اقتصادی

لوازم خانگی قاچاق همچنان در دسترس ؟!!

متاسفانه جولان لوازم خانگی قاچاق در بازار تمامی ندارد. به گفته مسئولان این صنوف ، حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار آن در اختیار محصولات قاچاق است. امروز برندهای خارجی برای ورود دوباره  و تسخیر بازار ایران با استفاده از قاچاق می خواهند  بخشی از سهم بازار ایران را تصاحب کنند .

در سال گذشته با توجه به ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی که مشابه داخلی دارند و البته وجود تحریم های سال 97 که نبود برخی از قطعات لوازم خانگی تولید کنندگان را در تنگنا قرار داد، فعالان عرصه این صنعت  جهش قابل توجهی در تولیدات داخلی این حوزه انجام دادند و موفق شدند با بومی سازی و داخلی سازی ، کیفیت محصولات ایرانی را ارتقاء دهند و همین امر سبب شد، هم اکنون بسیاری از لوازم خانگی ایرانی با کیفیت بالایی تولید و به بازار عرضه  شود. تولید کنندگان کره ای از بازار لوازم خانگی ایران رخت بر بستند و همین امر سبب شد که خونی دوباره در رگ های تولید کنندگان داخلی جاری شود تا با افزایش تولید داخلی، ضمن اشتغال ‌زایی، سهم خود از بازار داخلی را افزایش دهند.

بسیاری از کارشناسان به این مهم اذعان دارند که این صنعت  در ایران ، مرحله بومی سازی را رد کرده و امروز تولید کنندگان لوازم خانگی صاحب سبک و تکنولوژی شده اند و در این حوزه صاحب ادعا هستیم که توانسته ایم ، مدعی یکی از سازندگان پلت فرم لوازم خانگی در جهان تبدیل شویم. در سوی دیگر ماجرا با یک گشت و گذار ساده ، شاهد وجود تعداد بالایی از لوازم خانگی کره ای و چینی در بازار هستیم که قطع به یقین  یا تقلبی اند یا قاچاق!!! در واقع آنچه کیفیت خرید مصرف کننده را تهدید می‌کند ، احتمال فروش کالای تقلبی با درج برندهای معروف است. البته در این مدت شرکت‌های گارانتی هم در ایران مشغول به فعالیت اند که بدون مجوز کالاهای قاچاق را ضمانت می‌کنند و عموم تعهدات لازم را نسبت به مصرف کنندگان ندارند و دست مصرف کننده هم در صورت داشتن شکایت به جایی بند نیست.

وجود این لوازم خانگی خارجی فارغ از اینکه از چه درگاهی وارد می شوند و اصل اند یا تقلبی، یک نکته مهم را در بر دارد. افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی و کاهش قدرت خرید مشتریان از یک سو، زمینه سوءاستفاده برخی فروشندگان و تولیدکنندگان را برای فروش محصولات تقلبی و بی ‌کیفیت به نام برندهای مشهور خارجی، فراهم نموده است و از سوی دیگر، هرچند تولیدکنندگان ایرانی با تمام ظرفیت خود کار می‌کنند اما هنوز قادر به اشباع بازار داخلی نیستند.

علاوه برعرضه لوازم خانگی قاچاق، بلای دیگری سراغ این صنف آمده و آن هم لوازم خانگی قاچاق تقلبی است. لوازمی که برندهایش فقط روی بدنه با برچسب یا رنگ نشان داده می‌شود، اما اصالتی ندارد. لوازم خانگی تقلبی ، عموما از دو مسیر وارد بازار ایران می شوند. مسیر اول ،لوازم خانگی تقلبی هستند که در واقع ایرانی اند و هم از کیفیت بالایی برخوردارند. اما برای ارضای دید مشتری و تمایل او به خرید لوازم خانگی خارجی، با تغییر لوگو و بسته ‌بندی و کارتن به نام کالای خارجی عرضه می‌شود. بخش زیادی از این قبیل کالاهای تقلبی در فروشگاه‌های بزرگ و فضاهای مجازی به مشتریان عرضه می‌شوند و بخش دیگر آن کالاهای درجه پایین چینی قاچاق هستند که اکثرا در کارگاه های زیر پله ای و سوله های خارج شهری نام و نشانشان را تغییر می دهند و به مشتریان عرضه می شوند. وقتی کارتن یخچال در بازار دو میلیون قیمت دارد، دیگر این ماجرا نیازی به توضیح ندارد.

لوازم خانگی قاچاق
لوازم خانگی قاچاق

البته در این میان هم با برندهای معروف کره ای همچون سامسونگ و ال جی اصل هم روبرو می شویم که عموما فروشندگان با آب و تاب بسیاری در موردشان توضیح می دهند که قطع به یقین بالای نود درصد تقلبی اند و تنها با کارتن های شیک به 4 برابر قیممت به فروش می رسند یا از مبادی قانونی وارد کشور نشده اند و قاچاق هستند.

برای جلوگیری از مشکلات موجود و البته از همه مهم تر ، بکارگیری موارد تسهیل کننده در حوزه ی تولید، بازنگری و به روز‌رسانی و همچنین رفع اشکالات و خلاءهای موجود در قوانین و مقررات اقتصادی، باید یک بازنگری کلی شود. رشد تولید لوازم خانگی در ایران به شواهد آمار منتشر شده نشان می دهد که  ساماندهی واردات و صادرات و جلوگیری جدی و عملی از واردات کالاهای غیرضروری و دارای تولید مشابه داخلی و استفاده از سایر روش‌های ترغیبی و تشویقی برای ایجاد رقابت سازنده در بخش تولید بسیار موثر است.

قدرت‌های اقتصادی بزرگ جهان دریافته اند که حفظ جایگاه شان تنها مبتنی بر تکیه بر داشته ‌ها و ظرفیت‌ های بومی شان است. ترغیب هر ایرانی به خرید کالای ایرانی ، امری ضروری و بسیار مهم است و تا زمانی  چرخه ی تولید می چرخد که این بازار عرضه و تقاضا رونق داشته باشد. اگر هر ایرانی کالای قاچاق و تقلبی را با علم پس بزند و تنها به تولید کنندگان داخلی اعتماد نماید، مسلما شاهد پیشرفت های شگرفی در این حوزه خواهیم بود.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد مدیریت مالی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=83594
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن