مناطق آزاد-گردشگری

عمره از فردا آغاز می‌شود

مراسم «عمره» پس از شش ماه تعطیلی به خاطر ویروس عالم‌گیر کرونا، از فردا آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، با تصمیم دولت عربستان سعودی، درهای مسجدالحرام از صبح روز یکشنبه (۱۳ مهرماه برابر با ۱۷ ماه صفر به تقویم عربستان) به روی نخستین گروه از عمره‌گزاران باز می‌شود. مراسم عمره از از اوایل مارس ۲۰۲۰ (اسفندماه ۹۸) در چارچوب اقدامات پیشگیرانه در برابر گسترش ویروس کرونا تعلیق شده بود. عربستان پس از آن‌که مراسم حج تمتع را با حضور محدود ۱۰ هزار زائر مقیم در این کشور برگزار کرد، اینک تصمیم گرفته است مراسم عمره را که عملی مستحبی در بین مسلمانان به شمار می‌آید، تدریجی و ابتدا با گروهی از زائران مقیم در این کشور، از سر بگیرد.

عربستان تا خردادماه امسال همچنان برای برگزاری این مراسم تردید داشت و دستور ادامه تعلیق این مراسم و پروازهای بین‌المللی را صادر کرده بود، اما وزارت کشور عربستان هفته گذشته از موافقت با از سرگیری تدریجی عمره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از روز یکشنبه برابر با چهارم اکتبر و ۱۷ صفر به تقویم عربستان خبر داد. براساس شرایطی که عربستان برای عمره تعیین کرده این مراسم ابتدا با شش‌هزار زائر از شهروندان و خارجی‌های مقیم این کشور آغاز می‌شود. در مرحله دوم و پس از دو هفته، تعداد عمره‌گزاران به ۱۵ هزار نفر و نمازگزاران به ۴۰ هزار نفر در روز خواهد رسید.

در مرحله سوم و از تاریخ اول نوامبر برابر با ۱۱ آبان و ۱۵ ربیع الاول، عربستان در صورت تایید کم شدن خطر ویروس کرونا، اجازه ورود اتباع خارجی را صادر می‌کند و شهروندان عربستانی به همراه زائران خارجی امکان زیارت عمره و ادای نمازهای پنج‌گانه در مسجدالحرام را خواهند داشت. وزیر حج عربستان پیش‌بینی کرده ظرفیت عمره‌گزاران در این مرحله روزانه به ۲۰ هزار نفر برسد و جمعیت نمازگزاران روزانه تا ۶۰ هزار نفر افزایش یابد.

وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده در آینده براساس وضعیت ویروس کرونا درباره اتباع کشورهایی که امکان حضور در عمره را خواهند داشت، تصمیم خواهد گرفت.

وزارت کشور عربستان همچنین اعلام کرده مرحله چهارم عمره را زمانی آغاز خواهد کرد که مراجع ذی‌صلاح نابودی کامل این ویروس را تایید کنند. در این دوره جمعیت عمره‌گزاران و نمازگزاران به نسبت ۱۰۰ درصد ظرفیت مسجدالحرام در مکه و مسجد پیامبر (ص) در مدینه خواهد رسید.

حضور زائران در مراسم عمره از طریق یک نرم‌افزار (اعتمرنا) تایید می‌شود. متقاضیان نباید به ویروس کرونا مبتلا باشند و از طریق آن نرم‌افزار، تاریخ حضور در مراسم عمره و ادای نماز در مسجدالحرام را انتخاب کنند که درصورت تایید، این اجازه برای آن‌ها صادر می‌شود.

خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده که مسجدالحرام در جریان مراسم عمره ۱۰ مرتبه در روز و هنگام ورود و خروج گروه‌های عمره‌گزار، ضدعفونی می‌شود. همچنین دسترسی به کعبه و حجرالاسود همانند گذشته، محدود خواهد بود.

عربستان در توجیه از سرگیری عمره با توجه به این‌که در بسیاری از کشورها موج سوم همه‌گیری این ویروس آغاز شده است، گفته این مراسم در پاسخ به درخواست بسیاری از مسلمانان در داخل و خارج از کشور برای انجام عمره و زیارت خانه خدا از سر گرفته شده است.

درآمد عربستان از حج و عمره بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار است که تعلیق چندماهه عمره و محدود کردن جمعیت حج‌گزاران از دو و نیم میلیون نفر به ۱۰ هزار نفر این درآمد را تا حد زیادی کاهش داد به طوری که برخی به آن عنوان «ضربه بزرگ اقتصادی» دادند. عربستان در یک برنامه بلندپروازانه تصمیم گرفته است جمعیت زائران و گردشگران این کشور را در چشم‌انداز ۱۰ ساله و تا ۲۰۳۰ به ۳۰ میلیون نفر برساند که اینک به عقیده برخی تحلیلگران، «ممکن است این قدرت اقتصادی بازگردد اما بعید است به ابعادی که برای آن تا سال ۲۰۳۰ در نظر گرفته شده، برسد.»

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48543
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن