اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری کُک‌سازی حلقه تحریم را شکست

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه امروز در مراسم «امضای تفاهمنامه تولید کُک اسفنجی و سوزنی توسط پالایشگاه بندرعباس و امام خمینی (ره)» با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم این تفاهمنامه همانطور که به سرعت چارچوب اجرایی به خود گرفت، تبدیل به قرارداد شود، گفت: قبلاً در این حوزه مشکل تأمین لایسنس وجود داشت که پژوهشگاه نفت در این حوزه ورود کرد و توانستیم لایسنس مورد نیاز تولید هر دو مدل کُک را تهیه و استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از برنامه‌های وزارت نفت، افزایش کیفیت فرآورده‌های خروجی پالایشگاه‌ها است. از سوی دیگر، برنامه داریم که از سمت تولید فرآورده‌های سنگین، به سمت فرآورده‌های سبک‌تر حرکت کنیم درحالی‌که حدود ۶ تا ۷ میلیون لیتر خوراک برای تولید کُک در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه چنین طرحی، مازوت خروجی از پالایشگاه‌ها کاهش می‌یابد.

به گفته زنگنه، این طرح نیازمند بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

به گفته وزیر نفت، یکی از اولویت‌های مهم ما در حال حاضر توسعه صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی است. چنانچه در حال حاضر ۵.۵ میلیارد دلار ارزش خوراکی است که به بخش پایین‌دستی صنعت پتروشیمی اختصاص می‌یابد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده طی دو سال آینده، ارزش تولیدی محصولات پتروشیمی از ۱۷ به ۲۵ میلیارد دلار و در پنج سال آینده به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد.

زنگنه اظهار داشت: ارزیابی و صدور مجوز برای پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها کلید خورده، ما اطلاع‌رسانی لازم در این حوزه را داشته‌ایم و متقاضیان تا پایان اردیبهشت سال آینده می‌توانند برای ارائه مدارک و طرح‌های خود برای استفاده از امتیازات این طرح اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از بخش‌های مختلف صنعت و اقتصاد کشور، شاهد خرید تضمینی کالاها یا محصولات هستیم، توضیح داد: چنین اقدامی در صنعت نفت تاکنون وجود نداشت درحالی‌که همواره سازندگانی به ما مراجعه و اعلام می‌کردند که قادر به تولید تجهیزات یا محصولات مورد نیاز صنعت نفت هستند اما چون امکان تأمین مالی ندارند، اقدام به ساخت نمی‌کنند.

وزیر نفت بیان کرد: برای حل چنین مشکلی، سازوکاری را طراحی کرده‌ایم. در این راستا برخی محصولات مشخص با تعداد و کیفیت معین که مورد نیاز همه بخش‌های صنعت نفت است، خرید تضمینی می‌کنیم؛ در صورتی که این سازندگان محصولی با کیفیت مورد تائید انجمن نفت ایران تولید کنند البته در تعدادی مشخص، از آنها خرید می‌کنیم.

 صنایع فولاد و آلومینیوم ایران در پی تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، با چالش تأمین کُک که یکی از اقلام مورد نیاز و ضروری این صنایع است، مواجه بودند که با همت بخش داخلی و تأمین سرمایه وزارتخانه‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت، این حلقه تحریم شکسته شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=13977
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن