مناطق آزاد-گردشگری

قشم ، بزرگ ترین جزیره غیرمستقل جهان صاحب آب شیرین می‌شود

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ، از تفاهم‌نامه بهبود زیرساخت و ایجاد تأسیسات و تجهیزات جهت تأمین، انتقال، ذخیره‌سازی و توزیع آب شرب و بهداشتی پایدار در سراسر جزیره قشم خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، علی درویش پور، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در مراسم انعقاد  این تفاهم نامه گفت: با توجه به کمبود آب شرب در جزیره قشم، همه باید کمک کنیم تا این مشکل اساسی در جزیره قشم برطرف شود تا دیگر شاهد مشکلات کمبود آب در روستاهای غرب جزیره نباشیم.

درویش پور با اشاره به اینکه باید با تلاش آبفای کشور و استان هرمزگان، وضعیت جزیره قشم در ساماندهی وضعیت آب آشامیدنی را ساماندهی کنیم، تصریح کرد: لازم است تا نقطه هدف را در نظر گرفته و آن را تا پایان سال به پایان برسانیم تا دیگر شرمنده مردم نشویم. برای احداث هر گونه تأسیسات آبی در جزیره قشم نیز سازمان منطقه آزاد قشم پای کار بوده و از هرگونه همکاری دریغ نخواهد کرد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: تأمین آب در سراسر جزیره قشم در اولویت کاری سازمان منطقه آزاد قشم بوده و برای به نتیجه رسیدن این موضوع از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

این مقام عالی با بیان اینکه برای مجوز هرگونه حفاری، ایجاد تأسیسات و حتی واگذاری زمین جهت ایجاد تأسیساتی و تأمین منابع مورد نیاز یک ریال دریافت نخواهیم کرد، عنوان کرد: اکنون زمین برای ایجاد سایت آبی در روستای باسعیدو، به آبفای هرمزگان واگذار شده و کار خود را شروع خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه باید ساختار آبفا در جزیره قشم را ساماندهی و تقویت کرد، گفت: علی رغم اقدامات بزرگی که در بحث توسعه زیرساخت‌های آبی در هرمزگان ایجاد شده که در سالیان گذشته نظیر ندارد، بازهم مشکلاتی وجود دارد و باید روستاهای غرب جزیره قشم نیز از آب استاندارد برخوردار شوند و شایسته نیست مردم با مشکلات گذشته دست و پنجه نرم کنند.

او با اشاره به اینکه دستاورد جلسه امروز نیز به طور حتم نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: باید جدول زمانبندی تعیین کنیم تا به مردم گزارش دهیم و نشان دهیم که کار در حال انجام است و مردم نتیجه آن را ببینند.

موافقت با تحویل زمین‌ برای ساخت سایت‌های نمک زدایی تورگان و باسعیدو احمد مرادی، رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: پس از آن که وعده تحقق رفع بی‌آبی تمامی روستاهای جزیره قشم در سال گذشته داده شد متاسفانه وعده آبفای کشور در این موضوع عملی نشد و ما با تبعات سنگینی مواجه شدیم.

او با اشاره به اینکه با تلاشی که امروز از آبفای کشور مشاهده کردم، به‌طور حتم این موضوع در سال جاری عملی خواهد شد، افزود: باید تمامی مسوولان دست در دست هم دهند تا بتوانیم این مشکل دیرینه مردم غرب جزیره قشم را برطرف کنیم. همچنین از تعامل و همکاری منطقه آزاد قشم در دوره جدید برای رفع نیازهای مردم و حل مشکلات گذشته باید تقدیر ویژه کرد، زیرا مدیرعامل جدید نشان داده تلاش ویژه خود را برای رفع بحران‌های موجود به کار گرفته است.

رییس مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واگذاری زمین برای ساخت آب شیرین کن، یکی از دغدغه های آبفا بود، گفت: مدیرعامل منطقه آزاد قشم موافقت خود را با تحویل زمین‌ برای ایجاد سایت‌های نمک زدایی تورگان و باسعیدو، اعلام و فرآیند واگذاری آن در دستور کار قرار گرفته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امیدوارم اگر ازاین‌پس قولی برای رفع مشکل مردم در موضوع معضلات کمبود آب داده می‌شود، در موعد مقرر عملی شود، گفت: مردم قشم مردمی نجیب و مظلوم هستند و باوجود این همه مشکلات، باید مسوولان سرعت بیشتری برای رفع این مشکلات به کار ببندند.

*در دوران جدید، منطقه آزاد قشم به دنبال گره گشایی مردم است

محمد آشوری، عضو مجمع نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: امروز در این جلسه حاضر شدم که از آبفای کشور، استاندار هرمزگان و منطقه آزاد قشم تقدیر کنم.

وی افزود: همواره معتقدم که تغییر دولت‌ها و ساختار ستادی نباید تأثیری در اجرای برنامه‌ها داشته باشد و توسعه باید به طور مستمر تداوم داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه لیاقت مردم قشم بالاتر از وضعیت فعلی است و هرچقدر کار کنیم بازهم کم است، افزود: امروز دیگر شاهد هستیم در هرمزگان بنگاه‌های اقتصادی در توسعه زیرساخت‌ها مشارکت کرده و سهیم شده‌اند. دوران جدید منطقه آزاد قشم نشان می‌دهد به دنبال گره گشایی مردم است، و اگر در تولید، توزیع، مخزن سازی و پمپاژ همت بیشتری در قشم به کار ببندیم شاهد ایجاد عدالت و خشنودی مردم خواهیم بود و نعمت آب پایدار در قشم به یک اقدام ماندگار در ذهن مردم منطقه بدل خواهد شد.

*ساخت آب شیرین کن برای رفع مشکلات مردم

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این جلسه گفت: معتقدم با وفاق و تبیین هدف واضح می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد که منافع آن برای مردم رقم بخورد.

او با بیان اینکه تمامی تلاش خود را به کار بستیم تا با ایجاد آب شیرین کن‌ها دغدغه مردم را در رفع تنش آبی بکاهیم، افزود: بابت تمامی عقب ماندگی‌ها از مردم شریف هرمزگان عذرخواهی می‌کنم اما عزم ما اکنون این است که بتوانیم مشکلات مردم غرب جزیره قشم را برطرف کنیم و پس از سال‌ها شاهد رفع بی آبی تمامی روستاهای این جزیره باشیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه دغدغه امروز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم واقعا ستودنی و قابل تقدیر است، عنوان کرد: اینکه خود سازمان منطقه آزاد قشم پای کار بوده و حتی برای توسعه و تسریع در تحقق زیرساخت‌ها خود پیش قدم شده، قابل تقدیر است.

*اجرای طرح جدید آب رسانی با جانمایی ۶ زون در جزیره‌قشم

امین قصمی، مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان در پایان این نشست گفت: روستاهای غرب جزیره قشم در اجرای طرح‌های جدید آب رسانی، شامل ۶ زون به نام های سلخ، مپنا، مپنا و کووه‌ای، باسعیدو، رمچاه و تورگان است.

او با بیان اینکه به این نتیجه رسیدیم هر چه منابع تامین آب را در غرب جزیره افزایش دهیم بازهم مشکلات کاهش پیدا نمی‌کند، عنوان کرد: غرب جزیره قشم را به ۶ زون تقسیم بندی کردیم تا بتوانیم خدمات رسانی و طرح‌های مناسب و هدفمندی را ایجاد کنیم. معادل جمعیت بندرعباس، ذخیره آب خانگی در غرب جزیره قشم وجود دارد که زمینه کیفیت و بهداشتی آن مورد تأیید نیست،. در حال برنامه ریزی هستیم تا دو سایت جدید در مناطق روستایی جزیره قشم احداث کنیم که ۶ زون در نظر گرفته شده را شامل می‌شود

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان از پیش‌بینی ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری برای ایجاد شبکه و تأمین آب آشامیدنی در روستاهای غرب جزیره قشم و رسیدن به پایداری خبر داد و گفت: در مجموع در تلاشیم تا با اجرای این طرح، ظرفیت تأمین آب در غرب جزیره قشم را از ۲۱ هزار مترمکعب در روز به ۳۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در روز برسانیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=75194
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن