کارآفرینی

لزوم نوشتن بیزینس پلن (طرح کسب و کار)

نوشتن یک بیزینس پلن (طرح کسب و کار) برای هر استارت آپی از ملزومات اولیه است و به حدی حائز اهمیت است که فقدان آن می تواند شما را چندین قدم به شکست نزدیک نماید. به بیان ساده تر، بیزینس پلن یا طرح کسب و کار همانند یک نقشه ی راهنما، کسب و کارتان را برای دستیابی به اهدافش کمک می کند. در واقع بیزینس پلن ،سندی مکتوب است که فاکتورهای مختلف تاثیرگذار در کسب و کار، بازاری  که در آن مشغول به فعالیت هستید، استراتژی های بازاریابی ، برندینگ ، فروش، مسائل مالی مربوط به کسب و کار و کلیه ی انتظارات را به شکلی دقیق  در یک بازه زمانی مشخص ارائه می ‌دهد تا راه هر گونه  ضرر و زیان احتمالی مسدود شود.

فرض کنید که شما یک زمین سیصد متری دارید و می‌خواهید در آن یک ویلا بسازید. در قدم اول چه اقداماتی انجام می دهید. شروع می کنید از یک گوشه ی زمین، آجرها را بروی هم چیدن!!! نه هرگز، شما در گام اول برای ساختن یک ویلا نیاز به یک نقشه ی ساختمانی دارید و بعد باید امکانات و هزینه های لازم را برآورد کنید تا بتوانید کارتان را هر چه بی نقص تر جلو ببرید. مثال حاضر، یک مثال عینی در دنیای کسب و کار است. به عبارتی راه اندازی اولیه ی کسب و کار و هم توسعه ی کسب وکار، هردو به بیزینس پلن نیاز دارد. یک طرح کسب و کار کامل، ارزیابی شرایط را برایتان بسیار راحت می کند. این که درصد موفقیت یا شکست تان چقدر است؟ اصلا ایده ی اولیه ی کسب و کار یا استارت آپ تان ارزش تجاری شدن دارد؟ اگر جواب مثبت است، شما موفق به جذب سرمایه گذار خواهی شد؟ تصمیماتی که برای توسعه ی هر چه بیشتر کسب و کارتان می گیرید درست است؟ اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تان قابل دسترسی می باشد؟ تا اینجای امر ،به سهولت دریافتید که فرقی نمی کند چه نوع کسب و کاری دارید، داشتن بیزینس پلن ، برای دستیابی به موفقیت در هر کاری از ضروریات است و یک بیزینس پلن خوب می تواند ،مقدمات ظهور یک شرکت موفق را برنامه ریزی کند. حتی اگر در یکی از مشاغل سنتی مشغول بکارید و یا به تازگی یک کسب و کار اینترنتی به راه انداختید، بیزینس پلن ؛یک گام اساسی برای موفقیت و سوددهی هر چه بیشتر است.

ضرورت نوشتن بیزینس پلن در شروع کار

نوشتن بیزینس پلن نه تنها در شروع کار، بلکه در تمامی مراحل یک کسب و کار حائز اهمیت است و میزان و حجم آن بستگی به شرایط مجموعه ی کاری شما دارد. اما اینکه در حد یک صفحه هم باشد، مهم نیست بلکه میزان کارآمدی آن فاکتوری تعیین کننده می باشد. حتی اگر در یک استارت آپ نوپا ،برای اولین بار در حد چند خط بیزینس پلن نوشتید، گام های نخستین را درست برداشته اید.

چگونگی نوشتن یک بیزینس پلن کامل

برای نوشتن یک بیزینس پلن کامل ،مراحل زیر را در نظر بگیرید. اولین قسمی که با آن روبرو هستید خلاصه ی عملیات است. حتی اگر یک شرکت تازه تاسیس هستید و هنوز شروع به کار نکرده اید ،می توانید از تجارب جمع شده سایرین در این مرحله استفاده کنید. اینکه نقطه ی آغازین شما کجاست و رسیدن به چه هدفی را برای خودتان مجسم نموده اید، از توصیف شرکت خود غافل نشوید. اینکه قرار است ،چه محصولاتی تولید کنید و بازار هدف مشتریان شما چه کسانی هستند.

چگونگی نوشتن بیزینس پلن
چگونگی نوشتن بیزینس پلن

تحلیل قوی از بازار محصولات خود ارائه دهید و در این بین رقبای جدی خود را نیز در نظر بگیرید. با شفافیت کامل به نقاط قوت و ضعف خود بپردازید و همواره درصدد تقویت و یا مرتفع سازی آن برآیید. چرا که نقاط ضعف از جمله نبود تجربه کافی، میزان دستیابی شما به منابع مالی نسبت به سایر رقبا و … قابل بهبودند.

 آمادگی در برابر فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار

در برابر فرصت ها و تهدیدهای کسب و کارتان آمادگی لازم را داشته باشید. بسیاری از عوامل خارجی می توانند شرایط را برای کسب و کارتان مساعد تر نمایند. تحلیل هایی که از تحقیقات بازار بدست می آید تا انواع استراتژی های بازاریابی هر یک می توانند سهم تاثیر گذاری در موفقیت شما داشته باشند. حوزه ی بازاریابی و فروش بسیار مهم هستند. برنامه های بازاریابی و استراتژی های فروش را بطور شفاف و کامل بررسی کنید. تقویت این حوزه به شدت بر خروجی های مالی شما تاثیر گذار است. پیش بینی های مالی را دقیقا بررسی کنید. اگر نیازمند به سرمایه گذار مالی هستید و خواهان دریافت وام یا سرمایه گذارید، حتما با جزئیات در بیزینس پلن خود مورد بررسی قرار دهید.

و اما سخن آخر

بطور کلی نوشتن بیزینس پلن ،هیچ قالب کلی ندارد و هیچ راه درست یا غلطی که بتوان آن را بیان کرد، وجود ندارد. باید عمیقا به این باور برسید که  اولین پیش نیاز برای موفقیت در یک تجارت و کسب و کار، طراحی یک طرح تجاری دقیق و طرح کسب و کار با کیفیت است .در این حوزه دقت فراوانی به خرج دهید تا راه موفقیت برایتان هموارتر از قبل گردد.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد مالی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=79669
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن