شود.

ذوالنوری در ادامه وبینار دوم یادآور شد: گسترش همکاری‌های فیمابین و رفع مشکلات و موانع  موجود از مسیر تقویت همکاری‌ها با اقدامات عملی قابل حل و فصل است و ضرورت دارد که فضای اعتماد بار دیگر در مناسبات و روابط دو سویه افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، سفر قائم مقام وزارت امورخارجه کره‌جنوبی به ایران را سازنده و مفید بیان نمود و تصریح کرد:گفت‌وگوها و مذاکرات در راستای عمل و اراده جدی مقامات کره ای منجر به حل و فصل مشکلات موجود خواهد بود.

ذوالنوری گره خوردن دو موضوع توقیف کشتی کره ای با مسدود شدن منابع ارزی ایران در کره جنوبی را منصفانه ندانست و تصریح کرد: ملاحظات فنی و مشکلات زیست محیطی کشتی توقیف شده ارتباطی با منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی ندارد.

وی تاکید کرد: چارچوب مقررات حقوقی و قضایی مسیر رسیدگی به این موضوع است و قوه مقننه به اصل عدم دخالت در تفکیک قوا معتقد است، لذا رسیدگی به این موضوع از سوی قوه قضائیه در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد، اگرچه توقیف کشتی کره ای صرفا به دلیل تخلف و ارتکاب آلودگی محیط زیستی در خلیج فارس بوده است و قوه قضاییه در رسیدگی به این تخلف مستقل عمل می‌کند، لکن نوع رفتار و اقدامات کره و تسریع در استرداد پول‌های بلوکه شده ایران، می‌تواند در رفتار و تصمیم قوه قضائیه در حل مشکل توقیف کشتی یاد شده موثر واقع شود.

ذوالنوری خطاب به همتای کره ای خود اظهار داشت : مقامات کره ای خوب می‌دانند که این پول‌ها از محل فروش نفت، میعانات، و مواد پتروشیمی بوده است، و کره مجوز معاملات یاد شده را از اوفک ( وزارت خزانه داری آمریکا ) گرفته بوده است و با توجه به این امر انتقال و آزاد سازی این پول‌ها مقدور است و بانک مرکزی ایران هم راهکارهای شدنی و قابل انجام متعددی را پیشنهاد داده است، لکن متاسفانه از مقامات کره ای بطور عملی اراده حل مشکل را ندیده ایم. بویژه اینکه اگر اقدامات غیر قانونی ترامپ بر خلاف اجازه اوفک، مانع اقدام کره در حل مشکل بود، اکنون که دیگر ترامپ مرده و به زباله دان تاریخ سپرده شده است، مقامات کره بدون واهمه باید در انتقال و استرداد منابع ارزی بلوکه شده ایران تسریع نمایند.

سونگ یونگ گیل رئیس کمیته سیاست خارجی و وحدت مجلس ملی کره جنوبی نیز با اشاره به پیشینه روابط دو کشور، لزوم تقویت مناسبات را مطرح نمود و گفت: امیدواریم که گام های موثری برای تعمیق روابط فیمابین برداشته شود.

رئیس کمیته سیاست خارجی و وحدت مجلس ملی کره جنوبی در ادامه گفت:سئول خود را  مصمم به تقویت روابط با جمهوری اسلامی در حوزه های گوناگون برای توسعه و گسترش مناسبات است.

وی همچینن اظهار داشت: پیامدهای موجود، مسأله جدی در مسیر روابط کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران نیست و مانعی در مسیر گسترش روابط محسوب نمی‌شود.

سونگ تاکید کرد: پارلمان کره جنوبی معتقد است تا موضوع سپرده های ایرانی در کره را تا حل نهایی پیگیری کند و مسیری فراهم گردد تا جمهوری اسلامی ایران به منابع ارزی خود در این کشور دسترسی داشته باشد.

در پایان این دیدار، ذوالنوری از همتای خود برای سفر به ایران دعوت کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61826
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن