گیلان

شناسایی ۱۴۷ نفر مبتلا به کرونا در طرح غربالگری خانه به خانه در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: در طرح غربالگری خانه به خانه در استان گیلان 147 مورد مبتلا به کرونا شناسایی و ایزوله خانگی شدند.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از تسنیم، دکتر آبتین حیدرزاده با اشاره به حضور دکتر سیما سادات لاری-معاون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و بررسی روند اجرای برنامه‌های کنترل در مراقبت کرونا توسط ایشان اظهار داشت: در وبینار روز دوشنبه معاونت بهداشتی، گزارشی از روند برنامه‌ریزی، ساماندهی، آموزش و اجرای طرح توسط گروه‌های داوطلب بسیجی و تیم‌های مراقبتی و ردیابی تماس و آمارهای غربالگری و نمونه‌گیری و موارد مثبت کووید 19 شناسایی شده و مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از برگزاری وبینار مهمانان وزارتخانه از شهرستان بندر انزلی و یکی از مراکز ۱۶ ساعته خدمات جامع سلامت در شهرستان رشت بازدید کرده و روند اجرای برنامه مدیریت و کنترل کووید ۱۹ را در این مراکز به‌شکل عملیاتی مورد بررسی قرار دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: طرح شهید حاج قاسم سلیمانی از اوایل آذرماه ۱۳۹۹ با برگزاری جلسات و وبینارهای آموزشی جهت برنامه‌ریزی و ساماندهی و آموزش گروه‌های اجرایی آغاز شد و پس از آماده‌سازی ملزومات و تجهیزات لازم جهت اجرای طرح به تیم‌ها ارائه شد؛ این طرح در کلیه مناطق روستایی و شهری در حال اجرا بوده ولی با توجه به سرمای هوا در مناطق کوهستانی و ییلاقی با سرعت کمتری در حال اجرا است‌.

دکتر حیدرزاده خاطرنشان کرد: مشارکت مردم گیلان در این طرح در حد مطلوب بوده ولی نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتری از طریق رسانه‌ ملی(صدا و سیمای محلی و سراسری) و نصب بنر در سطح شهر بوده تا بستری مناسب برای جلب مشارکت مردم و ایجاد شود.

وی عنوان کرد: هدف طرح غربالگری خانه به خانه، شناسایی به‌موقع و تشخیص سریع موارد مشکوک و مثبت بیماری کرونا، مراقبت و قرنطینه خانگی و یا نقاهتگاهی جهت مراقبت از موارد مشکوک و یا بیمار است که این خود از بار مراجعات بی‌رویه مردم به‌سمت مراکز درمانی به‌ویژه بیمارستان‌ها می‌کاهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: عملیات اجرایی طرح حاج قاسم سلیمانی از تاریخ ۱۱ آذرماه در کلیه شهرستان‌های استان گیلان آغاز شد و پس از گذشت هفت روز از آغاز این طرح تعداد ۲۴۸ هزار و ۶۶۳ خانوار شامل ۷۵۰ هزار و ۴۸۰ نفر از جمعیت استان بررسی شدند که از این تعداد ۸۴۵ نفر تست سریع انجام دادند که ۱۴۷ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی و ایزوله خانگی شدند.

دکتر حیدرزاده با اشاره به اینکه اگر بین محل سکونت و مراکز درمانی، نقاهتگاه و مراکز ۱۶ ساعته در دسترس همه وجود نداشته باشد، مراجعه مردم به سمت بیمارستان‌ها زیاد شده و این خود سبب انتشار و تشدید بیماری کرونا می‌شود، اظهار کرد: با ایجاد این مراکز پیش‌بیمارستانی و ارائه خدمات اولیه مراقبتی و درمانی، از حضور افرادی که نیازمند خدمات اولیه مراقبتی هستند در بیمارستان جلوگیری شده و زنجیره انتقال این بیماری قطع می‌شود.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح حمایت‌های مالی جهت تأمین و توزیع ملزومات بهداشتی و حمایتی برای پرسنل و داوطلبان بسیجی و همچنین پرداخت معوقات پرسنل بهداشت و درمان جهت ایجاد انگیزه مضاعف برای انجام برنامه‌های مراقبتی و درمانی بسیار با اهمیت است، افزود: علاوه بر موارد مذکور حمایت همه‌جانبه ادارات و ارگان‌های دولتی و رسانه ملی در اجرای این طرح بسیار راهگشا است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57148
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن