فرهنگی

طرح‌های فروش فصلی؛ بهترین روش حمایت از جامعه نشر کشور

مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی گفت: طرح‌های فروش فصلی کتاب به دلیل دقت بیشتر در تخصیص یارانه به مشتری و حمایت از کتابفروشان، بهترین روشی است که تاکنون در جامعه نشر تجربه شده است.

به گزارش مهر، سید عباس حسینی نیک مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به ویژگی‌های طرح‌های فصلی خرید کتاب، گفت: این روش به دلیل دقت بیشتر در تخصیص یارانه به مشتری و در عین حال حمایت از کتابفروشان به عنوان حلقه واسط نشر و مشتری که البته این کار در اصل حمایت از ناشر هم محسوب می‌شود، بهترین روشی است که تاکنون در جامعه نشر کشور تجربه شده است.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این طرح اشاره کرد: از سوی دیگر شاهد هستیم بسیاری از کتابفروشانی که به روش سنتی اداره می‌شدند و با روش‌ها و تجهیزات رایانه‌ای آشنایی نداشتند با اجرای این طرح به روز شده‌اند و این مشکل برای بسیاری از کتابفروشی‌های فعال در تهران و شهرستان‌ها رفع شده است.

حسینی‌نیک ادامه داد: مزیت دیگر این طرح‌ها این است که با اجرای آن، بانک اطلاعات مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز باید به روز رسانی شده و دائماً در دسترس باشد زیرا این اطلاعات برای مدیریت جامعه نشر بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه از جنبه دیگر، اجرای این طرح‌ها باید با شفافیت انجام شود، گفت: این شفافیت موجب می‌شود تا هیچگونه شائبه‌ای برای سوء‌استفاده عده‌ای ایجاد نشود زیرا وقتی که به درستی برای کتابفروشی‌های فعال و غیر فعال میزانی یارانه در نظر گرفته می‌شود در این صورت باید در پایان اجرای هر طرح، میزان یارانه اختصاصی به هر کتابفروشی نیز رسماً اعلام شود.

به گفته حسینی‌نیک، این اقدام ضمن تشویق دیگر همکاران کتابفروش در هر شهر، امکان بروز سوء‌استفاده را نیز کاهش می‌دهد.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت اجرای این طرح برای مخاطبان دانشگاهی و بخصوص دانشجویان که مهمترین مخاطبان کتاب در جامعه هستند، پرداخت و ادامه داد: پیشنهادم این است که برای کمک به دانشجویان و اساتید دانشگاه و مراکز علمی و پژوهشی، با توجه به شروع کلاس دانشگاه‌ها و مراکز علمی در فصل پاییز، طرح پاییزه کتاب با محوریت کتاب دانشگاهی برگزار شود.

مدیر مسئول انتشارات مجد همچنین درباره پیشینه پیشنهاد ایده برگزاری طرح پاییزه کتاب با محوریت کتاب‌های دانشگاهی گفت: این طرح قبلاً نیز به تأیید معاون فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر محسن جوادی رسیده بود ولی به دلیل کمبود بودجه در دستور کار خانه کتاب قرار نگرفت و اگر مدیریت جدید مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران موافق اجرای این طرح باشد، انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی آمادگی دارد تا همکاری‌های لازم را در این زمینه داشته باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=40234
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن