اجتماعی

شغل‌های جدید خانگی برای فارغ التحصیلان

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی از وجود ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی پر تقاضا خبر داد و فعالیت در رشته‌های جدید مشاغل خانگی را به فارغ التحصیلان توصیه کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین مهناز امامدادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی اعم از قالیبافی، خیاطی، گیاهان دارویی، تراش سنگ‌های قیمتی، پرورش دام و طیور، آی تی و آی‌سی‌تی و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با جهاد کشاورزی وجود دارد که بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده‌اند. تلاش ما این است که علاوه بر رشته‌های قدیمی به توسعه مشاغل خانگی جدید روی بیاوریم و در کنار مشاغل سنتی،  رشته شغلی‌های جدید را هم شناسایی کنیم.

شناسایی شغل‌های جدید خانگی در کنار مشاغل سنتی

وی از ویراستاری، ترجمه متون و مشاوره‌های حقوقی آنلاین به عنوان مشاغل خانگی جدیدی نام برد که فارغ التحصیلان می‌توانند آنها را دنبال کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در عین حال با بیان اینکه کسب و کارهایی که متکی به وام هستند پایداری لازم را ندارند، اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود،  وابستگی زیاد متقاضیان مشاغل خانگی به وام و تسهیلات بانکی است در حالی که کسب وکارهایی که با وام شروع می‌شود نمی‌تواند پایداری و درآمدزایی داشته باشد. متاسفانه برخی افراد بدون اطلاع از رشته فعالیت خود و بازار کار آن درخواست وام می‌دهند و پس از مدتی خود را بدهکار می‌کنند.

کاهش بیکاری با اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی

امامدادی، با اشاره به طرح الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی تاثیر بسزایی در کاهش بیکاری استانها دارد و عموما بر بستر رشته‌ها و مشاغل نوین در حوزه‌ صنایع خلاق،  فناوری‌های نرم و آی‌تی و آی‌سی‌تی شکل می‌گیرد. این طرح در کنار ایجاد ارزش افزوده به ایجاد اشتغال پایدار،  توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کاهش فقر و توسعه اجتماعی کمک می‌کند.

به گفته وی در حال حاضر این طرح در ۹ استان ایلام، آذربایجان‌غربی، چهارمحال‌ و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به اجرا درآمده است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح های اشتغال حمایتی ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که در صدد شناسایی ظرفیتها و مزیتهای این حوزه، توانمندسازی فعالان مشاغل خانگی و اتصال آنها به بازار کار است. بر اساس آمارها طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ بیش از ۲۴۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر و برای ۱۲۳ هزار نفر تسهیلات پرداخت شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12363
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن