اقتصادی

سال ۹۹؛ سال رونق مسکن‌سازی

محمود محمودزاده در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ثبت نام طرح ملی مسکن به پایان رسید، و وارد فاز اجرا و ساخت و ساز شده ایم، در خصوص علت طولانی شدن فرآیند ثبت نام این طرح گفت: مرحله اول ثبت نام را از ۱۸ آبان تا ۳۰ آذر سال گذشته به پایان رساندیم که ۲۴۰ هزار نفر نام نویسی کردند؛ اما قرار شد به دستور وزیر راه و شهرسازی، قرار شد ثبت نام در مرحله دوم برای آن دسته از افرادی که نتوانستند در مرحله اول نام نویسی کنند، انجام شود که این اتفاق از ۱۷ اسفند ۹۸ رخ داد که مرحله دوم در ۹ روز انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این مرحله، ثبت نام را پیامکی کردیم تا کسانی که اینترنت ندارند، از منزل خارج نشوند و با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به سامانه پیامکی، بتوانند نام نویسی کنند که این اتفاق با استقبال گسترده متقاضیان مواجه شد؛ به گونه‌ای که ۷۰ درصد متقاضیان با ارسال پیامک ثبت نام کردند. در این ۹ روز همه ۳۱ استان نام نویسی کردند و برخی استان‌ها هم توانستند ظرفیت جدید ایجاد کنند که اگر کسی از ثبت نام جا ماند، بتواند در این طرح تقاضای خود را به وزارت راه و شهرسازی ارسال کند.

احتمال افزایش ظرفیت به بیش از ۴۰۰ هزار واحد

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره نحوه پایش و غربالگری متقاضیان تصریح کرد: قرار نیست همه کسانی که ثبت نام می‌کنند، پذیرش شوند؛ ظرفیتی که داریم حول و حوش ۴۰۰ هزار نفر است که بر اساس شاخص‌هایی که اعلام می‌کنیم، افراد واجد شرایط، اولویت بندی خواهند شد؛ در حد ظرفیتی که زمین داشته باشیم، متقاضیان را پوشش می‌دهیم اگر هم از ۴۰۰ هزار نفر بیشتر شد، شاخص‌های اولویت بندی را سخت گیرانه تر اعمال خواهیم کرد؛ اما ممکن است در برخی از شهرها بتوانیم ظرفیت جدید ایجاد کنیم.

ساخت برخی پروژه‌های مسکن ملی آغاز شده / امسال، ‏‬جهش تولید در بخش مسکن داریم

وی درباره انتقاد برخی انبوه سازان از عدم همکاری وزارت راه و شهرسازی با سازندگان گفت: انبوه سازان مشکلی برای اجرای طرح ملی مسکن ندارند؛ بخشی از اجرا با بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، شرکت عمران شهرهای جدید و… است که بعضاً برخی پروژه‌ها آغاز شده است؛ ساخت و ساز نیز به سازندگان واگذار شده؛ بنابراین مشکلی با قراردادهای جاری وزارت راه و شهرسازی نخواهند داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهش تولید، به تلاش وزارت راه و شهرسازی برای تحقق این شعار در بخش مسکن اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا، ممکن است برخی پروژه‌ها متوقف شده یا با کندی در حال اجرا باشند؛ اما با برطرف شدن چالش کرونا، شاهد یک حالت انفجاری در حوزه ساخت و ساز خواهیم بود.

به گفته دبیر شورای عالی مسکن، وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد برای تحقق شعار جهش تولید در بخش مسکن، از تمام ظرفیت‌های بخش‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی و همچنین بخش خصوصی برای افزایش تولید مسکن استفاده کند تا طرح ملی مسکن در اجرا با مشکل مواجه نشود.

اجرای مسکن ملی مانند مسکن مهر، فرسایشی نمی‌شود

محمودزاده در خصوص احتمال فرسایشی شدن طرح ملی مسکن مانند طرح مسکن مهر تصریح کرد: استان‌هایی که در مسکن مهر، برنامه ریزی درستی کرده و متقاضیان نیز آورده‌های خود را به موقع پرداخت کردند، پروژه‌ها در موعد مقرر عملیاتی شد؛ بانک مسکن نیز تسهیلات را در زمان مورد نظر پرداخت کرده بودند ما هیچ موردی نداشتیم که بانک به تعهداتش عمل نکند؛ بنابراین اگر در طرح ملی نیز متقاضیان در زمان مقرر به انجام تعهدات خود عمل کنند، پروژه‌ها طولانی نخواهد شد؛ به خصوص که پروژه‌های مسکن ملی مانند مسکن مهر، بزرگ مقیاس نیست.

وی ادامه داد: ساختمان‌ها از نظر فنی یک و نیم تا دو سال قابل احداث هستند؛ اما اینکه منابع مالی آنها به موقع تأمین اعتبار شود، به آورده متقاضیان بستگی دارد؛ همین مشکل در مسکن مهر هم رخ داد و برخی متقاضیان به موقع آورده‌های خود را واریز نکردند که متأسفانه زیان آن به کل متقاضیان پروژه وارد شد.

اگر متقاضی دو قسط از آورده‌های خود را ندهد، سلب امتیاز می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که برای اینکه اشتباه مسکن مهر، در مسکن ملی تکرار نشود، چه راهکاری دارید؟، خاطرنشان کرد: در قراردادها میان متقاضی و مجری، بندی وارد کرده ایم که اگر متقاضیان، دو قسط خود را ندهند، بلافاصله با متقاضی دیگری جایگزین می‌شوند و از لیست‌های ذخیره، متقاضی جدیدی معرفی خواهد شد.

قیمت هر واحد مسکن ملی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان

وی درباره تعداد اقساط آورده‌های مردمی گفت: رقم دقیقی تعیین نشده و پروژه به پروژه تعداد اقساط آورده‌ها متفاوت است که در قرارداد مستقیم مردم با پیمانکار در هر پروژه ذکر می‌شود. بسته به پیشرفت پروژه، به متقاضیان رقم آورده‌ها در هر مرحله اعلام می‌شود. از همین رو نمی‌توان رقم مشخصی برای کل پروژه‌ها مشخص کرد. مثلاً در برخی استان‌ها مصالح سهل الوصول تر و قیمت تمام مصالح پایین‌تر است اما در برخی استان‌ها ممکن است مصالح گران‌تر برای سازنده دربیاید. اعدادی که در برخی رسانه‌ها ذکر شده، همگی به صورت مثال است نه واقعی.

محمودزاده قیمت تمام شده احتمالی و ناخالص ساخت مسکن ملی به نرخ امروز را بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان در هر متر مربع عنوان و اظهار کرد: اگر فرض کنید، یک واحد ۷۵ متری مفید ساخته شود، با مشاعات آن، به صورت ناخالص به ۱۰۰ متر مربع می‌رسد که حول و حوش ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نرخ تمام شده آن خواهد بود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=20170
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن