بانک-بیمه-بورس

مزایای تامین مالی پروژه‌های عمرانی از بازار سرمایه

 

به گزارش خبرگزاری آنا؛ در دو سال اخیر با افزایش استقبال از بازار سرمایه موجب شده تا رجوع نقدینگی مردم به این بازار افزایش یابد. همین موجب شده تا برخی از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های مختلف استفاده کنند.

در شرایط فعلی بازار سرمایه که حجم بالایی از نقدینگی‌های خرد و کلان به آن سرازیر شده، لازم است تا روش‌های مختلف تامین مالی نیز در این بازار اجرایی شود و استفاده از آن توسعه پیدا کند. بازار اوراق صکوک یکی از بخش‌های بازار سرمایه است که می‌تواند زمینه جذب نقدینگی موجود را فراهم نماید. بررسی یکی از نمونه‌های عملیاتی شده در بازار صکوک نشان می‌دهد که برای تأمین ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی تنها ۴ روز زمان صرف شده است. شرکت پتروشیمی تابان فردا در اسفندماه ۹۸  از طریق انتشار اوراق اجاره مبلغ ۲۰هزار میلیارد ریال را با نرخ اجاره بها ۱۸ درصد در مدت ۴ ساله منتشر کرد. در آخرین نمونه بازار صکوک که به موافقت اصولی سازمان بورس نیز رسیده، قرار است تا صکوک اجاره گل گهر به ارزش ۱۲۰۰ میلیاردتومان به منظور تأمین سرمایه در گردش را صادر کرده است.

در این تامین مالی دارایی مبنای انتشار این اوراق ماشین آلات و تجهیزات است که توسط نهاد واسط از شرکت گل گهر خریداری شده و سپس بصورت اجاره به شرط تملیک به وی واگذار می‌شود.

همچنین این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره بهای ۲۱ درصد است که این اجاره بها هر سه ماه یک بار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به حساب دارندگان اوراق واریز می شود. همچنین عرضه این اوراق در صورت دریافت مجوز انتشار از طریق شرکت بورس تهران صورت خواهد گرفت.

این اوراق فاقد ضامن است و برای ضمانت پرداخت اجاره بها و اصل اوراق در سررسید، بخشی از سهام شرکت سنگ آهن گهر زمین توسط شرکت گل گهر و بخشی از سهام این شرکت توسط شرکت های سرمایه گذاری امید و توسعه معادن و فلزات توثیق شده است. دو تامین سرمایه امین و امید نیز هریک مسئولیت بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی ۶۰۰ میلیارد تومان از این اوراق را بر عهده دارند.

نیروگاه پرند از نمونه‌های عملیاتی تامین مالی از بازار سرمایه

نیروگاه پرند منابع مالی مورد نیاز خود را برای وارد مدار کردن نیروگاه سیکل ترکیبی پرند از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کرده است. این نیروگاه یکی از نمونه‌های استفاده از منابع مالی غیر دولتی و مردمی است. استفاده از اوراق صکوک و سرمایه‌های مردم مهم‌ترین روش‌هایی بوده که موجب شده سرمایه نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومانی مورد نیاز این پروژه را تامین کند.

ورود پروژه‌های عمرانی به بازار سرمایه می‌تواند به افزایش اطمینان و سوددهی این بازار بیفزاید که نتیجه آن حضور بیشتر مردم در این بازار خواهد بود. همچنین استقبال مردم از بورس و بازارهای سرمایه می‌تواند به تامین مالی پروژه‌ها و تسریع روند اجرای پروژه‌های اقتصادی کمک بسیاری کند. در همین راستا وزیر راه و شهرسازی یکی از برنامه‌های مهم این وزارت‌خانه را استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی بیان کرده است. وی در این باره گفته است: قرار است ۱۲ پروژه ریلی و آزادراهی از بازار سرمایه تأمین مالی شود. در حال مذاکره با سازمان بورس هستیم تا با جذابیت این طرح‌ها از یک سو و مقبولیت عمومی بازار سرمایه از سوی دیگر، این تأمین مالی صورت گیرد. به محض آماده شدن جزئیات، این پروژه‌ها اعلام عمومی می‌شود. در خصوص نحوه عرضه چند الگو داریم یکی عرضه سهام هر پروژه به شکل صندوق پروژه‌ای مستقل و دیگری به صورت ایجاد صندوق پروژه تجمیعی است.

همچنین قرار است دستگاه‌های دیگر مانند وزارت نفت نیز با عرضه پروژه‌های عمرانی خود در بازار سرمایه، نقدینگی مورد نیاز خود را از این بازار جذب نمایند.

گفتنی است براساس آمار منتشر شده توسط سازمان فرابورس تنها از انتشار اوراق صکوک در سال ۱۳۹۸ بیش از ۲۸ هزار میلیارد و ۴۰۸ میلیون تومان تامین مالی پروژه‌های مختلف انجام شده که نشان‌دهنده ظرفیت بالای بازار سرمایه برای تامین نقدینگی لازم پروژه‌های مختلف است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=23570
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن