اجتماعی

ماراتون  فشرده کلاس های تابستانی

کلاس های تابستانی همراه با پایان یافتن امتحانات بطور وسیعی در سراسر کشور آغاز می شود.فصل تابستان یکی از ۴ فصلی است که دانش آموزان  آن را بسیار دوست دارند و با شنیدن نام تابستان خوشحال می گردند . زیرا پس از حدود نه ماه و به عبارتی گذراندن ۳ فصل پاییز ، زمستان و بهار ، نوبت به تفریح و نشاط رسیده و  خبری از مدرسه و امتحانات در آن نیست .عده ی زیادی از بچه ها دراین ایام ،علاقه ی وافری به گذراندن اوقات فراغت خود در کلاس های تابستانه دارند . کلاس هایی که از موضوعات متنوع برخوردار است و بسته به علایق دانش آموزان می تواند متفاوت باشد .

تابستان شروع شده و طبق معمول ، رونق کلاس های تابستانی و بازار داغ آن به اوج رسیده است.بعد از گذراندن دو سال کرونا و خانه نشینی اکثر کودکان ، پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی والدین تبدیل شده و بخش قابل توجهی از هزینه های خانوار را به خود اختصاص داده است. پرنمودن بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان از جمله مسائل مهم این قشر آینده ساز و ارزشمند محسوب می شود و بر اساس نتایج تحقیقات متعدد، شکی نیست که نداشتن برنامه ای سودمند برای گذراندن بهینه ی اوقات فراغت قشر جوان، زمینه را برای بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی فراهم می کند.

در این روزها مواجهیم با انبوهی از کلاس های تفریحی، ورزشی، تقویتی و درسی که در سطح شهرها با تبلیغات گسترده ای به راه می افتد تا درماراتونی فشرده ، والدین را برای ثبت نام فرزندانشان قانع کنند. از بیلبوردهای سطح شهر گرفته تا فضاهای مجازی، همه جا می توان از این دست تبلیغات را نظاره گر بود. کلاس های متنوعی از موسیقی، شنا، خلاقیت  گرفته تا آب بازی و دست ورزی و … که برای هر کدام فهرستی از فواید آن ها قطار می شود.

تابستان، فرصتی مناسب برای مربیان کلاس های خصوصی و باشگاه هاست تا خلاء تعطیلی سه ماهه را پر کنند و بعضا درآمدهای نجومی را از این بازه ی زمانی به جیب بزنند. اقتصاد تابستانی که در بعضی از گزارش ها صحبت از مبالغ میلیونی است که تنها برای برقراری دوره ای سه ماهه از والدین برای مهارت آموزی خاص اخذ می گردد. البته در موارد متعددی، واقعیت آن است که بسیاری از این قبیل آموزشگاه ها ، پول مکان و مبلمان خود را از جیب شما پرداخت می کنند ، در حالیکه والدین انتظار بهره مندی از آموزش های خاص تری را برای فرزندانشان دارند.

کلاس های تابستانی و مهارت آموزی
کلاس های تابستانی و مهارت آموزی

با توجه به تغییر سبک زندگی و سرعت پیشرفت علم و تکنولوژی در تمام زمینه ها، نمی توان از مهارت آموزی افراد غافل بود و باید بدون اتلاف وقت با برنامه ریزی صحیح و تعادل بین تفریح و مهارت آموزی و تحصیل از این فرصت بهینه ی تابستانی بهره مند گشت. از طرفی با وجود هزینه های سرسام آور این کلاس ها و با وجود معضل رفت و آمد در شهرهای بزرگ، باز رقابت های نابه جا و چشم هم چشمی ها بر انتخاب صحیح پیشی می گیرند و اغلب خانواده ها با انبوهی از کلاس های تابستانی که حتی فرزندانشان علاقه ی چندانی به برخی از آن ها ندارند ، روزهای گرم سال را سپری می کنند. بی توجهی به بازدهی کلاس های تابستانی و نادیده گرفتن بررسی میزان یادگیری و استعدادهای دانش آموزان همان آفت بزرگی است که در این ایام در اکثر خانه ها به چشم می خورد. بدون تردید اوقات فراغتی که همه ساله عده ای دانش آموز را به دور هم جمع می کند ، نیاز به پیش زمینه هایی دارد که بتواند خروجی با کیفیت تری داشته باشد.

تابستان هر ساله می آید و می رود. این فصل می تواند برای دانش آموزان ، اندوخته ای از تجربیات و توانایی های جدید باشد و یا اینکه ویترینی برای شهرت والدین از مهارت آموزی فرزندانشان در ده ها رشته ی مختلف. هیچ کس نمی تواند منکر تاثیر کلاس های فوق العاده اوقات فراغت تابستانی بچه ها شود، اما از آن جایی که هر چیزی از حد بگذرد ، تاثیر معکوس خواهد داشت، درگیر شدن بیش از حد نیز در کلاس هایی که شاید خیلی هم ضرورتی ندارد ، خالی از ایراد نیست و در کنار آن از هزینه های هنگفتی که این کلاس ها به دوش خانواده ها می گذارند ، نمی توان گذشت. خانواده هایی که همان نسل دیروز بودند که با کار کردن در تابستان برای پر کردن اوقات فراغت خود بدنبال کسب درآمد بودند و حال باید خرج نسل امروز را برای پر کردن تعطیلات تابستانی اش متحمل شوند.

نباید به دنبال این باشیم که همه ی کودکان را اندیشمند بار بیاوریم ، بلکه باید به آن ها آموزش دهیم که علایق و استعدادهای خود را بهتر بشناسند تا درآینده گام های استوارتری برای تصمیم گیری های بزرگ زندگی خود بردارند. غنی سازی اوقات فراغت به معنای پر کردن همه ی وقت دانش آموز تعطیل شده با انواع و اقسام کلاس های آموزشی نیست. والدین باید این حقیقت را بپذیرند که تحت فشار قرار دادن کودکان و نوجوانان برای حضور در کلاسی که رغبت به شرکت در آن ها ندارند ، مشکلات زیادی را هم برای خانواده ها و هم برای دانش آموزان به وجود می آورد.

مهندس فاطمه یحیایی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85973
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن