اقتصادی

سومین سکوی فاز ۱۳ پارس‌جنوبی آماده تولید گاز شد

سومین سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی پس از پایان عملیات راه‌اندازی و همزمان با روشن شدن مشعل، آماده بهره‌برداری شده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، پیام معتمد، مجری طرح توسعه فاز 13 پارس جنوبی با اشاره به روشن شدن مشعل سکوی 13C در شامگاه‌ چهارشنبه (29 مردادماه)، گفت: به زودی با تکمیل مراحل استاندارد راه‌اندازی، برداشت گاز غنی از این سکو آغاز می‌شود.

معتمد با بیان اینکه منابع گازی سکوی 13C از طریق یک خط لوله 18 اینچ به سکوی 13A و پس از آن با استفاده از یک خط لوله 32 اینچ به طول 100 کیلومتر به پالایشگاه خشکی فاز 13 ارسال می‌شود، گفت: پالایشگاه این طرح در مرحله نخست، روزانه 400 میلیون فوت مکعب گاز و با پایدار شدن فرایند برداشت، 500 میلیون فوت مکعب گاز از سکوی 13C دریافت خواهد کرد.

وی به فراورش بیش از 24 میلیارد متر مکعب گاز شیرین در پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: از این میزان، نزدیک به 12 میلیارد متر مکعب از سکوهای دو بلوک B و D مرحله نخست این طرح بوده که از زمستان سال 97 به بهره‌برداری رسیدند و با توجه به مراحل راه‌اندازی، سهم بزرگی در تولید برق، مصارف خانگی و صنعتی داشته‌اند.

مجری فاز 13 پارس جنوبی گفت: با بهره‌برداری از سکوی 13A در ماه‌های آینده، بخش فراساحل این طرح شامل 4 سکوی دریایی تکمیل خواهد شد و با وجود بهره‌برداری کامل از پالایشگاه خشکی، ظرفیت فرآوری گاز از بلوک مخزنی این طرح به 56 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=41694
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن