استان هاخراسان جنوبی

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد :افتتاح 164 پروژه بخش کشاورزی در هفته دولت

قوسی گفت: در هفته دولت در خراسان جنوبی 164 پروژه بخش کشاورزی با ۷۵ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می‌شود.

رضا بهنام – خراسان جنوبی – غلامرضا قوسی مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در نشست خبری اظهار کرد: امسال در هفته دولت 164 پروژه در بخش کشاورزی افتتاح می‌شود.

وی با بیان این‌که اعتبار هزینه شده برای این تعداد پروژه 75 میلیارد تومان برآورد شده، افزود: 45 میلیارد تومان اعتبار دولتی، 12 میلیارد تومان خودیاری و مشارکت مردم و 17 میلیارد تومان تسهیلات بانکی بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: با افتتاح این تعداد پروژه 33 هزار خانوار بهره‌مند شده و زمینه ایجاد شغل پایدار و جدید برای 293 نفر و تثبیت شغل برای 5 هزار و 307 نفر فراهم می‌شود.

قوسی با بیان اینکه بیشترین فراوانی پروژه ها مربوط به آب و خاک با 100 پروژه است، عنوان کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری با 29 پروژه و تولیدات دامی با 19 پروژه به ترتیب در رده دوم و سوم فراوانی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: 23 پروژه مربوط به سربیشه، طبس و بشرویه 21 و زیرکوه با 17 پروژه بالاترین درصد تعداد پروژه ها را به خود اختصاص داده اند.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 30 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی مشغول بکار هستند، گفت: بخش کشاورزی در حوزه تولیدی و اقتصادی نقش مهمی در بهبود وضعیت درآمد بهره بردارن دارد.

قوسی اظهار کرد: هدف ما در جهاد کشاورزی کاهش وابستگی کشاورزان به خارج و بهبود وضعیت اقتصادی افزایش بهره وری، ارتقای عملکرد، تقویت و بهبود وضعیت معیشتی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان است.

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که همواره مورد تاکید وزارت است تقویت و حمایت از زنجیره های تولید است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه سیستم های نوین آبیاری از دیگر برنامه های وزارت و سازمان جهاد کشاورزی است، گفت: توسعه کشت های گلخانه ای و بهینه سازی مصرف آب از دیگر پروژه های مورد اهمیت و توجه در وزارت جهاد کشاورزی است.

قوسی از پیگیری پروژه‌های به زراعی و به نژادی در حوزه تولیدات گیاهی و باغی تحت عنوان پروژه های افزایش تولید و نژادهای دامی و گیاهی خبر داد و افزود: سیاست اصلی خواتکایی در حوزه کشاورزی است و در این راستا با تلاش های صورت گرفته در حوزه تامین دانه های روغنی از 6 درصد به 16 درصد افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: همچنین ضریب تامین انرژی مورد نیاز از 55 درصد به 82 درصد در کشور رسیده که در استان خراسان جنوبی نیز سیاست هایی در این خصوص پیگیری می شود و نیازمند همکاری و حمایت است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: برای این‌که کشاورزان دغدغه ای نداشته باشند به دنبال فراهم کردن بسته های صادراتی، ترویج مردمی کردن اقتصاد کشاورزی، افزایش کیفیت محصولات تولیدی، تبدیل کار تلاش و روحیه جهادی به گفتمان، جلوگیری از واردات و جلوگیری از قاچاق هستیم.

قوسی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های مهم و رویکردهای جدید وزیر جهاد کشاورزی تقویت، تزریق و ترویج علم و دانش به بدنه کشاورزی است.

وی از افزایش سطح زیرکشت باغی در استان از 59 هزار هکتار به 69 هزار هکتار خبر داد و گفت: در حوزه تولیدات باغی نیز از 102 هزار تن به 146 هزار تن دست یافتیم که رشد 83 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در حوزه محصولات زراعی کاهش سطح زیر کشت از 84 هزار هکتار به73 هزار هکتار را داشتیم که کاهش 38 درصدی را نشان می‌دهد.

قوسی از افزایش تولیدات زراعی استان خبر داد و افزود: میزان کل تولیدات زراعی از 420 هزار تن به 598 هزار تن معادل 51 درصد افزایش یافته است.

وی به اقداماتی که برای افزایش بهره وری انجام شده اشاره کرد و گفت: آموزش و ترویج، استفاده از بقایای محصولات سال قبل، کم کردن ماشین آلات، رطوبت سطح موجود، کشاورزی حفاظتی و … از جمله اقدامات انجام شده جهت افزایش بهره‌وری است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: برنامه سالانه کشت حفاظتی سه هزار و 200 هکتار بوده که در حال حاضر به 30 هزار هکتار رسیده است.

قوسی از افزایش 140درصدی ضریب مکانیزاسیون در استان خبر داد و گفت: در زمینه تولید محصولات دامی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، عسل، ماهی و لبنیات نیز شاهد رشد قابل توجهی هستیم.

وی به پروژههای عمرانی از جمله سیستم های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: در این راستا سال گذشته 5 هزار و 170 هکتار سیستم نوین آبیاری اجرا شدا و هم اکنون 34 هزار هکتار سیستم نوین آبیاری اجرا شده یا در دست اجرا است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از افزایش احیا و مرمت قنوات به طور متوسط از 15 کیلومتر سالانه به 190 کیلومتر خبر داد و اظهار کرد: اجرای پروژه های آب و خاک سبب شده راندمان آبیاری 47 درصد ارتقا داشته باشد.

قوسی به اقدامات شاخص در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته علیرغم محدودیت های مالی 57 درصد اعتبارات تملک دارایی استان افزایش یافت که بیشتر مربوط به اعتبارات ملی بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 97، نیز یک میلیارد و 135 میلیون تومان مجموع اعتبار استانی و ملی از محل تملک دارایی بود که این مبلغ در سال گذشته به یک میلیارد و 799 میلیون تومان رسید و بیشترین درصد افزایش اعتبار مربوط به بخش ملی بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در سال گذشته 93 درصد اعتبارات ملی از 56 میلیارد به 110 میلیارد تومان افزایش یافت.

قوسی به پروژه هایی که برای آینده استان مهم است اشاره کرد و افزود: نهضت گلخانه ای برای ایجاد اشتغال و تولید پایدار موضوع مهمی است و بایستی کشت ها را به سمت و سوی گلخانه ای پیش ببریم.

وی عنوان کرد: تفاهم نامه مجتمع های گلخانه ای که سال قبل منعقد شد در سطح یک هزار هکتار است که تاکنون برای یک هزار و 51 هکتار تمام مجوزها اخذ، شناسایی زمین انجام، استعلام اراضی تشکیل و پرونده و کاربردهای فنی و کمیسیون ماده 2 فراهم شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر کار مطالعات پنج مجتمع به اتمام رسیده و مجوز حفاری چهار مجتمع اخذ شده است مابقی مجتمع ها نیز مجوز تامین آب را دریافت کرده اند و مجتمع قرارداد اجرا برای دو شهرستان سربیشه و سرایان با پیمانکار منعقد شده است.

قوسی از اجرای فراخوان برای چهار شهرستان خبر داد و عنوان کرد: 114 نفر در این خصوص ثبت نام کردند که برای 25 نفر پرونده تشکیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از پروژه ها شاخص استان پروژه هاب شتر است که در حال حاضر وارد فاز اجرایی شده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: برای هاب شتر ایستگاه قرنطینه و نگهداری دامی حیدرآباد نهبندان آماده بهره برداری است 2 هزار و 500 هکتار زمین واگذار شده و 400 هکتار کشت خارشتر انجام شده است.

قوسی با بیان اینکه ایستگاه به نژادی و اصلاح نژاد در بجد در حال ساخت است از واردات دام سبک به استان خبر داد و گفت: در این راستا یک هزار و 370 راس دام خرید و 11 هزار و 449 راس دام توزیع شده همچنین 344 نفر شتر نیز وارد شده استان است.

وی از خرید 14 تن شیر شتر تا امروز طی یکماه گذشته خبر داد و افزود: از این میزان 1700 کیلو گرم تبدیل به شیرخشک شده که در حال رایزنی برای صادرات است.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین 2 دستگاه شیرسرد کن خریداری شده که در شهرستانهای خوسف و نهبندان تحویل می شود.

قوسی از موافقت برای واردات 10 هزار نفر شتر به استان خبر داد و گفت: یکی دیگر از موضوعات مهم، پرورش ماهی است که در این راستا یک طرح در حال پیگیری پرورش ماهی تیلاپیا است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی جزو اولین استان هایی است که توزیع بچه ماهی را داشتیم و حدود 20 روز قبل اولین برداشت ماهی تیلا پیا را در فردوس داشتیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اجرای طرح پرورش ماهی تیلاپیا برای نخستین بار در کشور در خراسان جنوبی آغاز شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=41799

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن