اجتماعی

سندروم خستگی مفرط چیست ؟

سندروم خستگی مفرط پيامدی از استرس های مزمن کاری است که اگر در بازه ی زمانی بالای شش ماه ادامه یابد می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

حفظ تعادل درتمام جنبه های زندگی می تواند ما را در رسیدن به اهدافمان یاری رساند. تعادل در کار، تعادل در استراحت و …. این موضوع باید مورد توجه همه ی اقشار جامعه بالاخص کارآفرینان جوانی که به تازگی پا در عرصه ی کارآفرینی نهاده اند، باشد. سندروم خستگی مفرط یکی از رایج ترین خطراتی است که می تواند شما را تهدید کند.

کار همیشه هست. ضرب المثلی قدیمی که نشان از حفظ یک تعادل بین زندگی و کار است. آن هم کسب و کارهای عصر حاضر که از استرس ها و نگرانی ها جدایی ناپذیرند. صاحبان کسب و کارها، کارآفرینان جوان و حتی یک کارگر ساده در معرض سندروم خستگی مفرط قرار دارند. خستگی مفرط ، نوعی احساس کلی خستگی یا کمبود انرژی است که با شرایط معمول خستگی از جمله احساس خواب‌آلودگی یا بی‌حالی متفاوت است. خستگی که با استراحت و حتی داشتن فعالیت بدنی و ذهنی از بین نمی رود و به مرور ، کل بدنتان را احاطه می کند و بر روی عملکرد کاری شما تاثیرات سوء خواهد داشت. در واقع این اختلال  یک نوع بیماری جسمی است که باید به موقع تشخیص و درمان شود.

متخصصان ، احساس تنبلی، بی حوصلگی، بی انگیزگی، بی تفاوتی و عدم علاقه به کار کردن در مدت طولانی را از نشانه های سندروم خستگی مفرط بر می شمارند . به این چنین وضعیتی که فرد دچار می شود قبلا به عنوان فرسودگی شغلی  نام می بردند. همانطور که اشاره شد ، به گفته متخصصان این امر، این اختلال می تواند بازتابی از استرس مزمن طولانی ‌مدت باشد که در طول زمانی حدود شش ماه بدونه بهبود کافی زمان برده باشد.

باید بدانیم این نوع خستگی مانند خستگی‌های روزمره نیست که با کمی استراحت کردن و فعالیت بدنی یا ذهنی درمان شود ، بلکه این اختلال باعث می‌شود ، فرد به دلیل تحرک کمتر، عملکرد روزانه‌اش آسیب دیده و از نظر روحی نیز در معرض خطر باشد .

اما سندروم خستگی مفرط ، تحت تاثیر چه عواملی پدیدار می شود؟ بی تردید سبک زندگی و وضعیت جسمی و سلامت روان شما از جمله فاکتورهایی هستند که می توانند همه بیماری ها و از جمله سندروم خستگی مفرط را افزایش دهند. کم خوابی، استرس های کاری مزمن، عدم فعالیت بدنی و ده ها مورد دیگر می تواند این عارضه را در شما تقویت نماید. حتی وضعیت جسمی شما و بیماری هایی چون دیابت، کم کاری و یا پرکاری تیروئید، کم خونی و حتی افسردگی می تواند شما را مبتلا به سندروم خستگی مفرط نماید.

اگر شما هم علائمی از خستگی مفرط را احساس می کنید ، باید درصدد برطرف ساختن آن برآیید. چرا که سندروم خستگی مفرط می تواند قدرت تصمیم گیری و توانایی در برنامه‌ ریزی های شما را به شدت متاثر از خود سازد. مهارت‌های ارتباطی و عملکرد و بهره ‌وری شما هم از جمله فاکتورهای کاری شماست که می تواند به شدت تحت تاثیر سندروم خستگی مفرط قرار گیرد. دقت و هوشیاری شما کم و به تدریج ، انگیزه ی کاری تان کاهش می یابد و حتی ممکن است ، حافظه و توانایی تان را در بخاطر آوردن جزئیات هم به مرور زمان کم شود. این علائم بالاخص در افرادی که کارهای یکنواخت و کسل کننده دارند به مراتب شدید تر است.شما می توانید با شناخت علائم سندروم خستگی مفرط ، نشانه‌های آن را در خود بررسی کرده و برای درمان از متخصصین این حوزه کمک گرفته و در جهت بهبودی آن اقدام کنید ، چون چگونگی درمان آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است .

سندروم خستگی مفرط را جدی بگیریم
سندروم خستگی مفرط را جدی بگیریم

اگر به کار خود علاقه ای ندارید و از اینکه روزانه مجبور به انجام کارهای بی هدف و تکراری هستید، از جایگاه شغلی خود راضی نیستید و این نارضایتی روز به روز در حال افزایش است، استرس های کاری تان بیش از حد است و مدام در محل کارتان نگرانید، شما درمجاورت سندروم خستگی مفرط  قرار دارید. جالب است بدانید که زنان چهار برابر بیشتر از مردان احتمال دارد که به سندروم خستگی مفرط مبتلا شوند و در حال حاضر آمارهای جهانی نشان می دهد که قریب به بیش از یک میلیون نفر در دنیا به این عارضه مبتلا و درگیر آن هستند. سندرم خستگی مفرط ، مختص گروه سنی خاصی نیست، با این وجود شیوع آن در افراد سی تا پنجاه سال به مراتب شایع تر اعلام شده است . البته باید بدانیم ،مطلبی مبنی بر مسری بودن این بیماری و سرایت آن به دیگران به اثبات و گزارش نشده است .

سندروم خستگی مفرط ، درمان خاص و قطعی ندارد. اما مشورت با یک پزشک متخصص و یک روانشناس می تواند به شما کمک نماید. همچنین تغییر سبک زندگی، تنظیم ساعات خواب، ورزش های سبک و تکنیک های آرام بخش و مواردی از این دست به شما کمک خواهد کرد. توصیه می شود ، قبل از آنکه شرایط کاری و زندگی شما را به سمت و سویی بکشاند که دچار این عارضه شوید، گوش به زنگ باشید و از خود مراقبت نمایید.

سیده مینا دیوبند – سردبیر روزنامه تفاهم

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=86065
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن