اقتصادی

مرزهای زمینی ایران با ترکمنستان همچنان بسته است/ وضعیت عادی تجارت با افغانستان/ بنادر جنوبی با حداکثر توان فعال هستند

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از گمرک ایران، سید روح‌اله لطیفی در مورد آخرین وضعیت مرزهای کشور گفت: تجارت و تبادل کالا با ترکیه از مسیر ریلی گمرک رازی برقرار است و به زودی نیز بازارچه مرزی ساری سو فعال می‌شود و رایزنی‌ها برای بازگشایی مرز بازرگان و از سرگیری صادرات به صورت زمینی در بالاترین سطح در حال انجام است. تجارت خارجی ایران با روسیه از مسیر دریایی، ریلی و جاده‌ای ادامه دارد .

وی ادامه داد: وضعیت مرزهای تجاری ایران با ارمنستان به شرایط مطلوب نزدیک می‌شود و فعالیت در مرز نوردوز از هفته گذشته آغاز شده است و نسبت به یکماه گذشته تغییر محسوسی را شاهد بودیم. ضمن آنکه مسیر ترانزیتی کالاهای ارمنستان به کردستان عراق از طریق مرز باشماق در مریوان مجددا فعال شده است.

لطیفی افزود: فعالیت بازرگانی و تجاری ایران و آذر بایجان از طریق زمینی، ریلی و دریایی برقرار است. ضمن آنکه ترانزیت کالاهای صادراتی ایران به روسیه نیز با تشریفات خاصی در جریان است.

سخنگوی گمرک در خصوص وضعیت مرزی ایران با ترکمنستان باید گفت: علی رغم صادرات 81 واگن کالا از نیمه اسفند ماه سال گذشته از طریق مرز لطف آباد و فعالیت نسبی خط ریلی در سرخس، مرزهای زمینی ایران با ترکمنستان همچنان بسته است و فعالیت تجاری محدود است .

وی ادامه داد: وضعیت تجارت بین ایران وافغانستان عادی است و مرزهای ماهیرود ، میلک و دوغارون فعال هستند وتجارت ایران وافغانستان علی رغم برخی مشکلات در مرز ماهیرود به دلیل هجوم گسترده ملخ در جریان است. البته در مرز دوغارون در حوزه مسافری ، صرفا خروج مسافر صورت می‌گیرد .

لطیفی تصریح کرد: تجارت کشور با امارات متحده عربی و قطر از طریق شناورهای تجاری کانتینری بزرگ یا فلزی یخچالدار برقرار است. ضمن آنکه خط کشتیرانی از مبدا بندر عباس نیز فعالیت تجاری ایران و عمان را به صورت مستقیم برای انتقال مواد غذایی، میوه و سبزیجات راه اندازی شده است.

وی افزود: بنادر جنوبی کشور شامل، بنادر امام خمینی(ره)، شهید رجایی، شهید باهنر، چابهار،خارک، دیر، پارس جنوبی، کنگان، بوشهر، قشم و کیش با حداکثر توان خود فعال هستند و سیر تجارت خارجی کشور از این طریق در جریان است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=20761
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن