استان هاخراسان جنوبی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی: ۳۲ هزار نفر در استان برای بیمه اجباری درخواست آزمون وسع دادند

اربابی گفت: تاکنون ۳۲ هزار نفر در خراسان جنوبی در قالب طرح پوشش بیمه اجباری تقاضای آزمون ارزیابی وسع داده‌اند که به ۹۰ درصد آن توسط وزارت رفاه پاسخ داده شده است.

رضا بهنام- خراسان جنوبی- «علی اربابی» با بیان مطلب فوق اظهار کرد: طرح بیمه رایگان روستاییان از سال 83 آغاز شد و در سال 93 با شروع طرح تحول نظام سلامت و راه اندازی صندوق بیمه همگانی قشرهای بدون پوشش، قشرهای کم درآمد بیشتری تحت پوشش بیمه درآمدند.
مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: از نیمه دوم سال گذشته با اصرار دولت بر حمایت از افراد کم توان مالی و ایجاد امکان مشارکت مالی برای افراد دارای توان مالی مناسب در تامین منابع مورد نیاز بیمه، آیین ‌نامه بیمه پایه اجباری سلامت و ارزیابی وسع در هیئت وزیران تصویب و برای اجرا به سازمان بیمه سلامت ابلاغ شد که خوشبختانه سازوکار اجرایی آن اکنون فراهم است و با همکاری وزارت رفاه امسال وارد مرحله اجرایی شد که ضمن ایجاد رضایتمندی در اکثر مردم، در موارد اندک گلایه هایی را توسط برخی روستاییان و شهروندان نیز در پی دارد که سازوکارهای مربوط به بررسی مجدد نیز فراهم است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بیمه برای روستاییان، عشایر و اهالی شهرهای زیر 20 هزار نفر در سال 83 و صندوق بیمه همگانی برای افراد بدون پوشش بیمه در شهرهای بالای 20 هزار نفر از سال 93، همه افراد با شرایط یاد شده، بدون بررسی وضعیت مالی زیر پوشش بیمه قرار گرفتند، عنوان کرد: با گذشت زمان الزام انجام آزمون وسع به منظور ایجاد شرایط عادلانه در بهره مندی افراد از منابع عمومی امری اجتناب ناپذیر شد.

اربابی در ادامه به اصرار دولت برای حمایت مالی از افراد بدون بضاعت و جدا کردن افراد توانمند برای استفاده نکردن از یارانه اشاره و گفت: به این منظور قانون‌گذاران و به تبع آن دولت، آزمون وسع را طراحی و براساس آن متقاضیان بیمه، درخواست بررسی وضعیت مالی را به نهادهای مربوط می دهند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی به جداسازی افراد از ابتدای امسال خبر داد و افزود: درخواست افراد در آزمون وسع به وزارت رفاه منتقل می شود و بعد از بررسی متقاضیان در 10 دهک درآمدی قرار می گیرند که برابر بخشنامه های ابلاغی، بیمه شدن برای دهک اول تا سوم رایگان، دهک چهارم 50 درصد توسط خود افراد و 50 درصد توسط دولت و از دهک پنجم به بالا هم 100 درصد حق بیمه توسط افراد پرداخت می شود.

وی این طرح را برای بهره مندی به حق افراد از منابع عمومی منطقی دانست و بیان کرد: قانون‌گذار انجام آزمون وسع را برعهده وزارت رفاه گذاشته که در این باره نیز دولت، تمهیدات لازم را برای اعتراض دیده و افراد می توانند با ارائه مدارک و مستندات موجود برای بررسی دوباره موضوع را پیگیری کنند.

اربابی به درخواست های مردم برای آزمون وسع اشاره کرد و گفت: از حدود 32 هزار درخواست در خراسان جنوبی، وزارت رفاه به 90 درصد با فراوانی 29 هزار مورد پاسخ داده که از این تعداد 70 درصد مشمول بیمه رایگان شدند.
به گفته وی براساس بخشنامه های ابلاغی و به منظور بهره مندی هرچه بیشتر افراد دارای توان مالی پایین از خدمات درمانی ارزان قیمت، افرادی مشمول دریافت دفترچه رایگان و بهره مندی از یارانه دولت می گردند، می‌بایست خدمات را از بخش دولتی دریافت کنند که در این خصوص هماهنگی لازم با دانشگاه علوم پزشکی صورت پذیرفته است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=41222

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن