دسته‌بندی نشده

ضرورت آمادگی پایتخت در برابر زلزله، سیل و یخبندان

شهردار تهران بر ضرورت آمادگی پایتخت در برابر سه بحران ناشی از زلزله، سیل و برف و یخبندان تاکید کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، پیروز حناچی در مراسم رونمایی و بهره‌برداری از سامانه هشدار سریع زلزله، فاز دوم سامانه پیش‌بینی و هشدار سیل و سامانه پیش‌بینی یخبندان در پایتخت که در محل سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: از تمام افرادی که به این موضوع مهم توجه نشان دادند، تشکر می‌کنم. موضوع تاب‌آوری شهری یکی از موضوعات بسیار مهمی است که مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار دارد و در تمام شهرهای دنیا تلاش می‌کنند تا شهرهایشان را برای شرایط بحران آماده نگه‌دارند.

وی با بیان اینکه قدم اول در تحقق این موضوع، شناسایی بحران‌های قابل تشخیص برای شهرهاست، تصریح کرد: در کشور ما و نیز تهران، زلزله یکی از اصلی‌ترین این موضوعات است. بعد از زلزله هم با توجه به هفت رود دره‌ای که در کوهپایه جنوبی البرز قرار گرفته و از تهران عبور می‌کند، مساله سیل مورد توجه قرار دارد و پس از آن نیز به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات آب‌وهوایی، مساله یخبندان هم موضوعیت زیادی در تهران دارد. هرچند که تهران یک شهر کوهپایه‌ای است و به خصوص در مناطق شمالی آن همواره باید در برابر برف و یخبندان آماده باشیم.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه آمادگی در برابر این سه بحران اصلی از وظایف مدیریت شهری است، افزود: همکاران من در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به درستی این موضوع را هدف گرفتند و تلاششان این است که آمادگی تهران در برابر بحران‌های مختلف بالا برود.

وی با اشاره به زلزله کوبه ژاپن و تجربیاتی که برای مدیریت شهری داشت، گفت: این زلزله یک زلزله کاملا شهری بود و تعداد تلفات ناشی از حوادث بعد از زلزله با خود زلزله برابری می‌کرد و حتی بیشتر بود. ژاپنی‌ها در برابر این زلزله غافلگیر شدند. حالا هم اگر ما از قطع آب و برق و گاز قبل از زلزله صحبت می‌کنیم، تجربه ای از همان زلزله است. حناچی ادامه داد: در مورد سیل در تهران اقدامات خوبی انجام شده که از دهه 40 آغاز شد. در این دوره هم تلاش شد تا آب‌های سطحی تهران به سه کانال اصلی هدایت شود. در چند هفته گذشته ما اقدامات جدی در این حوزه را به بهره‌برداری رساندیم و اقدامات جدی‌تری هم داریم تا دیگر سیل‌های دوره‌ای به شکل آبگرفتگی و سیل را شاهد نباشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه سامانه‌های برف و یخبندان سنسورهایی دارد که چند روز زودتر اعلام هشدار می‌کنند، گفت: ما اواخر آبان‌ماه پارسال برف سنگینی داشتیم که غافلگیرکننده، اما قابل تشخیص بود. البته دلیل همه مشکلات آن روز برف نبود، اما به هرحال موثر بود و برف موقعی بارید که ترافیک شهری شکل گرفته بود.

حناچی با تاکید بر اینکه هنوز هیچ تکنولوژی قابل اتکایی برای پیش‌بینی زلزله وجود ندارد و هرچه مطرح شده در حد صحبت است، گفت: اما این سامانه‌ها فضایی را برای آمادگی ایجاد می‌کنند که اقداماتی مانند قطع شیرهای گاز، آمادگی بیمارستان‌ها به خصوص در اتاق‌های عمل، اطلاع‌رسانی عمومی به مردم، قطع خطوط انتقال نفت و… از جمله این موارد است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53733
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن