صنعت-معدن-تجارت

فروش پارچه‌های ایرانی با نام و برند خارجی!

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت مبلمان این روز‌ها از برخی نابسامانی‌ها رنج می‌برد؛ مشکلاتی که در آخر هم به تولید و هم به قیمت آن بر می گردد. یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما بالا بودن قیمت تمام شده کالاست.

با توجه به اینکه در سال جهش تولید انتظار افزایش تولید است، در نتیجه  در تولید مبلمان انتظار داریم صنعت نساجی با تولید کنندگان این حوزه همراه شود.

بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده مبلمان به پارچه‌های روی مبل اختصاص پیدا می‌کند، اما آنچه از مشاهدات میدانی پیداست،  نظارت کافی بر قیمت گذاری و فروش این محصول وجود ندارد به طوری که حتی در بسیاری از موارد پارچه‌های تولید شده در داخل ایران با نام و برند خارجی به فروش می‌رسد.

ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های کشور/ اشتغال زایی ۸ درصدی صنعت مبل

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: کرونا آسیب زیادی به صنعت مبلمان زد چرا که بسیاری از فروشندگان تنها امیدشان به فروش شب عید بود که کرونا باعث شد کاسبان از اسفندماه تعطیل کنند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تشریح کرد: در حال حاضر این صنعت باعث اشتغال زایی ۸ تا ۱۰ درصدی در کل کشور شده است.

عباسی در خصوص صادرات مبلمان، گفت: صادرات مبل راهی برای توسعه و رونق اقتصادی است. با توجه به تحریم‌ها در تلاش هستیم مبلمان را در حاشیه کشور یعنی به عراق و گرجستان صادر کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: صادراتمان به کشور‌های حاشیه به ۲۰ تا ۴۰ میلیون دلار می‌رسد که توانایی افزایش آن تا ۵۰۰ میلیون دلار را داریم و نیاز است مسئولان پا در میانی کنند تا به ارزآوری برسیم.

او در خصوص افزایش قیمت مبلمان، گفت: بازار مبلمان از قبل عید به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت راکد است و بیشتر تولیداتی که در حال حاضر در مغازه ها موجود است از سال گذشته مانده است به همین دلیل افزایش قیمت چندانی نداشته ایم.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تشریح کرد: اگر افزایش قیمتی در خصوص مبل رخ داده به دلیل افزایش قیمت پارچه است که وارد می شود و مقدار کمی از آن در داخل تولید می شود که خوشبختانه کیفیت تولیدات داخلی بالاست، حتی برخی از پارچه فروشان پارچه ایرانی را به اسم پارچه خارجی می فروشند.

 

عباسی ادامه داد: اگر نظارتی بر تولید پارچه باشد قطعا قیمت آن کاهش خواهد یافت، در حالی که هم اکنون کنترلی بر قیمت آن صورت نمی گیرد.

این مقام مسئول در خصوص میزان تولید چوب در کشور، بیان کرد: با توجه به اینکه برداشت از جنگل های کشور ممنوع شده است، باید تسهیلاتی فراهم شود تا چوب را بتوانیم از گرجستان وارد کنیم که این کار می تواند در کاهش قیمت ها به شدت تاثیر بگذارد. هر چقدر از جنگل ها برداشت نکنیم به نفع محیط زیست خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان درباره میزان صادرات این صنعت تصریح کرد: به هیچ عنوان آمار قابل قبولی در زمینه صادرات نداریم. ارقامی مثل ۲۰ میلیون دلار یا ۲۵ میلیون دلار را نمی‌توان نتیجه صادرات یک صنف دانست پس باید گسترش مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

او ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم تا ۵ سال آینده آمار صادرات این صنعت را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم؛ در کشور‌های همسایه حدود ۵۰۰ میلیون جمعیت وجود دارد و بازار‌هایی مثل عراق، سوریه، گرجستان، ارمنستان و کشور‌هایی از این قبیل می‌تواند بازار خوبی برای صنعت مبلمان در کشور ما باشد.

وابستگی به ارز عاملی در افزایش قیمت پارچه مبلی

امیر قدیمی نژاد رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه با اشاره به افزایش قیمت پارچه مبلی، گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد پارچه در داخل و ۵۰ درصد دیگر وارد می‌شود در نتیجه پارچه‌های وارداتی افزایش قیمت داشته است چرا که وابستگی کامل به نرخ ارز دارد.

او با بیان اینکه تورم باعث گرانی پارچه شده است، ادامه داد: از سال گذشته قیمت ارز دچار نوسانات زیادی شد که همین امر باعث افزایش قیمت پارچه شد. توان داخلی سازی پارچه را داریم اما در حال حاضر کارخانجات نساجی نیمه سوز فعالیت می کنند. منسوجات وارداتی در زمینه پارچه مبلی، پرده‌ای، فاستونی و پارچه‌های البسه زنانه که بر مبنای قیمت ارزی در کشور‌های مبداء محاسبه می‌گردد قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داده و فعالان در این عرصه نیز با رکود و افت شدید فروش مواجه گردیده اند.

 

رکود کامل در بازار مبل حاکم است

یکی از تولیدکنندگان مبلمان  با اشاره به افزایش قیمت مبلمان در بازار، گفت: از شیوع کرونا تا کنون بازار مبلمان در رکود کامل به سر می برد، علاوه بر این به دلیل افزایش قیمت ها استقبال چندانی از این بازار نمی شود.

این تولیدکننده در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت تولیدکننده در بازار در مناطق مختلف متفاوت است؟ اظهار کرد: جوابی برای این پرسش ندارم. اما وضعیت بازار ما به نسبت خوب است البته جنب و جوش نسبت به سال‌های گذشته به نسبت کمتر شده است.

وی در ادامه یادآوری کرد: ما نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که خرید و فروش کاملا قطع شده است، اما با توجه به اینکه هر ساله از قبل عید خرید و فروش زیاد بود امسال، کمتر شده است. امیدواریم که بازار مبل هم همانند سایر کالا‌ها بتواند رونق یابد و بتوان تا حدی مواد اولیه آن را در بازار تامین کرد.

این تولید کننده در ادامه گفت: شاید بتوان گفت بیشترین خریداران ما در این بازار؛ عروس و داماد‌ها هستند چرا که برای زندگی مشترک خود مجبورند که مبل بخرند.

گرانی مبلمان عاملی در تغییر رویه زندگی

یکی از خریداران مبل با اشاره به گرانی مبلمان، گفت: قیمت مبلمان در بازار بسیار بالاست و نمی‌توان مبل را با دلخواه خریداری کرد، چرا که قیمت‌ها بسیار نوسان دارد.  در حال حاضر ترجیح می دهم به جای خرید مبل، رویه آن را عوض کنم که البته قیمت آن با خریدش تفاوت چندانی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان رسیدگی بیشتری به بازار داشته باشند که قیمت‌ها در بازار ثبات پیدا کند.

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را به دلیل زیاده خواهی و تخلفات برخی فعالان صنعت مبلمان می‌دانند؛ گویی در این حوزه افراد بسیاری حضور دارند که آسیبی که به صنعت نساجی کشور وارد می‌شود برای آن‌ها اهمیتی نداشته و سود شخصی خود را به چرخه صنعت کشور ترجیح می‌دهند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=26963
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن