اقتصادی

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی ۵ برابر می‌شود

به گزارش تفاهم آنلاین، حمایت از توسعه فناوری هوش مصنوعی یکی از اولویت‌هایی است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌شود. یک فناوری پیچیده و کاربردی که قرار است با تلاش زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور گسترش یابد.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با همین هدف به دنبال افزایش ۵ برابری سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در این صنعت جهانی است.

هوش مصنوعی یک فناوری پیچیده با کاربردهای ساده است که توسعه آن برای هر کشوری ضروری است؛ کشورهای مختلف به اهمیت بالای توسعه هوش مصنوعی پی برده‌ و در حال حاضر ۶۰ کشور، سندی ملی برای توسعه این فناوری کاربردی در کشور خود تنظیم کرده‌اند.

این ضرورت در ایران نیز درک شده و نخبگان و سرآمدان علمی کشور با ورود به این عرصه در تلاشند تا زیست‌بوم فناوری و نوآوری هوش مصنوعی در کشور را ارتقا دهند.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای همراهی با این زیست‌بوم سودمند و خلاق در تلاش است تا تعداد استارت‌آپ‌های این حوزه را در آینده‌ای نزدیک به ۲۰۰ مورد برساند و سرمایه‌گذاران را به حضور در حوزه هوش مصنوعی ترغیب کند.

یکی از برنامه‌های این ستاد، ۵ برابر کردن سرمایه‌گذاری در حوزه شکل‌گیری استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی است. در واقع یکی از اولویت‌های این ستاد، افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

مذاکره با ۳ دانشگاه فعال در این حوزه هم از دیگر اقدامات ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی طی این چند سال اخیر است تا آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی در این دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود.

هوش مصنوعی یک فناوری کلیدی در هر کشوری است و ۱۰ کشور چین، ویتنام، اندونزی، آمریکا، تایلند، برزیل، فرانسه، انگلستان، لهستان و ایتالیا در این حوزه رشد قابل توجهی کرده‌اند و بیشترین میزان استفاده از این فناوری را دارند.

حجم اقتصادی این فناوری نوظهور در دنیا تا ۲۰۳۰، بیش از ۱۶ تریلیون دلار برآورد شده که یک سوم بازار فعلی جهانی را تشکیل می‌دهد.

این فناوری کاربردی می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشتر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به طوری که بر اساس آماری جهانی پیش‌بینی شده که ۴۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30174
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن