صنعت-معدن-تجارت

ضرورت ارتقای کیفیت تولیدات داخلی

ضرورت مطالبه گری کیفیت از کالاهای تولید داخل از جمله مباحث مهمی است که هم به حقوق تولید کننده و هم مصرف کننده نگاه ویژه ای دارد. از یکسو با ارج نهادن به مقام مصرف کننده ، او را تشویق به انتخاب کالاهای وطنی می کند و از سوی دیگر با مطالبه گری از تولید کنندگان ایرانی می خواهد که همواره تولیداتشان را مطابق با استانداردهای دنیا روانه ی بازار نمایند. چرا که زمانی کالای ایرانی مورد استقبال قرار می گیرد که از لحاظ کیفیت و مرغوبیت رضایت مشتری را جلب کند و او را از خرید کالاهای خارجی منصرف سازد.

با یک گشت و گذار در سطح بازار با کالاهای بسیاری روبرو می شوید که تولید داخل هستند و در بسیاری از موارد اجازه ی واردات مشابه خارجی آن ها وجود ندارد. بنابراین یا کالای مشابه خارجی در بازار وجود ندارد یا از مبادی قاچاق به بازار راه پیدا کرده اند. اما نکته ی مهم اینجاست ، حال که عرصه برای تنوع و تولید کالاهای داخلی تا بدین حد فراهم شده و البته میل و رغبت مصرف کننده نیز به خرید کالای داخلی بالا رفته است ، مطالبه گری کیفیت محصولات داخلی در کجای ماجرا قرار دارد. لاجرم موضوع در سایر صنایع ، مشابه تراژدی صنعت خودروسازی ایران نباشد، با وجود قیمت های سرسام آور ، راهی پیش پای مصرف کننده غیر از خرید خودروهای داخلی نیست ولو با کیفیت پایین و بعضا بی کیفیت.

با تمام مشکلات و موانعی که پیش روی تولید کننده داخلی وجود دارد، مهم ترین باور این است که تحت هیچ شرایطی نباید کیفیت را فدای، امر دیگری  در تولید نمود. چرا که حفظ کیفیت تنها امریست که به برندها اعتبار می دهد. آگاهی مردم از کیفیت کالاها در کنار علاقه ی تولیدکنندگان به تولید و فروش بیشتر، بی تردید در سایه ی مطالبه گری محقق خواهد شد.

توصیه ها برای مصرف کالای ایرانی در شرایطی که همه می دانیم کالای داخلی چه مشکلاتی دارد، مردم را برای خرید دچار شک و تردید می کند. شنیدن این جمله از سوی مردم که ما با مصرف کالای با کیفیت ایرانی موافقیم، اما متاسفانه در بعضی موارد تولیدات داخلی بی کیفیت اند و این امر، به هیچ وجه برازنده تولیدات وطنی نیست. بنابراین به جای شعار دادن برای مصرف کالای داخلی و حمایت از تولید ملی بهتر است ، دولت از طریق فراهم نمودن بستر تولید و تسهیلات لازم برای تولیدکنندگان، به فکر بالا بردن کیفیت باشد. تولید کننده ی ایرانی بویژه شرکت های کوچک و متوسط مشکل کمبود نقدینگی دارند و لذا برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی هستند. از اینرو دسترسی هر چه راحت تر این بنگاه ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و تولید بیشتر، در بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

با توجه به اینکه دراین روزها ، بازار پر رونق و پویایی قابل توجهی در حمایت و خرید کالاهای ایرانی ایجاد شده است، تولیدکنندگان باید برای ارتقا و حفظ کیفیت محصولات تولیدی خود ، توجه خاصی داشته باشند. حتی اگر مسئولین از واردات بی رویه و قاچاق بسیاری از کالاهای مشابه جلوگیری کنند، باز آنچه باعث رغبت مصرف کننده خواهد شد، کیفیت است. کیفیت ؛ بازار تولیدات داخلی را بیمه می کند و همین امر برای رونق فعالیت های یک تولید کننده کفایت می نماید.

صنعت و رشد اقتصادی
صنعت و رشد اقتصادی

تولید ؛ بنیان و اساس پیشرفت کشور است. اگر آمار شرکت کنندگان در رشته ی ریاضی تا بدین حد کاهش یافته، زنگ خطر صنعت ایران به صدا در آمده است. بیکاری بالای فارغ التحصیلان فنی و مهندسی از کاهش تولیدات صنعتی نشات می گیرد. چرا که تولید ملی ، اساس و حلقه ی پیشرفت اقتصادی هر کشوری است که بدنبال خود اشتغالزایی، جذب سرمایه، امنیت اقتصادی، مقاوم شدن کشور در برابر تهدیدات خارجی و … را بدنبال خواهد داشت.

مطالبه گری کیفیت از تولیدات داخل نه تنها باید از طریق مردم، بلکه باید از طریق نهادهای نظارتی هم صورت بپذیرد.  رفع مشکلات و ایرادات کیفی، استاندارد سازی کیفیت محصولات و تولید متناسب با استانداردهای جهانی و از همه مهم تر،  کاهش قیمت تمام شده و بهبود خدمات پس از فروش از جمله مواردی است که باید توسط نهادها و سازمان های دولتی ذی ربط صورت پذیرد و این نقطه همان جایی است که هر ایرانی با افتخار محصول ایرانی را در عین وجود ده ها برند خارجی بر می گزیند و هر ایرانی را مجاب به مصرف کالاهای داخلی می نماید. تولید جنس با کیفیت و مقرون به صرفه ، اعتبار و آبروی تولید کنندگان ایرانی است که می تواند مهم ترین گام در راستای حمایت از تولیدات داخل باشد.

دکتر حوریه یحیایی

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=85682
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن