بانک-بیمه-بورس

عملکرد عجیب تورم استرالیا

به گزارش ایسنا به نقل از تریدینگ اکونومکیس، در شرایطی که تحت تاثیر شیوع کرونا و کاهش شدید تقاضای مصرفی، نرخ تورم در بسیاری از کشورهای جهان در مسیر نزولی قرار گرفته است، نرخ تورم استرالیا در اتفاقی عجیب، در سه ماهه نخست امسال بار دیگر به مسیر صعودی باز گشته است و نرخ تورم از ۱.۸ درصد با ۰.۴ درصد افزایش به ۲.۲ درصد رسیده است.

این نرخ تورم که بالاترین تورم ثبت شده در استرالیا از سه ماهه سوم سال ۲۰۱۴ تاکنون محسوب می شود ۰.۲ درصد بیشتر از تورم مورد انتظار کارشناسان بوده است.

در بین بخش‌های مختلف نرخ تورم مواد غذایی به ۳.۲ درصد رسیده است که در مقایسه با تورم ۲.۲ درصدی دوره قبل کاهش محسوسی یافته است و بزرگ ترین تورم از سال ۲۰۱۴ محسوب می شود. طی این مدت تورم گوشت ۸.۸ درصد، تخم مرغ ۶ درصد و سبزیجات ۳.۲ درصد بوده است. از سوی دیگر کمترین تورم در لوازم منزل با دو درصد و لباس با ۲.۱ درصد به ثبت رسیده است.

طبق اعلام مرکز آمار استرالیا، تورم فصلی این کشور ۰.۳ درصد اندازه‌گیری شده است که ۰.۲ درصد بیشتر از تورم سه ماهه پایانی سال قبل است.

از سوی دیگر نرخ تورم در بلژیک  کاهشی بوده است و متوسط نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آوریل با کاهش محسوس ۰.۰۵ درصدی نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۵۷ درصد رسیده است. این نرخ تورم که کمترین تورم ثبت‌شده در این کشور از نوامبر سال قبل است بیش از همه تحت تاثیر کاهش تورم بخش ارتباطات (از منفی ۱.۹۱ درصد در ماه قبل به منفی ۳.۲۸ درصد در ماه آوریل) و حمل و نقل (از صفر درصد به منفی ۲.۳۸ درصد) قرار گرفته است.

بیشترین عامل افزایشی نرخ تورم نیز مواد غذایی و نوشیدنی با تورم ۳.۹۷ درصدی بوده است. بر مبنای ماهانه نرخ تورم بلژیک در ماه آوریل صفر درصد اندازه گیری شده که ۰.۱۶درصد کمتر از تورم ماه قبل است.

متوسط نرخ تورم بلژیک در بازه زمانی ۱۹۲۱ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۶۴ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به تورم ۲۲۲.۸۱ درصدی ژانویه۱۹۴۷ و پایین‌ترین تورم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱۸.۱۱ درصدی ماه اکتبر سال ۱۹۲۱بوده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=23768
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن