سیاسی

سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های دانش‌بنیان از خروج ارز جلوگیری می‌کند

رییس کمیسیون صنایع مجلس، خروج ارز برای واردات بسیاری از محصولات را غیرضروری عنوان کرد و گفت: دولت باید برای استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کند تا برای واردات یک واکسن کوچک مبالغ زیادی ارز از کشور خارج نشود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، عزت‌الله اکبری اظهار داشت: کمیسیون صنایع و معادن اگر چه حامی صادرکنندگان کالاهای ایرانی است اما در عین حال از آنها می‌خواهد که در برگرداندن ارز حاصل از صادرات تابع مقررات دولت باشند.

رییس کمیسیون صنایع مجلس، متخصصان ایرانی را قادر به تامین نیازهای داخلی کشور دانست و گفت: باور داریم هر چیزی را که مملکت ما نیاز داشته باشد تولیدکنندگان ایرانی، شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان و صنعت‌گران ما حتما قدرت تولید آن را دارند منتها این فرصت و امکانات باید در اختیار آنها گذاشته شود.

وی به نشست کمیسیون صنایع با شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را مطرح کردند که برای نهاده‌های دامی حدود ۱۲ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود که اگر فقط یک میلیارد از این مبلغ به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یابد قادر به تامین نهاده‌ها از منابع داخلی هستند.

اکبری تالارپشتی، خروج ارز از کشور برای واردات بسیاری از محصولات را غیرضروری عنوان کرد و گفت: دولت لازم است برای استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کند تا برای واردات یک واکسن  بیش از ۱۰۰ دلار ارز از کشور خارج نشود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تشریح نشست‌های کمیسیون صنایع و معادن مجلس با مقامات دولتی و وزیران کابینه طی هفته های اخیر گفت: برگزاری این نشست‌ها با وزرا و مقام‌های دولتی سازنده بود و ما آماده کمک به دولت برای تقویت و رونق تولید داخلی هستیم.

اکبری تالارپشتی، نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه را یادآور شد و افزود: وزیر امور خارجه و همراهانشان از طرح‌های کمیسیون استقبال خوبی کردند و کمیته مشترکی با وزارت خارجه برای صادرات تشکیل داده‌ایم تا بتوانیم این حوزه را با همفکری تقویت کنیم.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تشکیل کارگروهی برای بررسی وضعیت خودرو در کشور در این کمیسیون خبر داد و گفت: کمیسیون صنایع بحث گرانی خودرو، قطعات آن و کمبودها در این حوزه را هم پیگیری می‌کند.

اکبری تالارپشتی، مشکلات ساختاری حوزه صنایع به‌ویژه صنعت خودروسازی را یادآور شد و تصریح کرد: باید بررسی شود که چرا خودروسازانی که بارها از خودکفایی در تولید قطعات خبر داده‌اند اکنون وابسته به واردات هستند.

دولت باید به اندازه سهمش در تصمیمات صنعت خودرو مشارکت کند

وی، سهم ۱۴ درصدی دولت در صنعت خودروسازی را یادآور شد و گفت: دولت باید به اندازه سهمش در تصمیمات مشارکت داشته باشد اما متاسفانه بیشتر از آن دخالت دارد و این موضوع به خودی خود مشکل‌زاست.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از سازمــان توسعـه و نوســـازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) که صادرات انجام داده و ارز به دست آورده و باید آنرا خرج توسعه معادن کشور کند می‌خواهند بخشی از این ارز را به ایران خودرو دهد تا وسایل الکترونیکی خودرو و … را وارد کند، این تحقیر  دانشمندان و مدیران ماست.

ظرفیت‌های قطعی حوزه معدن کشف نشده‌ است

اکبری تالارپشتی، دوران ریاست خود بر کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم را یادآور شد و افزود: در مجلس هشتم، بودجه اکتشاف معدن در کشور ۲.۵ میلیارد تومان بود که به۱۰۸ میلیارد تومان یعنی ۵۰ برابر افزایش یافت.

وی گفت: اگر می‌خواهیم توسعه معادن داشته باشیم، باید اکتشاف داشته باشیم و بدانیم که چقدر زغال سنگ، سرب، روی، آلومینیوم و … داریم.

رییس کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه اکتشاف در معدن یک اصل است، اضافه کرد: ما همه جا را اکتشاف نکرده‌ایم و هنوز ظرفیت‌های قطعی را نمی‌دانیم.

اکبری تالارپشتی با بیان اینکه باید ایمیدرو را تشویق کرد تا بخش معدن توسعه پیدا کند، افزود: حوزه‌های اشتغال، ارز، صادرات و دیگر حوزه‌ها با رونق معادن رونق می‌گیرند و بیمه می‌شوند.

نماینده ادوار مجلس  استفاده حداکثری از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی را از اولویت‌های کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد و گفت: وجود بازار صادراتی یکی از ملزومات جهش تولید است بنابراین باید با دیپلماسی اقتصادی برای محصولات ایرانی بازارهای صادراتی پیدا کرد.

وی، تشکیل شبکه ملی اطلاعات، دیپلماسی پارلمانی و  استقرار نظامات جامع را از دیگر اولویت‌های کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم عنوان کرد.

ارائه طرح دوفوریتی الزام دولت به استقرار نظامات جامع

اکبری تالارپشتی از قصد این کمیسیون برای ارائه طرح دو فوریتی الزام دولت به استقرار نظامات جامع خبر داد و گفت: نیازمند نظام جامع تولید و توزیع و نظام جامع تامین مالی، بانکی و پولی هستیم.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نظام جامع خدمات گمرکی و تعرفه، نظام جامع مالیاتی و نظام جامع مشوق‌ها را از دیگر نظامات مورد نظر کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد و گفت: کمیته مشترکی با وزارت اقتصاد و دارایی تشکیل داده ایم و در حال نهایی کردن این نظامات هستیم و امیدواریم تا آخر هفته نهایی شده را تقدیم هیات رییسه کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون نظام جامع در برخی حوزه‌ها نداشته‌ایم، گفت: به طور مثال، گرفتن مالیات برای خرج کردن نیست. باید از تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده مالیات گرفته شود اما این مالیات در چرخه اقتصادی بچرخد و زیرساخت‌ها را تقویت کند.

اکبری تالارپشتی خاطرنشان کرد: حتی پولی که این همه تورم ایجاد کرده و در بورس جمع شده باید به چرخه تولید وارد شود و یکی از برنامه‌های کمیسیون هم همین است که درصد قابل توجهی از منابعی که در بورس جمع شده به سمت ایجاد زیرساخت‌ها و تولید هدایت شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=36557
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن