بانک-بیمه-بورس

مالیات بر عایدی از سهام، اجرایی نشود

به گزارش تفاهم آنلاین، در هفته های اخیر، خبر مالیات بر عایدی سهام باعث شد تا بازار بورس دچار شوک کوتاهی شود و نقدینگی این بازار هم کمی تنزل پیدا کند. بازار بورس که اکنون روزهای خوبی را سپری می کند، هرگز دوست ندارد این روند صعودی خود را از دست بدهد.برخی از سهامداران به دلیل اخبار ضد و نقیض در رابطه با مالیات بر عایدی از سهام تصمیم گرفتند از بازار بورس فاصله بگیرند البته با مخالفت نمایندگان مجلس کمی از تب و تاب این خبر کاسته شد و بازار بورس هم به شرایط ایده ال خود بازگشت.

حامد کامرانی، مدرس و تحلیلگر بازارهای مالی درباره بحث مالیات بر عایدی از سهام در گفت‌وگو با خبرنگار تفاهم آنلاین، گفت: فعلا از سوی نمایندگان مجلس رد شده است. مالیات بر عایدی بر بازارهای غیر مولد، مثل مسکن و خودرو، کار مناسبی است و بسیار هم عالیه ،اما فعلا که نقدینگی جذب بازار سرمایه شده است و بازار سرمایه هم یکی از ارکان تامین مالی و اقتصادی برای بنگاه های کوچک و بزرگ است، روش مناسبی نیست.اگر زمانی این اتفاق رخ دهد، سبب خروج سرمایه  از بازار می شود که تبعات بسیاری به همراه دارد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: سهامداران مالیات خود را بعد از فروش سهام پرداخت می کنند. مالیات عایدی زمانی اجرا می شود که در بازار بورس هیچ مالیاتی پرداخت نشود. شرکت ها هم به ناشر مالیات پرداخت می کنند. در بازاری که سهامدار و شرکت مالیات خود را پرداخت می کند، دیگر مالیات بر عایدی معنا پیدا نمی کند. معتقدم، فعلا بعید می دانم که  بحث مالیات بر عایدی سهام اجرایی شود، زیرا دولت به دنبال اعتماد سازی بازار بورس میان مردم است. اگر هم زمانی که بخواهند این برنامه را اجرایی کنند قطعا دو الی سه سال آینده می شود که تبعات بسیاری نظیر خروج نقدینگی از بازار بورس می شود.

کامرانی با اشاره به اینکه خروج نقدینگی از بازار بورس به بازار موازی سبب تورم بسیار زیادی در جامعه می شود، اضافه گفت: اگر مالیات بر سهام عایدی انجام شود، نقدینگی از بازار بورس خارج و به بازارهای موازی همانند خودرو و مسکن خواهد رفت که همین کوچ سبب افزایش تورم می شود و به خاطر همین امر بهتر است که فعلا دولت این برنامه را اجرا نکند یا آن را جدی نگیرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=35721
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن