اجتماعی

طرح اقدام ملی ؛ تکرار مسکن مهر؟

متأسفانه تبدیل مسکن به سرمایه و ورود دلالان به این عرصه موجب شده تا این موضوع فشار زیادی به مردم وارد کند. لذا دولت با ارائه طرح‌های حمایتی تلاش می‌کند اقشار ضعیف جامعه را برای تأمین مسکن یاری کند. طرح ملی مسکن جدیدترین طرح دولتی در این عرصه است. اگر مشکلات مسکن مهر در این طرح وجود نداشته باشد می‌توان به اثرگذاری آن امیدوار بود.

به گزارش تفاهم آنلاین، وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن دهک‌های کم‌درآمد طرح تازه‌ای با عنوان “اقدام ملی تأمین مسکن” رونمایی کرد.

مطابق این طرح دولت برای احداث 400000 واحد مسکونی شهری و 200000 واحد مسکونی روستایی برنامه‌ریزی نموده است.

این طرح با اولویت استان‌های محرومی چون سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در چندین مرحله اقدام به ثبت‌نام متقاضیان نمود.

فرآیندی که مطابق وعده‌های مسئولین در آبان ماه 99 اولین نتایج آن رونمایی خواهد شد و تعدادی از متقاضیان، خانه خود را تحویل خواهند گرفت. بررسی عمده تفاوت‌‌های این طرح با طرح مسکن مهر سؤالی است که ما در اینجا به دنبال پاسخ آن هستیم.

عدم دخالت مستقیم دولت

مجریان طرح اقدام ملی معتقدند میزان مشارکت دولت در این طرح کاملاً متفاوت از طرح مسکن مهر است. در حقیقت در طرح اقدام ملی دولت با ارائه تسهیلات برای رفع موانع موجود تلاش می‌کند. به عبارت ساده‌تر دولت با اهدای زمین و تسهیلات، به خانه‌دار شدن مردم کمک می‌کند.

در این طرح نه از منابع دولتی به طور مستقیم استفاده می‌شود و نه سودی برای دولت دارد و تنها بخش خصوصی به عنوان مجری طرح اندکی سود می‌برد.

مکان‌یابی

یکی از مشکلات مهم مسکن مهر عدم دوراندیشی در مورد انتخاب مکان اجرای طرح بود. انتخاب اراضی خارج از شهر که عاری از انشعابات شهری و خدمات رفاهی بود مهمترین دلیل عدم رضایت مردم و عدم کارایی مسکن مهر بود.

در طرح اقدام ملی این امر مورد توجه قرار گرفته و اولویت در ساخت مسکن داخل شهر است. بنا بر برنامه‌ریزی صورت گرفته در طرح اقدام ملی 100000 واحد در بافت فرسوده شهری، 200000 واحد در شهرهای جدید و 100000 واحد نیز در شهرهای کوچک احداث خواهد شد.

بنابراین در هیچ یک از این موارد مشکلی از جانب وجود انشعابات برق، گاز، فاضلاب و راههای ارتباطی و خدمات رفاهی وجود ندارد.

زمان تکمیل طرح اقدام ملی

دیگر تفاوت طرح اقدام ملی با مسکن مهر در زمان تکمیل طرح است. زمان اجرای طرح مسکن مهر از ابتدا 5 سال اعلام شده بود یعنی قرار بود تا پایان سال 1390 این طرح به اتمام برسد.

ولی به دلیل عدم کار کارشناسی و معضلات فراوان این پروژه تا پایان سال 1392 تنها 30 درصد پروژه تکمیل شد و درصد بالایی از این طرح حتی شروع هم نشده بود.

در حالی که دولت فعلی زمان تکمیل طرح اقدام ملی را تنها دو سال اعلام کرده است. به دلیل این که برخی از قسمت‌های این طرح به عنوان مثال در شهرهای جدید پیش از آغاز رسمی ثبت‌نام طرح آغاز شده بود؛ دولت امیدوار است مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته تکمیل این طرح به تعویق نیافتد.

نمای ظاهری ساختمان

تفاوت دیگر طرح ملی در نمای ظاهری ساختمان‌ها خواهد بود. در این طرح از مجتمع‌های ساختمانی 15-10 طبقه خبری نیست و ساختمان‌ها نهایتاً 7 طبقه خواهند بود. ظاهراً این امر هم از لحاظ زیبایی و هم از لحاظ فرهنگ آپارتمان‌نشینی مورد توجه قرار گرفته است.

نتیجه‌گیری

مانند اغلب طرح‌های حمایتی دولت، غربالگری متقاضیان و شناسایی نیازمندان واقعی مهمترین چالش پیش‌روی این طرح است.

اگر ارتباط وزارت راه و شهرسازی با سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بتواند مانع ورود دلالان به این عرصه شود می‌توان به آثار مثبت طرح اقدام ملی مسکن در زندگی اقشار کم‌درآمد جامعه امیدوار بود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50088
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن