اجتماعی

ساماندهی “گودهای پرخطر” پایتخت

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران معتقد است که شهرداری تهران با اتخاذ راهبردهای جدید چاره‌ای برای ساماندهی گودهای موجود و عدم وجود گودهای جدید، برنامه کاملی دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، مهدی صالحی بیان کرد: مساله‌ مهم در گودبرداری ساختمان‌ها این است که گود باید طبق دستورالعمل فنی، برداشته و مقاوم‌سازی شود و زمانی که ساختمان به تراز صفر–صفر می‌رسد، گود تمام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال آن نیستیم که تمام گودها را پایش کنیم، اظهار داشت: برخی گودها به دلیل آنکه عملیات عمرانی‌شان بدون در نظر گرفتن روند مقاوم‌سازی، متوقف شده و اصطلاحا رها شده‌اند؛ نگران‌کننده هستند و باید سازوکار اجرایی و نظارتی دقیقی برای اینگونه گودها داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه تا امروز شهرداری تهران ضمن پایش و رصد گودهای پرخطر، مالک را دعوت کرده و از وی درخواست می‌کرد که گود را از حالت رها شدگی خارج و به تراز صفر–صفر برساند، اظهار کرد: با اینکه توفیقات زیادی در این زمینه داشتیم، اما متاسفانه مشکل‌مان حل نشد و هر لحظه خطر گودهای رها شده برای شهر تهران وجود دارد.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه بر همین اساس دو راهبرد کلی در خصوص گودهای خطرناک و رها شده تهران اتخاذ کرده‌ایم، گفت: در راهبرد اول تصمیم گرفتیم که جریان ورودی به مساله‌ گودهای رها شده را به حداقل و حتی صفر برسانیم، یعنی به عبارت ساده‌تر با اتخاذ تصمیماتی، دیگر اجازه ندهیم که گود رها شده در تهران ایجاد شود.

در راهبرد دوم هم سعی کردیم حجم خروجی‌ها را افزایش دهیم، یعنی به عبارت ساده‌تر تصمیماتی اتخاذ کنیم تا مالک راغب شود که گود خود را سامان‌بخشی کند تا شهر تهران بعد از مدتی نفس راحتی بکشد و به همین دلیل تصمیمات جدیدی در این خصوص اتخاذ شد.

وی اضافه کرد: سعی کردیم با افزایش فشار حقوقی و عزم اجرایی بیشتر نسبت به ساماندهی گودهای موجود اقدام کنیم، به گونه‌ای که تا امروز هدف‌مان در مواجهه با یک گود پرخطر این بود که گود را به نحوی رفع خطر کنیم که منافع مالک نیز حفظ شود، اما در تصمیم جدید بحث منافع پروژه به کنار رفته و تنها به دنبال رفع خطر خواهیم بود.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه ممکن است در راستای ساماندهی گود از سوی شهرداری ضرر مالی و فنی متوجه مالک و گود شود، اما برایمان رفع خطر در اولویت قرار دارد، ادامه داد: ما به مالکین گودهای پرخطر تذکر داده و از آن‌ها خواستیم که نسبت به تعیین تکلیف گودشان اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت شهرداری وارد عمل می‌شود و نسبت به پر کردن گودها اقدام خواهد کرد.

صالحی افزود: ماموریت اصلی ما رفع خطر از گود است و حفظ حقوق مالکین از این پس جزو وظایف شهرداری نیست.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون در تهران ۲۷۵ گود شناسایی شده که الزاما همه آن‌ها پرخطر نیستند، تصریح کرد: البته حدود ۱۰۰ گود پرخطر در تهران شناسایی شده که به عبارت دیگر به ازای هر منطقه چهار یا پنج گود پرخطر داریم که برنامه‌ریزی برای رفع خطر از آن‌ها آغاز شده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه ما عملیات اجرایی خود را با گود مرزداران شروع کردیم، اظهار کرد: حدود پنج سال است که یک گود بالای ۲۰ متر در محدوده مرزداران برداشته شده، اما در پی شکایتی، احداث ساختمان در این گود متوقف شده و حالا سال‌هاست که ساکنین برج‌های مسکونی مجاور، خواهان تعیین تکلیف این گود هستند که ساماندهی گود مرزداران در اولویت اجرایی قرار دارد.
صالحی همچنین در خصوص راهبرد دیگر شهرداری برای کاهش شکل‌گیری و ایجاد گودهای رها شده در تهران گفت:‌ لایحه‌ای را به شورای شهر ارسال کردیم که سه سیاست و راهبرد اصلی را دنبال می‌کند که اگر این لایحه به تصویب برسد می‌توانیم از شکل‌گیری گودهای رها شده جدید جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه محدود کردن تعداد زیرزمین‌ها و تعیین مسئولیت دقیق‌تر برای مالک، دستگاه‌های دولتی، شهرداری و…، از جمله سیاست‌های این لایحه جدید است، ادامه داد: معتقدیم نباید در تعیین تعداد زیرزمین، دست مالک را باز بگذاریم تا هرچه که مایل بود زیرزمین ایجاد کند، درست است که در طرح تفصیلی محدودیتی در این زمینه نیست، اما عدم وجود محدودیت در این زمینه به شهر آسیب می‌رساند و باید مطالعات نیازسنجی زیرزمین و مطالعات آب و خاک منطقه در گودبرداری انجام شود.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان اینکه در این لایحه مسئولیت دقیق‌تری برای مالک، دستگاه‌های دولتی و…، تعریف شده است، افزود: یکی از مشکلات این است که معمولا مالکان اطلاعات دقیق و شناخت زیادی از گودبرداری ندارند و بعضا در حین گودبرداری دچار مشکل شده و کار را رها می‌کنند که برای این افراد مسئولیت‌های دقیق‌تری تعریف کردیم.

وی در خصوص سیاست سوم این لایحه گفت: در این لایحه آمده است که از مالک، تضامینی تحت عنوان‌ “تضمین ریسک” گرفته شود تا نسبت به گودی که در شهر ایجاد می‌کند، مسئولیت داشته باشد و این تضامین در زمان برداشته شدن گود از مالک اخذ و بعد از آنکه وضعیت گود به طراز صفر–صفر برسد، این تضامین آزاد می‌شود، اما چنانچه پروژه دچار رهاشدگی و خطر شد، شهرداری از محل همین تضامین نسبت به رفع خطر اقدام می‌کند و این لایحه در حال حاضر در معاونت برنامه‌ریزی در حال بررسی است.

صالحی در خصوص هزینه‌های پرکردن گودهای پایتخت تصریح کرد: ما در گذشته در خصوص گودها سعی داشتیم منافع مالک را در نظر گرفته و با اصول فنی و منطبق با نقشه مالک رفع خطر انجام دهیم، اما روش پر کردن گود که حالا آن را اتخاذ کرده‌ایم، هزینه زیادی ندارد و می‌توان گفت که در یک شب همه کامیون‌های حمل نخاله‌های ساختمانی به جای آنکه به بیرون شهر بروند به آدرس گود پرخطر بیایند، چرا که ما تنها به دنبال رفع خطر گود برای شهر هستیم.

وی در خصوص چرایی و دلایل رها شدگی گودها در تهران ادامه داد: شکل‌گیری گودهای رها شده دلایل مختلفی دارد، اما بعضا به وجود آمدن مشکلات حقوقی و مسائل مالی از جمله مهم‌ترین دلایل است، به عنوان مثال در حال حاضر دو پروژه در تهران داریم که در اثر بحران مالی موسسات مالی و اعتباری متوقف و کار سیستمی آن‌ها قفل شده است و با اینکه گود برداشته شده و برای شهر خطرناک است، اما با حکم قضایی پروژه متوقف شده و معمولا در این گونه پرونده‌ها افقی برای رفع خطر وجود ندارد.

وی بیان کرد: ما معتقد هستیم که با تصویب لایحه پیشنهادی ما در شورای شهر می‌توانیم جلوی ضرری که گودهای رها شده برای تهران دارند را بگیریم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49865
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن