اقتصادیانرژیصنعت-معدن-تجارت

مداخله گازی آمریکا در قالب کمک یک میلیارد دلاری

به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ که اخیرا در آلمان برگزار شد، اظهار کرد: دولت آمریکا از طریق موسسه مالی IDFC و حمایت کنگره قصد دارد حداکثر یک میلیارد دلار فاینانس برای کشورهای اروپای شرقی و مرکزی فراهم کند.

نشریه هندلزبلات آلمان نوشت: لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک که با ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ بین روسیه و آلمان مخالف هستند و تلاش می‌کنند وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند، از جمله کشورهایی خواهند بود که از این کمک بهره می‌گیرند.

آمریکا همزمان با کمک به رشد سرمایه‌گذاری خصوصی در کشورهای اروپای شرقی و مرکزی، قصد دارد مانع از ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ شود و مدعی است که این پروژه به روسیه نفوذ سیاسی بیشتری روی مشتریان گازی اروپایی خواهد بخشید.

سنای آمریکا در دسامبر یک لایحه دفاعی را تصویب کرد که شامل تحریم شرکت‌هایی بود که در ساخت این پروژه به شرکت گازپروم کمک می‌کنند. تحریمهای آمریکا علیه این پروژه میان کشورهای اروپایی شکاف انداخته است. در حالی که کشورهای شرق اروپا موافق این تحریمها هستند، آلمان از مداخله آمریکا در سیاستها و پروژه‌های انرژی اروپا انتقاد کرده است.

پس از اعلام این تحریمها، شرکت سوییسی Allseas که کار احداث لوله‌ها در بستر دریا را برعهده داشت، فورا فعالیت در پروژه نورد استریم ۲ را متوقف کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مقامات روسیه مدعی هستند که شرکتهای روسی می‌توانند این پروژه را بدون کمک شرکای خارجی تکمیل کنند اما دن برویت، وزیر انرژی آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: شرکتهای روسی قادر نخواهند بود این پروژه را در دریای بالتیک کامل کنند زیرا فاقد فناوری لازم برای انجام آن هستند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=15028
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن