بانک-بیمه-بورس

سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری سهام؛ مسئله این است

خرید و فروش سهام در بازار بورس نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد. اصل ورود مردم به بازار بورس سیاست درستی است اما مردم نباید با تصمیمات هیجانی و بدون دانش کافی سرمایه خود را وارد این کار کنند. یکی از مبانی این کار این است فرد در زمینه سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری در بازار تصمیم‌گیری کند.

به گزارش تفاهم آنلاین، خرید و فروش سهام در بازار بورس چنان جذابیتی دارد که به سادگی افراد را جذب می‌نماید. در گذشته اغلب افراد بازار بورس را مکانی برای سرمایه‌داران بزرگ و حرفه‌ای می‌دانستند. اما طرح سهام عدالت و آزادسازی آن توسط دولت شرایط را تغییر داد.

در شرایط فعلی بسیاری از سهامداران بازار بورس افراد عادی هستند که تخصصی در این زمینه ندارند. بخش عمده این افراد تنها به دنبال فروش سهام عدالت هستند ولی برخی دیگر به طمع سودهای کلان وارد معاملات در بازار بورس شدند.

در حالی که این افراد اطلاعات کافی در این زمینه نداشته و اغلب گرفتار سوداگران بازار بورس می‌شوند. یکی از مسائل ابتدایی در این حوزه تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری بازار بورس است.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس

هدف اولیه بازار بورس جلب مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران در یک فعالیت اقتصادی است. فردی که با هدف سرمایه‌گذاری وارد بازار بورس می‌شود به دنبال مشارکت در پروژه‌های اقتصادی، حفظ سرمایه و کسب سود در بلند مدت است. در این شیوه محدودیتی در خرید سهام وجود ندارد نکته مهم ارزش بنیادی سهام است.

به عبارت دیگر فرد سهامی را انتخاب می‌کند که دارای ارزش بنیادی بوده و آینده روشنی پیش رو دارد. در سرمایه‌گذاری در بازار بورس نوسانات قیمت سهام اهمیتی ندارد زیرا سهامدار خود را شریک کاری می‌داند که برای موفقیت و پیشرفت به زمان نیاز دارد.

معامله‌گری در بازار بورس

اصطلاح گرگ‌های وال استریت شاید بهترین توصیف از معامله‌گران بازار بورس باشد. بر خلاف سرمایه‌گذاری در بورس، معامله‌گری بر مبنای نوسانات قیمت سهام شکل می‌گیرد. در معامله‌گری زمان اهمیتی ندارد هر زمان که نوسانات قیمت، منفعت این افراد را تأمین کند آنها سهام خود را به فروش می‌رسانند.

حتی ممکن است یک معامله‌گر تنها چند دقیقه صاحب سهمی باشد و به دلیل بالا رفتن قیمت بلافاصله آن را بفروشد. معامله‌گران به ارزش بنیادی سهام نیز اهمیتی نمی‌دهند آنها معتقدند عوامل تکنیکال از عوامل بنیادی اثرگذارترند.

به همین خاطر این افراد برای دریافت اطلاعات خاص حاضر به پرداخت هزینه‌های گزاف هستند. چنین افرادی تمام وقت و انرژی خود را برای تحلیل بازار صرف کرده و استرس و هیجان زیادی را تجربه می‌کنند.

ترکیب معامله‌گری و سرمایه‌گذاری

در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران بر این باورند که دوران سرمایه‌گذاری به پایان رسیده و سود سرمایه‌گذاری در بورس در برابر سودهای کلان نوسان‌گیری ارزشی ندارد. در مقابل، سرمایه‌گذاران نیز معامله‌گران را عامل بی‌ثباتی بازار بورس می‌دانند.

در این میان هستند افرادی که بخشی از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری و بخشی دیگر را به معامله‌گری اختصاص می‌دهند. آنها بر این باورند که به این شیوه هم از سود بالای معامله‌گری نفع می‌برند و هم با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی کشور در پیشرفت اقتصادی کشور سهیم بوده‌اند.

دو روی سکه سود کلان معامله‌گری در بازار بورس

حقیقت این است که سودهای کلانی نظیر رشد ده برابری سرمایه تنها در عرض یک ماه برای هر کسی وسوسه کننده است. به همین خاطر افراد زیادی به امید مشاوره معامله‌گران وارد این عرصه می‌شوند.

اما فراموش نکنید کسب منفعت شخصی برای یک معامله‌گر در اولویت قرار دارد پس منطقی نیست که این منفعت را با افراد تازه‌کار سهیم شود. از طرف دیگر روی دیگر معامله‌گری در بازار بورس ریسک بالا و ضررهای سنگینی است که ممکن است اصل سرمایه شما را نیز بر باد دهد.

بنابراین یکی از معیارهای تصمیم‌گیری در این زمینه باید ویژگی‌های شخصیتی و میزان ریسک‌پذیری فرد باشد. نکته آخر این که اساساً خرید و فروش سهام نیاز به تخصص و تجربه دارد ولی بدون شک معامله‌گری بدون تجربه و دانش تحلیل بازار امکان‌پذیر نیست.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53458
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن