اقتصادی

سرمایه‌گذاری عظیم همراه اول در حوزه آموزش مجازی

فاز نخست شبکه هوشمند مدارس (دانا) عصر دوشنبه ١۴ مهرماه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری با حضور رئیس‌جمهوری و به صورت نمادین در یکی از روستاهای کنارک سیستان و بلوچستان افتتاح شد و بدین ترتیب بیش از ٧۶ هزار مدرسه شهری و روستایی در مناطق دور افتاده به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

به گزارش تفاهم آنلاین، در اجرای این طرح ملی و با همت «گروه مخابرات و همراه اول» به‌عنوان بزرگترین هلدینگ ارتباطی ایران، ۶٢٧۶۴ مدرسه شهری و روستایی به اینترنت پرسرعت متصل شدند که سهمی ٨٢ درصدی از مجموع مدارس حاضر در این فاز را شامل می‎‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از وزارت ارتباطات بابت راهبری این پروژه، از برقراری عدالت آموزشی ابراز خشنودی کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم با بیان اینکه بخش مهمی از توان وزارت ارتباطات برای تحقق عدالت ارتباطی صرف شد، اظهار کرد: تاکنون حدود ٩۵ درصد روستاها به تلفن‌همراه و ٩٠ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند.

وی با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم این میزان دسترسی تا پایان کار این دولت به ١٠٠ درصد برای روستاهای بالای ٢٠ خانوار برسد و ضمن تشکر از اپراتورهای مجری این پروژه بیان کرد: با توجه به دستور رئیس‌جمهوری، پیگیر آماده کردن زیرساخت‌های تحقق عدالت آموزشی در دوران کرونا با فراگیری آموزش الکترونیکی بودیم که بر این اساس توانستیم برای ١٣ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و کادر آموزشی، چهار میلیون دانشجو و ١٠٠ هزار استاد اینترنت رایگان فراهم کنیم.

با اتصال ٧۶ هزار مدرسه دیگر به شبکه هوشمند مدارس، میزان اتصال به «دانا» به ٩۴ درصد رسید که گروه «مخابرات و همراه اول» در برقراری اتصال ٢۴۴٣١ مدرسه روستایی و ٣٨٣٣٣ مدرسه شهرهای دور افتاده به اینترنت پرسرعت، در فاز نخست این پروژه ملی نقش‌آفرینی کردند.

خبری که با هم خواندیم نکات بسیار پراهمیتی دارد و نشان می دهد که در واقع بزرگترین هلدینگ ارتباطی کشور و خاورمیانه، سهم ٨٢ درصدی در پیاده‌سازی فاز نخست این پروژه (اتصال مدارس نقاط محروم به اینترنت پرسرعت) داشته است و حدود ۱۸ درصد مابقی، سهم ایرانسل و های‌وب به عنوان مجریان دیگر بوده است.

با توجه به این سهم گسترده و سرمایه‌گذاری همراه اول و اینکه وزیر ارتباطات در آن مراسم اعلام کردند: تاکنون حدود ٩۵ درصد روستاها به تلفن‌همراه و ٩٠ درصد روستاهای بالای ٢٠ خانوار به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند؛ به صراحت می توان گفت که همراه اول به شکلی هدفمند در راستای ماموریت خود «تحقق رویای دیجیتال» به شکل متوازن حرکت کرده و سرمایه‌گذاری متعادلی را در تمامی اقصی نقاط کشور داشته است.

یکی از دلایل اهمیت نوع عملکرد همراه اول ناشی از آن است که با توجه به اینکه این پروژه بعد از شیوع کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت تا شرایط عدالت آموزشی فراهم شود، باید گفت که همراه اول تنها اپراتوری بود که بعد از گذشت یکی دو ماه از شیوع گسترده کرونا، طرح ابداعی برای الکترونیکی کردن آموزش و بسط عدالت آموزشی ارائه داد که مورد موافقت و تایید وزارت آموزش و پرورش (از میان پنج شش طرح پیشنهادی دیگر) قرار گرفت و امروز شاهد پرچم داری سامانه شاد در حوزه شبکه آموزشی دانش آموزی هستیم که اینترنت آن برای معلمان و دانش آموزان رایگان است.

همچنین لازم به ذکر است، پیش از این «همراه اول» در راستای مسئولیت اجتماعی خود با طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) نقش پررنگی در فراگیری آموزش مجازی در کشور ایفا و به برگزاری غیرحضوری کلاس‌های دانش‌آموزان کمک کرده بود. هم اکنون بیش از ١١ میلیون دانش‌آموز و حدود ١١۴ هزار مدرسه در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند و از خدمات این پلتفرم استفاده می‌کنند.

یکی از برجستگی های نوع عملکرد مجموعه ارتباطات سیار به این نکته بازمی گردد که تمامی این اقدامات در مدت زمان کوتاهی به سرانجام رسیده که نقطه روشنی در کارنامه عملکردی به حساب می آید.

در انتها نیز به ارایه جدولی که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباط رادیویی منتشر شده است می پردازیم تا مبنای قضاوت عملی خوانندگان باشد.

مدرسه هوشمند یک مدرسه و محیط آموزشی فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه است و محتوای اکثر دروس الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن نیز هوشمند است ودر فرایند آموزش به تفاوت استعداد وتوانایی دانش آموز توجه می شود.

آنچه در مورد تاریخچه این مدارس در اسناد تاریخی آمده است نشان می دهد که در سال ۱۹۸۴، دیوید پرکینز و همکارانش در دانشگاه ها هاروارد، طرح مدارس هوشمند را به عنوان تجربه ای نوین در برنامه های آموزش و پرورش، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ارائه کردند. این طرح به تدریج در چند مدرسه اجرا شد و بعدها تا حدودی توسعه یافت، به طوری که امروزه برخی از کشورهای توسعه یافته در امر فناوری اطلاعات، همچون مالزی، از این مدارس جهت تربیت نیروی انسانی در برنامه های توسعه خود استفاده می کنند.

نویسنده: منصوره خالقی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=50199
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن